Onko tapanasi kunnostaa vanhoja huonekaluja ?

Hankitko sellaisia vartavasten kirppareilta, vai kunnosteletko omia kuluneita mööpeleitäsi. Minä olen tänä kesänä raapinut ja maalannut pihakeinun ja vanhan kesäpöydän. Vielä aion kunnostaa yli 50 vuotta vanhan kesätuolin, jonka isäni on koonnut ollessani jotain 10 vuotta. Ainoa muisto lapsuuteni kesistä Espoon Nupurissa. Paikalle on tehty moottoritie, eikä ole kuin valokuvia ja muistoja niistä ajoista. Siellä on minun 'Luovutettu Karjalani'.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 11.08.2009 - 13:02

Ei ole tapana, mutta jos sellaisen saan tai löydän joka peruskunnostusta tarvitsee, teen sen itse. Teen myös uusia itse. Eteisten ja kylppärin kalusteet ovat minun käsialaani. Myös lasivitriinissä löytyy.

Kysyjän kommentti

Oletpa taitava, kun osaat rakennella itse huonekaluja !

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.08.2009 - 10:56

Minä kunnostan vanhoja mööpeleitä, hion maalaan ja päällystän, nyt on huusholli niin täysi että pitää rajoittaa tätä harrastusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 11:05

ei ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 11:07

nyt on menossa sellainen iso rautakaari projekti josta pitäis tulla portinkaaret tuonne sunalaiturin ns. portin kaareksi , joka saa valmistuttuaan jonkin köynöskasvin sitä sitten koristamaan, nyt sitä rapaan ja sitten sen valkoiseksi maalaan.. on ollut nyt kylläkin vielä vaihteessa , mutta kyllä se siitä valmistuu, kyllä sitä on tullut tuunattua yhtä suntoista , nuo 1930 luvun puiset maitokärryt tervasin kaiken laista on maalattu ja lakattu.. käsityöt on ihanii, kun niissä näkyy käden jälki ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 11:18

Mulla on mummon ja papan mööpeleitä eli materiaalia kunnostamista varten.Yhdestä tuolista olen rapsuttanut tyhmän valkoisen maalin pois,mutta ei tullut valitettavasti puu esiin.Olis pitänyt kait mennä kurssille...
Muuten mieli tekis kunnostella sitäsuntätä,mutta kunhan tulee vapaa-aikaongelmia,teen sen.Sen tiedän,että monista tosi vanhoista kaluista ei saa vanhaa öljysekamaalia koskaan pois,joten olen jättänyt esim.puusohva reunoilla ja kannella,se mihin etsin patjaa taannoin.Nyt on kuluneen vihreä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.08.2009 - 11:21

En kunnosta huonekaluja. Uudemmatkin vaatisivat jo kunnostusta, mutta kun ei osaa. Odotan vain rikastumista, niin saisi ostettua uudet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 12:38

Mieheni kunostaa vanhoja Billnäsin kirjoituspöytiä ja lipastoja. Hän hankkii niitä eri puolilta maata, kunnostaa ja osa on jäänyt omaan käyttöön, suurin osa myyty eteenpäin. Mukava, joskin aikaa vievä harrastus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 11.08.2009 - 12:55

Eipä nyt oikeastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 13:23

Olen surkea kaikissa käsitöissä. Minulla olisi tuoli jonka Maikki Murjottaja on vähän kynsillään "uudistanut". Myisin sen edullisesti pois jollekin innokkaalle kunnostajalle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 14:02

Ei varsinaisesti ole tapana, mutta pidän kyllä kunnossa olemassa olevat huonekalut.
Kirpparilta en (enää) niitä osta. Uusia hankin, kun kyllästyn entisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 15:36

Ei kyllä ole. mutta ennen kun kotona asuin nojatuolit päälystettiin uudelleen jos kangas kului rikki. Siis itse ompelimme niihin kankaat päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 16:10

Ite ei meillä kunnosteta mööpeleit (sil kohin kunnostuspeukku keskel kämment), mut yks vanha hyvä ns. emmatuoli käytettiin verhoilijalla/entisöijällä, uudet vällyt sisään, jousitus ja uusi kangas päälle, kuitenkin niin, että säilytti oman arvokkuutensa tää tuoli, taitaapi melkistä olla ainoa esine, sitten joidenkin taulujen kehykset käytetty 'parantajalla':)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 19:46

ei sitä tavaksi voi sanoa, ei edes harrastukseksi, mutta aikoja sitten olen kyllä kunnostanut kahdenkin kuolinpesän huonekalut (menivät myyntiin ja ihme kyllä kaupaksikin ihan hyvään hintaan)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 15:14

Harvoin, mutta aina joskus määräys tulee..