Mistä on tullut sanonta että "päästi sammakoita suustaan"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.08.2009 - 10:56

Ensinnäkin, pieniä on silakat joulukaloiksi kuten vanha sanonta sanoo. ...ja tarvitaan hieman isompia eläimmiä sanonnan vahvistamiseksi. Sammakoissa on kysymys tahattomista sanoista, väärien sanojen käyttämisestä aiottujen sijaan, jonkin sanan poisjäämisestä tai lipsahduksista. Varsinkin rivot sammakot naurattavat, koska niissä tulee sanoneeksi sanan, jota muutoin ei ehkä koskaan sanoisi muiden kuullen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.08.2009 - 10:16

Kait siitä että päästelee sellaisia sanoja mitä ei pitäs lausua ääneen. vaikka kiroilee ja haistattelee jotain toiselle mitä ei pitäs sanoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 10:22

jos se on vähän kuin samakon kuplat ... et tekis mieli vetää sanansa takaisin ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 10:27

Se tarkoittaa varmasti sitä,kun päästää suustaan jotain todella harkitsematonta.Minulla on taipuvuus juuri tähän,ja saan usein hävetä sanojani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 10:36

Mulle tuli kansanedustajat
heti mieleen eiks niiltä aina lipsahda
jotain luvatonta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 10:39

Sammakothan ovat aika rumia ja jotenkin perusiljettäviä, sellaisia ei saa päästää suustaan. Vaikka minusta ainakin pienet sammakonpoikaset ovat kaikessa avuttomuudessaan ihan söpöjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 11:49

Onkos jotain perää asiassa,että sammakot ovat olleet joskus yksi Egyptin vitsauksista heinäsirkkojen lisäksi elikkä niistä ajoista eri kielillä ja kulttuureilla tämä sanonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 12:32

Menee ihan arvauksen puolelle. Kun joidenkin suomalaisten nuorten lähes joka lauseessa esiintyy sana 'v***u', niin vastaavasti amerikkalaisilla se on 'fuck'. Vanhemmat tästä ojentavat lapsikultiaan, että miksi puhut koko ajan sammakosta 'frog'. Joidenkin vanhempien hupina on opettaa lapsilleen ensimmäisten sanojen joukossa 'frog', koska se lapsen suusta kuulostaa ihan eri sanalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 21.08.2009 - 13:32

No samaakothan ovat monien mielestä rumia, iljettäviä jne, ehkäpä siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 14:46

Jotkut pitävät sammakoita iljettävinä otuksina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 14:49

Syntyhistoria on tuntematon minulle, mutt äskenhän tuossa jku kokematon monisteri anteeksipyyntöjä esitti sammakoistaan,ei ajatuksistaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 15:29

Sammakothan loikkii sinne sun tänne ja niinhän ne joskus sanatkin suorastaan loikkaa suusta niin, ettei oikein ajatella ehdi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2009 - 16:09

Höpisi humpuukia, eli asioita mitkä eivät ole totta tai pidä paikkaansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2009 - 11:18

kai siittä , että puhuu mitä sattu .