Mikä maantieteen ala tutkii Vantaanjoen vedenpinnan vaihteluita?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.08.2009 - 10:33

www.environment.fi/download....amp;lan=FI
www.ymparistoministerio.fi

kokeileppas katsoa tuolta neuvoja, ole hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.08.2009 - 11:30

Kauppalehti näkyy olevan se maantieteen ala:
www.kauppalehti.fi/5/i/yrity...try=&=

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 12:08

Napsugeologia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 12:35

No eipä se tämäkään ole ole maantiedettä vaan hydrologiaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 17:37

Minä ehdottaisin limnologia. Hae googlesta sillä hakusanalla, saat enemmän tietoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 17:52

Toivottavasti mernkulkulaitos seuraa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 18:08

maantieteilijät mittaa maanteitä

limnologit järviä
hydrologit virtaavia vesiä
oseanografit meriä

viranomaisena ympäristökeskus ja Helsingin vesilaitos ovat kiinnostuneita Vantaa joen vesistä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 20:56

Virtaama ja vedenkorkeus

Vedenpinnat kääntyivät nousuun lokakuun sateiden myötä lähes koko maassa. Etelä- ja länsirannikon pienissä joissa vedenpinnat ja virtaamat nousivat kuukauden loppupuolen runsaista sateista ajankohtaan nähden hyvin korkealle. Muun muassa Aurajoessa ja Vantaanjoessa vedenpinnat olivat jopa melko lähellä viime kevään korkeimpia lukemia. Suurimmassa osassa Järvi-Suomen ja Pohjanmaan suuria järviä vedenkorkeudet olivat kuukauden päättyessä kuitenkin selvästi keskiarvoa alempana. Myös Saimaan vedenpinta kääntyi hitaaseen nousuun lokakuun loppupuolella. Vuoksen ja Kymijoen keskivirtaamat olivat lokakuussa vain noin puolet keskimääräisestä, Kokemäenjoessa vettä virtasi 60 % keskimääräisestä. Oulujoen ja Kemijoen keskivirtaamat olivat noin 30 % keskimääräistä pienemmät.

Vesitilanne yleensä

Erikoistutkija Marja Reuna, Suomen ympäristökeskus (SYKE), puh. (09)4030 0553 ja 0400 148 542, [email protected]

Hydrologi Johanna Korhonen, Suomen ympäristökeskus (SYKE), puh.(09) 4030 0556 ja 0400 148 541, [email protected]

Hydrologi Esko Kuusisto, Suomen ympäristökeskus (SYKE), puh. (09)4030 0566 ja 040 831 9165, [email protected]

Pohjavesi

Tutkija Risto Mäkinen, Suomen ympäristökeskus (SYKE), puh. (09) 40300 519 ja 040 740 2549, [email protected] [risto p makinen]

Ennusteet

Johtava hydrologi Bertel Vehviläinen, Suomen ympäristökeskus (SYKE), puh. 040 561 5533, [email protected]

Hydrologi Noora Veijalainen, Suomen ympäristökeskus (SYKE), puh. 0400 148 545, [email protected]

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2009 - 14:51

Hydrologia.