Oletteko sienestäneet? Sienikirjassani lukee että opi tunnistamaa myrkkysienet.Kerää vain tuntemiasi sieniä.

Avainsanat: en ole vielä metsään mennyt

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.08.2009 - 18:45

Jos sienestä niin sit kerään vain ne jotka tunnen. Pienenä olin isän ja äidin mukana aina syksyisin sienestämässä ja silloin jo opin sen että myryllisiä sieniä ei kerätä. NIIN TIMPPA ETTÄ ON OPPI PERILLE MULLA SIINÄ ASIASSA MENNYT.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.08.2009 - 22:26

en tänä syksynä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2009 - 22:33

En uskalla paljon sienestää...kun pitäisi kirja olla mukana..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2009 - 22:34

En oo sienestämässä käyny, vaik mieli halajais kyllä kun sinne tarvittee sienestäjäseuraa mukaan, joka tuntee kans sienet ja opastaa pois mettäst, kun mulla niin huono toi suuntavaisto... ite kerään vaan (kun mettään pääsen) tuntemiani sienii; rouskui, tattei, kangassienii, kanttarellei ja suppiksii:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2009 - 22:43

Täällä helsingissä ei oikein ole siihen mahdollisuuksia.Juuri tänään ostin torilta kanttarellejä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.08.2009 - 23:00

En vielä, mutta eiköhän sinne sienimetsään vielä ennätä. Kerään vain kantarellit ja haapa- sekä karvarouskut. Muita en tunnista ja siksi minä sitä sienikameraa haikailen. Kirjaa en viitsi metsään sen takia kantaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2009 - 23:11

Olen kulkenut sienimetsässä äidin ja mummin matkassa jo ihan pienestä pitäen ja olen aika varhain oppinut heiltä perus ruokasienet :)
Tänään viimeksi kävin sienessä,mutta eipä löytynyt kuin jokunen tatti ja haperoita.Rouskuja ymn herkkuja odotelessa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2009 - 23:56

silloin kävin kun tämän kesän ensimmäisiä kanttarellejä löytyi. sen koommin en sienestä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2009 - 23:59

taitamattomana pysyttelen poissa sienimetsästä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 00:32

Tunnen varmaan lähestulkoon kaikki tärkeimmät ruokasienet ja tietenkin myös useimmat myrkkysienet. Muutamia ruokahuoltoalan ihmisiä olen myös opettanut sienestämään. Muutamissa sienissä on tosiaan suuri vaara erehtyä ruoka-ja myrkkysienen suhteen esim. valkoinen kärpässieni, nukkajalkainen herkkusieni ja kehnäsieni muistuttavat nuorena toisiaan hyvin paljon. Tateissa ei myrkyllisiä sieniä olekkaan. Sappitatti on kuitenkin sellainen sieni, että yksi pieni riittää pilaamaan koko sieniaterian. Korvasieni on tappavan myrkyllinen, mutta oikein käsiteltynä herkullinen ruokasieni. Kärpässienissä on myös syötäviä ja vaarattomialajeja. Tatteja, haperoita, kangasrouskuja ja kanttarelleja näkyy jo olevankin. Varmaan kohta ilmestyvät ensimmäiset haapa-, korpi- ja karvarouskutkin. Rouskuissa kannattaa varoa pulkkosientä, mikä muistuttaa hiukan kuivana ollessaan haaparouskua. On aiheuttanut Suomessa muutamia myrkytystapauksia. Seitikit ovat siitä hyviä, että ne eivät nykäise kuin kaksi kertaa: Kerran kippuraan tuskasta ja sitten suoraksi valmiiksi laatikkoon laittoa varten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 05:21

Tuon havainnon, opi tuntemaan myrkkysienet, kerää vain tunemiasi sieniä,
minäkin tein ko kirjan osalta jo montakymmentä vuotta sitten.
Eipä juuri ole tullut myrkkysieniä poimittua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 09:58

oon ollu sienessä . ja kerän ylensä vaan mitä tunnistan .

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 23.08.2009 - 14:43

Olen olen.voi kun torivsieniä nyt saisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 15:39

En.
Minulle se olisi venäläistä rulettia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 22:42

En sienestä. Tunnistan vain kärpässienen ja korvasienen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2009 - 13:42

Keräisin talveksi heti kunhan vaan tietäisin että mistä? Tatteja en niinkään välitä, mutta esim. kanttarellit ja mustat torvisienet ovat herkullisia ja ne nyt tuntee jokainen sienestäjä ilman kirjaakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.08.2009 - 10:45

Olen käynyt sienessä ja aion mennä vielä monta kertaa. Lapsesta asti olen ruokasienet tunnistanut mummon opetuksen ansiosta.
Timppa, sinäkin voisit opetella vain ne ruokasienet tuntemaan, niin ei tarvitsisi myrkkysieniä kerätä.