Vastaukset savonmurre sanoihin. melekutin = teelusikka riäpsästellöö = itkee tiittula = pieni öljylamppu

Kiitos jälleen mielenkiinnosta. Olihan siellä joukossa joitakin oikeitakin veikkauksia.
Riäpsästellöö oli vaikein.

Avainsanat: savonmurre

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.08.2009 - 01:42

Matildan opetuksesta saen hyvän välläyksen! Joka pitäjässähän on kansalaesopisto, sinne heti syksyllä on järjestettävä savon perintteen, kielen ja kulttuurin harrastus piirit. Siellä voe sitten pakinoea, runnoella ja vaekka kirijottoo näötelmän savoks, entisestä elämästä, savon uutisasuttamisesta, se kyllä on niin veristä historioo jotta ei voe lapsille näöttee, mutta tehhään lapsille muunlaesia esityksiä. Esimerkiksi millaesta oli lapsilla sata-kaksatta vuotta sitten, uskonnevatkohan, onse ollut sen verran erillaesta. Kansalaesopistojen rehtorit, vettoon nyt teihin polokaskoopa nyt historia ja kulttuuriteko, sen esi-isämme ja äetimme ovat kyllä ansanneet. Töllön pitäsi peästeä eäneen vaen semmosie, jotka puhhuu hyvveä puhekieltä, ei mittää "sitt, kyll, siin,..."kieltä. Pijetään me mummelit ja ukkelit murre elossa ja siirretään sitä etteenpäen lapsukaesille.
"lara vuan ja ukkel mualta"

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.08.2009 - 20:28

En edes yrittänyt arvailla. Tänään katselin taas asuntoja Savon puolelta. Tyttäreni muutti perheineen sinne. Joten voisihan sitä sielläkin olla yksi asunto. Että olisi kyllä opeteltava tuota kieltä, eihän minua muuten siellä ymmärretä, enkä itse ymmärrä muitten puhetta. Sitähän olisi aivan kuin ulkomailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 20:32

olipas hauskaa murretta , todella lystikäs on tuo savonkiel'kii ....:))

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.08.2009 - 21:07

Olipa hauskoja. Täytyy sanoa että metsään meni arvaukseni sen riäpsästellöön kanssa - ja pahan kerran. Niin oli outoja etten ole kuuna päivänä kuullutkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 21:07

Ja taas tuli opittua uusia sanoja! Kiitos matilda!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 21:14

Jätin tuonkin väliin ja jätän vastaavat jatkossakin. Jossain muualla ne voivat tarkoittaa jotain ihan muuta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.08.2009 - 22:39

Täysin outoja sanoja. Mutta jatkossa tiedän, mikäli muistissa pysyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2009 - 01:09

Matildan mahdottomia jälleen kerran! =)
Mitenköhän nuo pysyisi muistissa? Pitäisi kai ottaa ne käyttöön? Nythän jo tarvitaan tiittulaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.08.2009 - 02:06

dodiin, kiitos taas näistä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 13:00

No juu, taas viisastuttiin.