Meillä lapset joutuu koulussa pesemään paljon käsiään kun on se Flunssan pelko että tarttuu. Onko teilläkin päin näin? ja myös

näin että kätellä ei saa ihmisiä.

Avainsanat: nyt kauhea pelko sikainflunssasta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.08.2009 - 21:40

Käsihygienian ja yskimisen teho-opetus on aivan paikallaan, sillä joillekin se tuntuu olevan vastenmielistä ja turhaa. Kysymys on sentään suurista summista rahaa, sillä jokaisen alle 10-vuotiaan lapsen työnantaja joutuu pulaan sairastavien lasten vanhempien jäädessä kotiin hoitamaan sairastunutta lastaan. Opettajan sairastuessa joudutaan ottamaan sijainen, ja sekin maksaa. Saa nähdä, joudutaanko kouluja sulkemaan opettajien sairastamisen vuoksi. Opettajathan vastaavat paitsi opetuksesta niin myös lasten turvallisuudesta koulupäivän aikana. Lapset eivät voi keskenään käydä koulua, vaikka jotkut tahot sellaista kuvittelevatkin.

Kysyjän kommentti

Kiitos parhaasta vastauksesta sinulle. On hyvä kuitenkin varautua sen sinkaflunnssan takia kaikkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 17.08.2009 - 21:22

En tiedä, pitääkin kysyä lapsukaisilta kun tulevat käymään miten heidän koulussa on varauduttu. Mutta hyvähän se vain on. Ja taitavat lapset siinä kuin varkain oppia sen käsienpesun automaattisesti. Jää sitten myöhemmälle iällekin jotain opittua päähän.
Tiedän miten vaikeata on saada varsinkin jo hieman varttuneimpia lapsia pesemään käsiään tarpeeksi usein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 21:34

Meillä tuli koululaisen mukana tiedote sikainfluenssasta ja käsihygieniasta,yskimisestä yms.
Minusta on kyllä ihan ok,että käsienpesu "opetellaan" vaikka itse olen totuttanut pienestä pitäen,että aina pestään kädet kun esim. tullaan kotiin kaupasta,koulusta yms.

Itse huomasin muuten marketissa asioidessani,että hedelmä-ja vihannesvaa`an vieressä oli käsidesifiointiainetta.Johtuneeko juuri tästä influenssasta koska en ollut aiemmin moista purnukkaa huomannut :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 21:53

Mitä tästä tulee
kun minä aina arvioin ihmisen
käden puristuksesta
Tytär menee huomenna kouluun
sit kuulee et mitkä on hänellä säännöt koulussa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 22:32

Käsienpesu on hyvä oppia jo pienenä,niin tärkeää se on näin tautisena aikana ja tietysti myös muulloinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 22:38

Käsienpesu on todella hyvä opettaa jo lapsena. Äidilläni kulkee käsidesi mukana, sellainen suihke.
Mielestäni hygieniaan pitäisi kiinnittää huomiota enemmän.
Juuri nuo ovenkahvat ja esim ostoskärryt ovat sellaiset, joista pöpöt tarttuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 22:45

Kotona on käsidesiä jota voi hierasta käsiin tarpeentullen. Ei kuivata, mutta polttaa pöpöt pois. Ihan nestemäistä se täällä meillä on ja tehokasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 18.08.2009 - 01:50

Käsiä pesen kyllä usein muutenkin, kättelen kyllä silti vielä ihan tavallisesti, en jaksa ottaa paineita possuflunssasta, en enempää kuin muistakaan tarttuvista,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 08:13

Koululaisille oli jaettu ohjeet käsien pesusta ja yskimisestä kainaloon. Ongelma on se, että miten esim. ennen ruokailua käsienpesu toteutetaan, kun luokkakoot ovat kovin suuria ja käsienpesupaikkoja kovin vähän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 10:37

Tosta käsien pesusta ei oo muuta hyötyä kuin että oppivat ettei likaset kädet ole mukavat, flunssan tarttumista sillä ei ehkäistä, kuten tulette tulevana syksynä huomaamaan.

Lähteet:
epidemiologia laitos/ hukkaanheitettyjeneurojenmainoskampanjakuntarttuyskimälläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 12:53

Hyvä että edes nyt saavat opetusta käsien pesussa. Kun vaan aikuisetkin ymmärätisivät sen etteivät julkisilla paikoilla pärskisi päin kanssaihmisiä. Osa ei osaa käyttäytymistä lainkaan, taudit levi'ävät herkästi.
Kreikassa oli viime viikolla muutamien ravintoloiden sissänkäynneillä desipullot telineessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 14:56

joka tunnin alussa pitää laittaa desinfiointi ainetta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 17:38

Peseytyminen kannatta aina.