Minkä nimisiä ne ihme otukset on?

Hämähäkin näköisiä, paljon paljon isompia, pitkäjalkaisia ja lentäviä. Tai ne silleen leijailee. Ärsyttäviä. Niitä on nyt joka puolella.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.08.2009 - 22:11

Meillä niitä nimitetään koipeliineiksi(koipeliini coipelus longues)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.08.2009 - 22:24

Lukit (Phalangida, Opiliones) on hämähäkkieläimiin (Arachnida) kuuluva lahko, johon kuuluu 3 200 pieni- ja pyöreäruumiista lajia. Suomessa esiintyy 12 lukkilajia. Lukit ovat täysin vaarattomia ihmisille. Lukkien etu- ja takaruumis ovat sulautuneet yhteen. Raajat ovat hyvin pitkät. Lukit irrottavat usein yhden jalkansa, jos tuntevat olonsa uhatuksi. Raaja jää maahan kouristelemaan ja usein kiinnittää uhkaajan mielenkiinnon. Lukit viihtyvät kosteassa elinympäristössä ja syövät pikkueläimiä ja kasvinjätteitä, mutta ovat yleensä kuolleen eläinravinnon syöjiä; elävän ravinnon saalistajana kömpelöhköjä. Yleisin ja tunnetuin on seinälukki (Phalangium opilio), joka tulee usein asuntoihin iltamyöhään. Niitä näkee usein valkoseinäisten rakennusten seinissä.
Kuva:
www.teknofokus.fi/Luonto/Syy...P2681p.jpg

Lisätty: 10.08.2009 - 23:01

Kyllä ne vaaksiaisia tietenkin ovat. Luin kysymyksesi huonosti ja en huomannut mainintaasi lentokyvystä, ainoastaan isoista "hämähäkeistä".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 22:29

vai mahdoitkohan tarkoittaa vaaksiaisia, niitä ainaskin on liikkeelä melko paljon

"Vaaksiaiset (Tipulidae) on sääskiin kuuluva kaksisiipisten heimo, johon kuuluu yli 14 000 lajia. Se on suurin kaksisiipisten heimo. Täysikasvuiset vaaksiaiset ovat tyypillisesti siroja ja erittäin pitkäjalkaisia lentäjiä, joiden siipiväli on 2–65 mm"

www.vastavalo.fi/hyttynen-ti...68124.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 22:40

Meillä niitä muistaakseni kutsuttin vaaksahankaisiksi, mutta voi olla väärin muistettu, jospa ne sitten olivat noita vaaksiaisia. Tulevat yölläkin silmille hyppimään, muuta eivät sitten teekään kun räpistelevät seinillä ja lampuissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 22:47

Unelmia

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.08.2009 - 23:22

Nehän on tietenkin niitä ökkömönkiäisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.08.2009 - 23:39

Oisko lukkeja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 07:57

Hankisääski? :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2009 - 12:25

No Örkkejä tietysti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 15:20

Vaaksiasiahan ne.