Onko teille tapahtunut samaa

olin nuorin kummi kun kummililla kastettiin
viisi minuuttia ennen toimitusta
vanhempi kummi tuli luokseni
kysyen et saako hän olla sylikummi
minä nuorempana ja varovaisempana siihen aikaa
luovuin sylikummin paikasta
näin jälkeenpäin olen sitä katunut

Avainsanat: kummin vaihto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.08.2009 - 20:57

Ei kai sillä kovin suurta merkitystä ole onko kummi vai sylikummi.
Ihan yhtä arvokkaita titteleitä kumpikin, en tosin ymmärrä miksi jonkun pitää kastetilaisuudessa alkaa tuolla lailla pätemään. Siinä vaiheessa kyllä vanhemmat olisivat voineet sanoa oman mielipiteensä asiaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksesta
tunne millä lailla kirjoitit oli mukava
nykyjään aatelisin toisella lailla kuin silloin
tämä sylikummi erosi sitten kirkosta
melkein heti kastetoimituksen

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.08.2009 - 13:04

Sattu sellaista, Turun Maarian seurakunnassa ei haluttu kastaa lasta jos olivat avoliitossa, minun kummit olivat eri suvustakin v, 56. mutta

Lisätty: 17.08.2009 - 13:23

TYTTÄRENI -80 SYNTYMÄN JÄLKEEN OLI VAIKEA SAADA PAPPIA KASTAMAAN HÄNTÄ OMASSA SEURAKUNNASSA.

Lähteet:
T

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.08.2009 - 13:59

Tämä vanhempi ihminen toimi sinua kohtaan väärin. Lapsen vanhempien siitä olisi pitänyt päättää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 14:51

Minut on kummilasteni vanhemmat pyytäneet nimenomaan sylikummiksi ja myös omalle pojalleni pyydettiin hänen tätiään sylikummiksi. Ei siinä muut kummit vaikuttaneet asiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 15:03

Kummiuteen liittvistä asiostahan päättävät lapsen vanhemmat, ei kummi. Vanhemmat pyytävät aina sylikummin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 15:50

Kummiudessa tärkeintä on kai se aika , minkä kummina viettää kummilapsen kanssa. Ei sillä kasteilaisuudella loopujen lopuksi ole suurtakaan merkitystä kummin varsinaisen tehtävän kanssa. Kummin asema lapsen omana kummina tekee hänestä erityislapsen, jolle tässä perheessä on annettu "sijaisvanhempi" jostain vanhempien ystävästä. Se on huomionosoitus molemmille osapuolille ja sitä pitäisi kunnioittaa sellaisenaan. Kummit antavat lahjoja jouluna ja syntymäpäivinä, mutta paljon tärjeämpää mielstäni olisi kummin antama aika lapselle. Valitettavan usein tämä unohdetaan. Niin on minullekin käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 16:00

Vanhemmat päättävät ketkä ovat kummeja,törkeästi teki tämä vanhempi kummi sinua kohtaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 18.08.2009 - 02:09

Ystävälleni on, eipä uskaltanut pistää hanttiin.