Mitä mieltä te muut Napsulaiset olette onko avaruus ikuinen? Jatkuuko se loputtomiin? mikä loppujen lopuksi on LOPUTON?

Mitä siellä jossain on jos se päättyy? eihän mikään voi olla päättymättä, ainakaan kun avaruus on näkyvää. Mitä mieltä te olette, tämä on kysymys joka vaivaa minua loppuun saakka; mitä on pilven tollapuolen?

Avainsanat: avaruus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.08.2009 - 21:05

aloita vähän piennemmistä asioista ...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 11.08.2009 - 21:08

Suuri se on ainakin. Ehkä tuohonkin jossain vaiheessa joku osaa kertoa tarkat mitat. Mutta tuskin meikäläisen elinaikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 21:12

Asiaa ei tee yhtään helpommaksi, kun katsoo mikrokosmokseen.
Mitä tehokkaampia mikroskooppeja kehitetäänkin, niin aina löytyy uutta.
fi.wikipedia.org/wiki/Mikrok...akrokosmos

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 21:17

Moni on tomitettu lataamoon, kun valtaremmi on tuollaisen ajattelun jälkeen alkanut luistamaan. Vaarallista ajanvietettä, siis. En voi keksiä, miten ainakaan minkäänlaista tarkkaa seinämää olisi olemassa, josta ei pääsisi enää eteenpäin. Luulen materian esiintymisen loppuvan jossain kohtaa, mutta tyhjää tilaa riittää äärettömästi. Jossain saattaa mahdollisesti tulla toinen materiaa sisältävä universumi vastaan – tai sitten ei. On myöskin huomattava, ettei tuntemamme maailmankaikkeus ulotu nenäämme pidemmälle, sillä esimerkiksi auringon me näemme sellaisena kuin se oli useamman minuuttia sitten. Kun kurkistamme universumin laidoille, on näkemämme valo matkannut miljardeja vuosia ja siten näemme äärirajat sellaisina kuin ne olivat miljardeja vuosia sitten. Siinä ajassa on todennäköisesti monikin asia jo muuttunut. Eli emme todellakaan tunne kovinkaan suurta osaa avaruudestamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 21:18

Kyllä se varmaan on loputon. Mutta miten se voi olla loputon, sitä kun alkaa miettiä, ei meinaa ymmärrys ihan riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.08.2009 - 21:18

Joka jatkuu ikuisesti, on loputon. Tästäkin samasta aiheesta on ollut ennenkin kysymyksiä, ja me vastaajat olimme yhtä tietämättömiä kuin kysyjätkin. Tähänkään kysymykseen tuskin saat oikeaa ja paikkansa pitävää vastausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 11.08.2009 - 23:26

En osaa vastata, enkä halua edes miettiä asiaa. pää sekoaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 08:18

..eipä taida tällaiset asiat miettimällä ratketa...
Liikaa jos miettii ja sitten yht'äkkiä keksii omasta mielestään ainoan oikean ratkaisun "maailmankaikkeuteen", niin saataa joutua jonkinlaiseen maailmankaikkeuden vastakohtaan, eli hyvin pieneen koppiin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 10:47

ikuista on avaruus , nyt vain ootellaan noiden viisaiden asiaansa osaavien ihmisten tietoja innolla , mitähän ne löytävät taas sieltä saralta uutta tietoa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 12:15

Ajattelen aina että avaruus on loputon, mutta onko mikään loputonta tässä maailmassa? En osaa sanoa oikein juuta enkä jaata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2009 - 13:49

Pilven tuollapuolen on toinen pilvi jne,ainakin lentokoneesta sen voi todistaa.Isoja asioita mietit,kuten viisaat napsulaiset sanoo,on monen pää mennyt tosi pyörälle?!Sen tiedän mitä Suomenlahden etelä-ja länsipuolella on,joten toistaiseksi se riittää,mulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2009 - 22:43

Kysymyksessä kysytään siis kahta asiaa:

1) Onko avaruus loputon?
2) Mitä on loputon?

Aloitan kakkoskysymyksestä, koska ykköseen ei voi vastata ilman sitä. Loputon, tai ääretön, voi tarkoittaa eri asioita. Matematiikassa se tarkoittaa käytännössä eräänlaisia raja-arvoja ja mielivaltaisen suuria arvoja. Äärettömyyden määritelmä vaihtelee matematiikassa ja se riippuu siitä, minkä äärettömyyttä kysytään (ääretön joukko, luku jne.). Kaikissa näissä yhdistyy ajatus jostain joka on suurempi kuin mikään äärellinen. Äärellinen on puolestaan sellainen, joka voidaan täysin listata tai se on jollain tavalla rajoitettu. Avaruuden tilanteessa ottaisin jälkimmäisen määritelmäksi: Avaruus on rajoitettu, jos ja vain jos on olemassa kahden pisteen välinen suurin etäisyys.

Tässä ei siis oteta kantaa siihen, minkälainen avaruuden reuna on, tai onko reunaa ylipäätänsä. Nimittäin avaruus voi olla äärellinen esimerkiksi kolmella tavalla: a) sillä on reuna b) reunaa ei voi tavoittaa c) se on moniulotteinen pallon pinta tai monimutkaisemman objektin pinta, jolla ei ole reunaa.

Jos avaruus on äärellinen, se voitaisiin periaatteessa selvittää, koska voisimme selvittää avaruuden muodon noin karkeasti. Niinkuin tiedämme, että maapallo on rajoitettu. Tosin avaruus on niin paljon isompi ja useita tuhansia miljardeja valovuosia, joten on täysin mahdotonta tutkia sitä kokonaan. Siispä emme voi tietää sen muotoa, VAIKKA se olisi äärellinen. Ääretöntähän ei voi sisäisesti selvittää, koska se vaatisi äärettömän määrän laskutoimituksia ja aikaa. Toisaalta tähän liittyy jo yllä havaittu asia, ettemme nää nykyistä avaruutta, vaan valolla kestää kulkea tänne ja siten näemme menneisyyteen. Toisaalta tarkastelemalla tähtien punasiirtymiä voidaan todeta, että tähdet ja galaksit etääntyvät meistä ja toisistaan, joten maailmankaikkeus laajenee.

Nykykäsityksen mukaan maailma olisi aluksi ollut vain yksi piste, joka olisi suuressa räjähdyksessä laajentunut kattamaan kaiken tämän. Siten maailma olisi äärellinen. Tosin emmehän tiedä, onko äärellisen universumimme tuolla puolen toisia universumeita. Fysiikka jo itsessään sisäistää oletuksen, ettemme voi tietää, mitä havaintojemme tuolla puolen on. Toisaalta voimme havainnoida jotain äärellistä. Siis emme tiedä koskaan onko mikään ääretöntä, mutta joskus voimme hyvällä syyllä olettaa äärellisyyttä (vrt. maapallon suhteen).

Lähteet:
wikipedian asiaan liittyvät artikkelit hyvä alku ja lukion fysiikan kirjat