Tiesittekö, että - kertakäyttövaipan maatuminen kaatopaikalla kestää noin 500 vuotta?

Sattumalta osui tuollainen tiedonjyvä silmiini. Lasten ollessa vaippaiässä en tuollaista tiennyt.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.08.2009 - 12:57

En usko, en sitten millään.
Niin piti kolmannen valtakunnankin kestää tuhat vuotta, mutta aina tulee jotain estettä. Optimiolosuhteissa tuo saattaisi säilyäkin, mutta kaatopaikalla sellaisia ei ole.
Minun silmiini taas osui sellainen kirjoitus, että biohajoavan kassin maatuminen kestää kaatopaikalla kauemman, kuin tavallisen muovipussin.
Halkopinon välistä löytynyt muovipussi ainakin oli rapea ja käyttökelvoton.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.08.2009 - 13:07

En usko koska ennen se oli kyllä 200 vuotta nyt sit onkin enempi. mutta en kyllä siltikään usko. ja mitä sillä on väliä jokainen lapsi on vaan kerran pikku lapsi joka käyttää kertakäyttövaippoja. Mutta en sit tiedä mitä vanhukset sit käyttää kun tulevat vanhaksi ja tarvitsevat taas vaippoja.jopa ei ole monikaan ihminen 500 vuoden päästä ihmettelemässä vaippa vuoria ja mistä sitä kukaan tietää onko maapalloaakaan enää silloin olemassa. Kaikki täällä saastuttaa jollain lailla. Omat ongelmat ovat myös kestovaipoissa sitä mieltä olen minä tässä asiassa.että energiaa kuluu niiden pesuun koneessa. jokainen on varmaan omaa mieltä tässäkin asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 13:12

Ei millään voi kestää noin kauan. Eiköhän muutama vuosi riitä, vaikka pitkä aika tietysti sekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 13:15

ne kertakäyttövaipat joita aniharvoin käytin lapsillani voivat kestääkkin noin kauan, mutta uskon et nykyajan vaipat jo maatuvatkin nopeammin...eikös tänäpänä olekin kaikki niin kertakäyttöistä että.. mitään ei kannata korjauttaa, kun kustannukset ovat samaa luokkaa kuin uuden osto.. mietii asiaa asian vierestä tässä ja nyt... :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 13:39

Lisää höyryä koneeseen. Kääritte muovisen vaipan vielä erikseen muovipussiin ja sitten muoviseen roskapussiin!??!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 14:00

Molemmilla lastenlapsillani on käytössään kestovaippoja. Niiden maatuminen kestää tietysti myös aikansa, mutta ei tule vaippavuoria, ainoastaan pieni kasa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 14:09

joo kyllä niitä varmaan löytyy fossiileina vielä 10 000 vuodenkin päästä, mutta eiköhän valtaosa hajoa atomeiksi jo paljon sukkelammin ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.08.2009 - 16:54

No voihan sentään, onneksi en ole sinne kuskannut yhtään vaippaa. Omalla penskallani käytin sideharsovaippoja. Se oli sitä aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 19:31

en tiennyt. aika kauan....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2009 - 00:52

Onko luotettava testaaja ollut asialla?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.08.2009 - 02:16

Kyllä, en muista missä ohjelmassa tuli aikoinaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2009 - 07:35

Tuskin ihan noin kauaa, yksi vaippa - kyse lienee todellisesta vaippavuoresta.
Tosin kestovaippoja täällä etupäässä käytetään ja kohta ei enää niitäkään.