Mustiaviinimarjoja ylimääräinen 10 litran sankko ! Kotiviiniäkö ? Olisiko hyvää ohjetta tiedossa ?

Lisätty: 22.08.2009 - 12:10

Mehua ja hyytelöä jo enemmän kuin omiksi tarpeiksi !!
Pakko oli ottaa marjat vastaan kun anopin kokelas niitä niin kovasti tyrkytti =)

Avainsanat: kotiviini

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2009 - 02:13

Kotiviinin pano

Ensinnäkin lienee paikallaan huomauttaa, että otsikko "Kotipano" on viinin kohdalla harhaanjohtava. Viiniä ei nimittäin panna vaan valmistetaan.

Ohjeeseen kannattaa tutustua etukäteen huolella, ettei vahingossa tee mitään hassusti. Viininteko on hiukan monimutkaisempaa ja pitkäaikaisempaa puuhaa kuin muiden kotijuomien teko. Huolellisuus kuitenkin palkitaan hyvänmakuisena viininä.
Jotkut käyttävät ominaispainomittaria viinin makeuden selvittämiseen. Itse en ole sellaista koskaan tarvinnut, joten ohjeessa ei huomioida kyseistä välinettä lainkaan. Ohjeessa vilahtelevat (pussi x)-merkinnät viittaavat käyttämääni Bordeaux-merkkiseen valmiiseen valkoviinipakettiin, joita saa hyvin varustetuista kaupoista ja viininvalmistukseen erikoistuneista liikkeistä. Itse ostin aikoinaan tuotteet Viinikellari nimisestä maahantuontiliikkeestä Järvenpäästä.

Tästä se alkaa. Kaikki käytettävät astiat ja välineet on pestävä huolella desinfiointiainetta ja vettä käyttäen.

Marjaseos kaadetaan siiviläpussiin, joka asetetaan käymisastiaan. Ilman siiviläpussiakin tulee toimeen, mutta joutuu siivilöimään marjoja poistettaessa muilla keinoin marjat viinistä. Joten en suosittele sieltä onkimista tässä vaiheessa. Marjaseoksen sijaan tai lisäksi voi käyttää myös omia kuivattuja tai tuoreita hedelmiä ja marjoja.

Tässä vaiheessa laitetaan 3-4l vettä kiehumaan, jotta pian lisättävä sokeri liukenee paremmin. 4 kg sokeria kaadetaan astiaan. Mikäli valmistetaan mietoa viiniä, ei tarvita enää sokeria kuin jälkimakeutustarkoituksiin. Väkevää viiniä valmistettaessa tarvitaan vielä 2 kg ja jälkimakeutussokeri.

Sitruunahappopussi tyhjennetään astiaan. Tarkkaavainen henkilö huomaa pienen virheen: tässä vaiheessa ei nestettä vielä ole astiassa.

Kuuma vesi kaadetaan astiaan. Sokeri liukenee siihen melko nopeasti. Nestettä sekoitetaan hyvin esim. kauhalla. Sitten voidaankin juoda vaikka oluet, sillä nesteen annetaan nyt jäähtyä noin puoli tuntia. Kun puhutaan viinitekokaverista, tarkoitetaan juuri parasta ryyppykaveria, joka juo kanssasi aina viininvalmistustauolla olutta kanssasi. Häntä tarvitaan myös myöhemmin, jolloin hän varmaan tulee mielellään myös maistelemaan lopputulosta yhdessä kanssasi.

Astiaan lisätään kylmää ja raikasta vettä. Mietoa viiniä valmistettaessa astia täytetään saman tien 25 litraan saakka, väkevää viiniä valmistettaessa 20 litraan saakkaa. Tavoitteena on noin 20-25-asteinen liuos.

Ennen hiivan lisäämistä on varmistuttava, ettei neste ole ainakaan yli 30-asteista. Hiiva nimittäin kuolee liian lämpimässä. Paras lämpötila on välillä 20-25 astetta. Kun asiasta on varmistuttu, lisätään hiivaravintosuola (pussi nro 2), entsyymi (pussi P) ja viinihiiva (pussi 1). Sitten tietenkin sekoitetaan.

Kansi asetetaan tiiviisti astian päälle. Astia nostetaan tasalämpöiseen 20-25-asteiseen paikkaan. Alustaankin kannattaa kiinnittää huomiota: esim. kivilattiat voivat olla melko viileitä. Vesilukkoon laitetaan vettä siihen merkittyjen MIN- ja MAX-tasojen väliin saakka. Veden määrällä ei ole merkitystä muuhun kuin pulputusääneen. Vesilukko asetetaan kannessa olevaan reikään, sekin tiiviisti.

Pulputus (WAV, 332kB) vesilukossa alkaa parin vuorokauden kuluessa. Mikäli näin ei käy, ei kannata huolestua. Voit käynnistää sen heiluttelemalla ja tönimällä kevyesti käymisastiaa.
Kun viini on käynyt 5-8 vuorokautta, väkeviä viinejä valmistettaessa lisätään käymisastiaan 2 kg 20-25-asteiseen veteen liuotettua sokeria. Huomaa, että tämä tehdään siis vain väkeville viineille. Sekoita.

Kun viini on käynyt loppuun (valmistuksen alusta lukien mieto viini 10-15 vrk ja väkevä viini 18-30 vrk), käymisen pysähtyminen varmistetaan. Siiviläpussi marjoineen otetaan pois astiasta ja viini lapotaan puhtaaseen astiaan. Käymisastia pestään huolellisesti. Bentoniitti (pussi 3) liuotetaan kupilliseen haaleaa vettä ja sen annetaan seistä 15 minuuttia. Sulfit (pussi 5) ja sorbat (pussi 6) liuotetaan tilkaan haaleaa vettä, ja liuos kaadetaan käymisastiaan. Seissyt bentoniittiliuos kaadetaan käymisastiaan. Lopuksi kaadetaan itse viini käymisastiaan ja sekoitetaan hyvin.

Seuraa viininteon fyysisesti rankin vaihe: hiilihapon poisto. Käymisastian kansi asetetaan paikoilleen. Sormi asetetaan vesilukon reiän päälle ja käymisastiaa ravistetaan voimakkaasti. Paine päästetään pois. Toistetaan ravistus ja paineenpoisto 3-4 kertaa. Vesilukko asetetaan paikoilleen ja odotetaan 2 vrk.
Myöhemmin olen maalaisjärjen karttuessa huomannut, että ravistamisen sijaan on helpompi pitää käymisastian alareuna lattiassa ja kallistella astiaa eri suuntiin ympyrän kaaressa välillä suuntaa vaihdellen siten, että viini hölskyy astiassa voimakkaasti.

Jälleen viini lapotaan. Käymisastia pestään ja viini kaadetaan takaisin. Gelatiini (pussi 8) liuotetaan puoleen lasilliseen kylmää vettä ja annetaan seistä 5 minuuttia. Lasi täytetään kuumalla vedellä ja kaadetaan käymisastiaan. kiselsol (pussi 7) kaadetaan astiaan. Viiniä sekoitetaan voimakkaasti noin 20 sekuntia. Kansi suljetaan ja astia nostetaan paikkaan, josta viini on helppo lapota astiaa siirtämättä.

Neljän vuorokauden kuluttua viini lapotaan varovasti pohjaa sekoittamatta toiseen astiaan. Käymisastia pestään ja viini kaadetaan siihen takaisin.
Viinin maku testataan. Jos makeus on sopiva, viinin voi pullottaa heti. Jälkikypsytys kuitenkin parantaa makua, eli viinin annetaan olla käymisastiassa vielä viikon verran. maltti on valttia ja hyvää kannattaa odottaa.
Jos viini ei ole tarpeeksi makeaa, otetaan viiniä astiasta noin litran verran ja siihen sekoitetaan 3-4 dl sokeria. Liuosta kaadetaan viinin sekaan välillä sekoittaen ja maistaen, kunnes maku on sopiva.

Pullotustarvikkeet

Desinfiointiainetta, viinirikkiä, luonnonkorkkeja, korkituskone, viinipulloja 5-30 kpl, kapsyyleita ja etikettejä. Luonnonkorkeilla suljetuissa pulloissa viini säilyy ja kypsyy parhaiten, tietysti vain niin kauan aikaa, kun ne juodaan.

Pullotusohjeet

- Pese pullot desinfiointiaineella, huuhtele hyvin ja anna kuivua.
- Laita korkit likoamaan kokonaan veden alle. Käytä liotusveden joukossa hyppysellistä viinirikkiä. Tavalliset korkit liotetaan lämpimässä vedessä ja vahakäsitelty korkki kylmässä vedessä. Korkit huuhdotaan kylmällä vedellä liotuksen jälkeen. Mikäli viiniastian pohjalla näkyy sakkakerros, lappoa viini vielä kerran toiseen astiaan.
- Lappoa viini pulloihin, ja laita korkit paikalleen korkituskoneella.
- Kuumenna 2-3 litraa vettä kiehuvaksi. Laita kapsyylit paikalleen pullon korkin päälle ja kasta pullo veteen, jolloin kapsyyli kutistuu pullon kaulan mukaisesti.
- Kostuta etikettien tausta veteen ja liimaa ne pullojen kylkiin.

Kotiviinin säilytys

Kotiviinejä ei saa säilyttää pitkiä aikoja alle +10 C lämpötilassa, vaan mieluummin koko ajan huoneenlämmössä.

Vinkkejä käynnistysongelmiin

Avaa kansi ja kurkista astiaan. Mikäli neste vaahtoaa ja sihisee, ei ole hätää. Mikäli vaahtoa ja sihinää ei ole kuin nimeksi, sulje kansi ja ravistele astiaa kevyesti. Viimeistään se saa käymisen alkamaan. Tarkasta vielä kerran, että käymisympäristö on sopivan lämmin.

HUOM!
Maista viiniä aina sopivin väliajoin varsinkin, jos pulputus loppuu. Viinisi on pilalla, jos käymisastian kansi ei ole huolellisesti suljettu ja se alkaa maistua etikalta. Sanotaan, että etikkakärpäset ovat vallanneet viinisi ja sitä ei juo naapurin erkkikään, ja silti se tulee kauhean kipeeks.

Itse olen näillä ohjeilla aikoinani tehnyt kotiviiniä ja täytyy sanoa, että kahden lasillisen jälkeen on alkanut päässä kuulumaan kummaa surinaa. Ei huolta, sillä siellä surraavat vaan iloiset viinikärpäset.

Kysyjän kommentti

Olit ainut, joka antoi pano-ohjeet ;) Kiitos siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.08.2009 - 12:52

tee vain viiniä, minä kerran tein omenaviniä, mutta sitä myrkkyä ei voinut ketään juoda, joten olen ostanut viinini kaupasta ..ohjeita on varmaankin paljon ja yksi tutu tekee sellaisista purkeista joita vissiin myydään marketeissa , en ole varma, mutta on sekin ollut ihan hyvää viiniä, kun kerran sitä maistoin..niin ja hän laittoi mukaan vielä ne viinimarjojen lehdetkin , jota hämmästelin,mutta makua niistäkin kai sit lähti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.08.2009 - 13:05

Tee vain kotiviiniä siitä, niin sitten voit nautiskella kylminä talvi-iltoina tuon allamainitun mitallisen verran.

Lähteet:
tourism.porvoo.fi/fi/tarinoi...voon_mitta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2009 - 14:14

Mehuksi tekisin,minusta ne "marjaviinit" on marjamehuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.08.2009 - 14:16

Jep, viiniä tee ihmeessä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2009 - 16:15

Onko Sinulla kunnollinen kellari tai tilava kylmiö? Oletko juonut teetä, johon on laitettu lusikallinen mustaherukkahilloa? Jos et, kokeile. Mikäli tykkäät, tee marjoistasi hilloa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2009 - 17:20

tuoremehua.. voi pakastaa ja pitääkin.. survo marjat karoineen. Kiehauta 10 litraa vettä ja siihen lisäät 6-8 dl sokeria ja 10 tl sirtuunahappoa. Sekoita ne kiehuvaan veteen ja sitten kaadat nesteen marjjojen päälle. anna seistä vrk, välillä sekoittaen ja sitten ssivilöit kankaan läpi mehiun irti.. hyvää!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 10:18

netistä varmaankin löydyy