Teetkö sienisäilykkeitä keräämistäsi sienistä?

Mie olen tehnyt Kerttu mummin nappirouskuja sipulin ja valkosipulin kanssa,etikka liemeen säilöttynä,ne on oikein oivallisia liharuoan seurana,ainut huonopuoli on siinä,et niitä pitää löytää ihan kamalasti.

Avainsanat: sienet sipulit etikka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.08.2009 - 10:33

Minulla loppui sienien syönti siihen
kun anoppi vainaa niitä valmisti
ne oli sellaisia limanuljaskoja jos sopii käyttää
sellaista termiä
en tiedä pitikö niiden olla sellaisia

Kysyjän kommentti

varmaan kamala kokemus anoppisi valmistamat sienet,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.08.2009 - 10:30

minulla , kun tuo sappivaiva , niin en voi etikkaa käyttää misään muodossa , jotta suolaan ja pakastan vaan, ois kylä kiva tehdä muutakin, mutta en voi sieniä paljoa syödä, niin noin ne menee siten vähän kerrallaan ja sienisalaatiksi teen , en laita kuin sekasuola sieniä, hakattuna pieniksi, valkopippuria ja kermavaahtoa , jos haluan potkua, eli etikan tilalla käytän lime, tai sitruunamehua....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 10:31

En ole nyt sieniä kerännyt. en tiedä miksi sienet pistää mahani sekaisin. On hyvin varovati niitä syötävä kun tulee maha kipeäksi niistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 10:34

Aikaisemmin kyllä kun oli mistä tehdä. Purkin nimi oli "tattis" ja siinä oli sellainen ruuvattava muovilevy jonka sai painaa purkin sisällä alas jotta sienet pysyivät nesteessä. Myöhemmin olen kuivattunut enemmän, mutta tänä vuonna ilmeisesti ollaan kaupan sienien varassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 10:34

Tähän mennessä olen nähnyt vain pari lehmäntattia. Jos löytyy niin perinteisiä suolasieniä laitamme ja ainaskin sienikastikkeen teen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 10:38

Pakastin kaikki viimeksi keräämäni sienet myöhempiä valmisteluja varten. Tietenkin ryöppäsin rouskut ja paistoin kehnäsienet, mutta sitten purkitin ja laitoin pakastimeen. Kurkkusäilyke on muuten hyvää myös sienille, kannattaa kokeilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 10:38

Joskus olen tehnyt ja siihen sopivat erinomaisesti kanttarellit ja orakkaat. Siis yleensäkkin sienet, joita ei tarvitse ryöpätä. Korvasieniä olen kuivannut ja rouskuista teen sitten suolasieniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 11:40

Nuorena hurjana tuli joskus valmistettua pienistä naperoista etikkapikkelsiä?? tai jotain vastaavaa,mutta kun eivät tehneet kauppansa,luovuin niistä.Pari kertaa olen nykyään kokeillut pakastamista,mutten tykkää kastetuista sienistä.Parempi ehkä kuivata,mutta kastuvathan ne kuitenkin...tuoreina parhaita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 12:10

eiku tehdään yleensä sienikastiketta niistä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 12:16

Olen hieman skeptinen sienien suhteen, kun eräässä sienikirjassa mainittiin, että "opettele tuntemaan myrkkysienet ja kerää vain tuntemiasi sieniä".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 12:24

Pakastan ja säilön sienet suolaan.Pitäs kyllä
joskus kokeilla säilykettäkin :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.08.2009 - 13:10

Yleensä käsittelen ja laitan kantarellit pakkaseen sekä rouskut suolasieniksi. Kerran tein johonkin mausteliemeen rouskuja mutta en sitten tykännytkään niistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 21.08.2009 - 13:31

Nyt en ole sienessä käynyt, mutta silloni kun olen niin en tee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 14:34

En tee, kun en edes sienestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 14:47

En

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 11:12

en , kun kastikeen .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.08.2009 - 21:46

Ei ole itselle tullut tehdyksi vaikka tiedän niiden olevan hyviä. Syönyt olen kerran kylässä koko purkillisen. Onneksi purkki oli ihan pieni.