Olen menossa työporukan kanssa elämäni ensimmäistä kertaa keilaamaan. Antakaas hyviä käytännönneuvoja vasta-alkajalle!

Miten sitä palloa pidellään? Millaiset askeleet siinä otetaan? Karkaako pallo helposti ihan väärille radoille?

Lisätty: 31.08.2009 - 15:46

Kiitos hyvistä ohjeista! Keilaaminen osoittautui oikein mukavaksi urheilulajiksi, ja aion mennä jatkossakin keilaamaan.

Avainsanat: kailaamaan ensi kertaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Eme
Vastattu: 24.08.2009 - 15:06

Minä menin kaveriporukan kanssa jojkin aikaa sitten ensimmäistä kertaa keilaamaan, enpä miettinyt Askeleita sun muitakaan, kunha heitin ja hauskaa oli, Eli askeleista sun muista viis!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.08.2009 - 14:47

Valitset sellaisen pallon, johon sormesi ( kolme ) käyvät kaikkein parhaiten. vaihtoehtoja on kaksi: 1. peukalo + pikkurilli + sen viereinen sormi ( tällä saa hieman jo kierrettä heittoon ) tai 2. peukalo ja kaksi keskisormea. Käytät sitten aina heitoissasi samaa palloa. Älä laita liikaa vauhtia alkuun heittoihisi, ennenkuin totut palloon ja rataan. Yritä tähdätä ysi-ja kymppikeilojen ( etummaiset kaksi keilaa ) väliin, ns. pussiin, sillä siitä kaatuvat parhaiten kaikki keilat. Myöhemmin voit sitten laittaa kierrettä heittoihisi. Se tapahtuu oikeastaan automaattisesti käden heittoasentoa muuttamalla ja on vaikea selostaa paperilla. Älä pudota palloa rataan korkealta, vaan saattele se radalle matalalta. Keskity aina rauhallisesti heittoihisi ja tähtää tarkasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.08.2009 - 14:51

Eiköhän ne työkaverit neuvo ihan kädestä pitäen miten siellä toimitaan. Ja helppoa se keilaaminen on, usko pois. (Jos on hyvä sihti.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 15:20

Älä ota liian kevyttä palloa, jos vaan jaksat heittää esim. 10 tai 12 palloa niin keilat kaatuu paremmin. Tähtää keskeltä vähän oikealle tai vasemmalla (ihan pikkaisen) ja se rata on liukas, varo ettet mene pallon perässä sinne :-)
Pidä hauskaa!! Se on tosi kivaa!!! :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 17:28

Hyviä ohjeita olet saanut,turha toistaa,kengät saat paikanpäältä,eipä muuta kuin pidä hauskaa,keilaus on kivaa,varsinkin hohtokeilaus!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 18:05

Yllä hyviä ohjeita, Emen kans myös samaa mieltä, ekal kerral ei tarviikaan osata keilata, eikä se oo häpeä vaikkei osaakaan, kyllä se tässäkin asiassa tikanpojan puuhun ajaa:), se on mukavaa puuhaa tuo keilaus osas tai ei, eikä haittaa vaik ränniinkin menis, niin sitä käy kokeneimmillekin... täs yks linkki alkukeilailusta; mutta jos sitä alkaa tuijottaa ja mietii kovastikin, niin voip lähtee enskertalaisen ilo kokonaan poijes, eli ota vaan joitakin vinkkejä täst, ja mukavaa keilailunharrastusintoo jatkossakin, se on tosissaan niin ihanaa ja rentouttavaa ja pelaa vain itseäs vastaan...: www.keilailu.fi/ennenkuinaloitat.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 18:57

Meille sanottiin ettei palloa saa pomputtaa radalla eli syvä niiaus heittovaiheessa jotta pallo lähtee pomppimatta liikenteeseen. Itse ottaisin kyllä aluksi kevyen (pienen) pallon sillä ei sekään mikään rantapallon keveä ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 21:16

Kun heität pallon irrota siitä sormesi,muuten käy kipeäsi,minulle tuli sormet kipeäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 21:29

En osaa antaa neuvoja teoriassa..Paikan päällä käytännössä se onnistuis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 21:43

Palloja on eri painoisia eli valitse pallo joka on sopivan painoinen ja jossa on sopivat reijät sormille.Reijät ei saa olla liian isot eikä liian pienet,pallon irrottava heitettäessä hyvin sormista.Keilahallilla vuokrataan myös kenkiä jos ei itselläs satu olee sisäpeli kenkiä.Askeleita ei ihan heti aloittelija osaa,sen oppii ajan myötä.Jos pallo menee suoraa jompaan kumpaan ränniin,on siul irrotus vaihees osottanu peukalo jommalle kummalle sivulle.Pidä irrotus vaihees peukalo klo:12 kohdil,vähän saa olla yli tai alle.Riippuu tietysti myös paljon siitäki paljonko pallo ottaa kierrettä,mut keilahallin pallot harvemmin ottaa kierrettä.Mikä tärkeintä jos viereisel radal on keilaaja ni oota omaa vuoroa,älä mee samaan aikaan radalle heittämään.Itelläni on pallos peukalo,etusormi ja nimetön.Keilailussakin löytyy erilaisia tyylejä.Heittele vaa omal tyylilläs.
Toivotan kaato onnea sinulle! Iteki alotan syyskauden keskiviikkona.

Lähteet:
12:sta vuoden kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2009 - 12:35

Pysy radalla .....pysy radalla ja muista irrottaa ote pallosta kun heitto lähtee. Nauti!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.08.2009 - 14:27

Ohjeita ja neuvoja olet saanut jo paljon, joten pidä vaan hauskaa. Sen verran sanon, että varo astumasta sille öljytylle alueelle. Itselläni jalka lipsahti sinne. Olin turvallani heti ja teloin jalkani aika pahasti. Sen jälkeen en ole pystynyt keilaamaan.