Kysytty: 18.08.2009 - 22:36

onko tietoa

millainen CVT vaihteisto on
löytyykö mitään huonoa sanomista
olisi ajatus hankkia tyttärelle auto
kyylläkin vanha onko niistä mitään tietoa

 
  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Kysyjän valitsema paras vastaus

Vastattu: 19.08.2009 - 01:47

CVT (Continuously Variable Transmission) tarkoittaa portaatonta automaattivaihteistoa, jossa teho välitetään kiilahihnavariaattorilla.

Kiilahihna on kahden kartion välissä, joiden etäisyyttä voidaan säätää. Tämän seurauksena hihnan etäisyys pyörän akselilta vaihtelee, jolloin sama moottorin kierrosluku tuottaa muuttuvan hihnanopeuden, eli muuttuvan välityksen.

CVT on usein normaalia automaattivaihteistoa taloudellisempi yksinkertaisemman ja tehokkaamman tekniikan takia. Tarkoitus on, että vaihteiston välitys muuttuu kierrosluvun kanssa siten, että kiihdyttäminen tapahtuu suurilla kierroksilla, mutta tasaisessa ajossa vaihteisto käyttää mahdollisimman taloudellista kierroslukua. Tästä syystä voi vaikuttaa, ettei auto kiihdy lainkaan, kun kierrosluku pysyy tasaisena koko ajan.

Tekniikan kehitti DAF, joka käytti sitä kaikissa henkilöautoissaan. Myöhemmin Volvo osti tehtaan ja käytti tekniikkaa laajasti 340-mallissaan. 1990-luvulla tekniikka painui joksikin aikaa unholaan, mutta on viime aikoina taas noussut vaihtoehdoksi kehityttyään. Kun aikaisemmissa malleissa käytettiin työntöön perustuvia lamellihihnoja, nykyisin käytetään vetoon perustuvia ketjuja, jotka eivät kärsi kulumisesta entisten tapaan.


Lähteet:
wikipedia


Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksesta
oli mielenkiitoista tietoa
auto on nyt ollut meillä viikon ja lähti ruoste suojukseen
et meinataan pitää se
T. sentta53


  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 18.08.2009 - 22:40

Automaattilaatikko. Ei ole moittimista, kolmas meneillään. Eikä vaihto ole ollut laatikosta kiinni.
En vaihtaisi manuaaliin.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2009 - 13:10

Ei ole tietoa!
Vaikka Keimolassa ajoivat takaperin ajon maailmanennätyksen sellaisella "pitkällä pakilla" varustetulla autolla.
Tekniikan Maailma- ja Vauhdin Maailma -lehtien toimittajat päättivät vuonna 1978 rikkoa silloin tanskalaisten hallussa olleen yhtäjaksoisen peruuttamisen maailmanennätyksen, joka oli 386 kilometriä. Keimolaan tuotiin 20. lokakuuta neljä kuljettajaa, mekaanikot ja Volvo 343 -henkilöauto, jossa oli Variomatic-automaattivaihteisto. Sen ansiosta autolla pystyi ajamaan yhtä kovaa etu- ja takaperin. Rataa kierrettiin yhden vuorokauden aikana 533 kertaa ja kilometrejä kertyi miltei 1770, mikä ylitti aikaisemman ennätyksen yli nelinkertaisesti. Keimolan moottoriradan toiminta päättyi tämän ennätyksen tekoon.


  Ilmoita asiaton vastaus
Tämä kysymys on suljettu, mutta voit edelleen vastata siihen. Et kuitenkaan tienaa pisteitä vastauksestasi tähän kysymykseen.

Vastaa kysymykseen

Rekisteröidy vastataksesi kysymykseen. Rekisteröityminen on nopeaa ja helppoa!

Rekisteröidy

Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu sisään
You may login with either your assigned username or your e-mail address.
The password field is case sensitive.

Ohjeita vastaajalle

  1. Vastaa esitettyyn kysymykseen.
  2. Kysy itseltäsi: "Auttaisiko vastaukseni kysyjää?"
    Jätä vastaamatta, jos vastaus tuohon kysymykseen on "ei".
  3. Noudata Napsun sääntöjä.
  4. Pyri antamaan selkeitä ja perusteellisia vastauksia.
  5. Älä oleta, että kysyjä tietää kysymyksen aiheesta yhtä paljon kuin sinä.
  6. Kirjoita itse omat vastauksesi. Viittaa lähteeseen, kun lainaat tekstiä.
  7. Voit antaa kysyjälle vinkkejä vastauksen löytämiseen, vaikka et itse tietäisikään suoraa vastausta kysymykseen.
Pieni hetki, sivua ladataan.