Omakotitalonapsut ! Onkos teillä ilmalämpöpumppua ? Mihin se on teillä asennettuna, ulkona ja sisällä ? Häiritseekö ääni,naksniks?

Tänään pitäisi tulla ilmalämpöpumpun asentaja. Olen ajatellut laittaa sen kuistin reunaan, kun se on niin ruma ! MUtta mihin sitten sisälle, eteiseenkö? Meillä on melko pieni asunto, joten siitä se sitten leviäisi joka puolelle lämmittämään, ehkä yläkertaankin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.08.2009 - 11:44

Meitin mökillä (joka on omakotitalo) mieheni, joka mm. ilmastointiasentaja, asensi sen ulkopömpelin sinne talon taakse, mistä se ei pihapiirist näy ollenkaan, joka hyvä juttu, on se niin ruma (ihan kuin kaupan lastauslaiturit, jos siin silmien eessä töröttää). Sisällä tää ite puhallin asennettiin (siinä iso keittiö + alkovi ja olohuone), tähän heti pikkueteisest keittiöön tulevan oven viereiselle seinälle, melkein katon rajaan, josta sitten puhaltelee koko alakertaan, eikä ole näin näkyvillä/häiritsevä (saikohan täst taas tolkkuu:):), ai niin juu, äänet ei häiritte ulkona eikä sisällä...

Kysyjän kommentti

Eteiseen laitoimme mekin ja ulkoyksikön kuistin piemeämmälle puolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.08.2009 - 10:58

Minä asensin sen rappuun.
Viileä valuu alas ja leviää puhaltimella makuuhuoneeseenkin. Pitää yläkerran lämpimänä, mutta alakertaa se ei lämmitä. Noin sen olin suunnitellutkin, koska lämmitän takkaa joka päivä, kun on tarpeen. Rapussa sen naksumiset ja puuhkaisut eivät niin häiritse.
Ulkoyksikön asennuksessa kannattaa kiinnittää huomiota tärinän vaimennukseen, että se ei jyristä seinää. Kunnon kumityynyt ehkäisevät sitä.
Vanhemmissa pumpuissa oli aika olemattomat kumityynyt, jotka vielä perstuivat parissa vuodessa, mutta uskoisin, että nykyään kaikissa on jo paremmat tyynyt. Tarkista kuitenkin, että eivät laita mitään kuuden millin kuminpalaa sinne alle. Itse laitoin auton pakoputken kannakkeet, n. kolme senttiä korkeat, molemmista päistä pulteilla kiinnitettävät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 12:05

meillä on ulkoyksikö talon takana, kun tuos vieressä on terassi ja se mömpeli on niin iso, jotta ei veis tilaa terassilta , niin pyysin jo asentajaa tillattaessa , et ottaa mukaan niitä johtoja ym vehkeitä niin paljon , jotta saa sen talon taakse , siellä se on näkymättömissä ...sisäyksikkö on tuossa ikkunoiden välissä , ihan katonrajassa ja siitä se puhaltaa tänne alakertaan kivasti lämpöä, mutta vierashuoneessa on ovi kiini, melkein aina , (kissojen takia ) eikä sinne se lämpö tai nyt kesällä viilennys yllä... ei se kovaa ääntä pidä tämä meidän malli ainakaan, jo ostohetkellä kiinnitettiin siihenkin asiaan huommiomme .. kuin myöskin miten toimii kovemmilla pakkasilla , kaikilla pakkasilla on hyvin toiminut ja kaikkilla helteillä on hyvin viilentänyt ...yläkertaankin on suunnitteilla lämpöpumpun osto...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 13:46

joo meillä on kaks niitä , ylä- ja alakerras. kannattaa laittaa aika keskelle taloa ja jos mahdollista niin sellaiseen paikkaan missä ei ole paljoa pieniä huoneita

ja vielä että jos ostat hyvän mallin joita ei ole kuin panasonicin yks malli jonka nimeä en muista ja mitsubishin uusi malli

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 14:48

Asensin viime keväänä olohuoneen seinään ylös katonrajaan. Laite itse on terassin ulkoseinällä nurkassa, jossa on alapuolella pieni vedenkeräysastia järjestelmän vedentyhjennystä varten. Sisäpuhallin kannattaa olla siten asennettu, että ilma pääsee kiertämään mahdollisimman laajasti ympäri huoneistoa. Kaikki lämpöpatterit otin pois päältä heti samana päivänä, kun asensin pumpun. Pesuhuoneen lattialämmitys kannattaa tosin pitää aina pällä. Olen ollut erittäin tyytyväinen laitteeseen ja odotan säästöä tulevan lämmityskustannuksissa noin. 60% verran. Pumppuni on Mitsubishin MDZ uusin malli ja se on tehoiltaan markkinoiden paras ja ei pääse jäätymään, niinkuin muut pumput saattavat kovimmilla pakkasilla. Kannattaa lukaista Tekniikan Maailman testi läpi. Taloyhtiöni maksoi pumpun ja asennuksen, jonka hinta oli 2 000 €. Hankkii hintansa takaisin nopeasti ja täytyy muistaa, että kesällä se toimii tehokkaasti sisäilman viileäntäjänä huoneistossa. Malli on myös helppo siivota imuroimalla ja suodattimia ei tarvitse vaihtaa varmaan moniin vuosiin. Sitten kun suodattimet likaantuvat tarpeeksi ne voi pestä kevyesti miedolla saippuavedellä. Laite on myös normaaliteholla täysin äänetön. Täydellä teholla puhalettaessa ( ei tarvita normaalisti juuri koskaan ) kuluu tietysti hieman huminaa ilman puhalluksen voimasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 14:53

on, eteisen oven yläpuolella, sisällä.. no eipä oikeastaan häiritse.. sillon se on ärsyttävä, kun ei oo enää mikään lämmin ja eteisessä tekee jotain, ja se puhaltaa kylmää, tuntuu kuin sisällä tuulisi