Miten tuo pallopeli fudis on muuttunut futikseksi ?D-äännekö niin vaikea, että se ei äänny muualta tulleiden 'uustadilaisten '...

suussa ? Onneksi Helsingin bussit ovat kait edelleenkin 'dösiä' eikä 'onnikoita' tai vaikkapa 'nyssejä'. En ole aikoihin asunut Helsingissä, vaikka mieli tekisikin, mutta luulen, että kieli siellä on joutunut 'alennustilaan'. Onko vielä sporia, kartsoja, klitsuja, stadikoita ja muita ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.08.2009 - 12:06

Mainio kysymys,hurjatta!Pelkään pahaa tai luulen,että tää meidän stadin kieli on kuoleva kuten latina!Itse puhun ihan yleiskieltä viljellen ns. itsestäänselvyyksiä stadista,olen 3.polven stadilaisia.Vanha kieli muistuu mieleen,kun joukkoa kokoontuu ja silloin on aika kirjavaa ja elävää puhekieltä.Stadin slangi-yhdistys yrittää pitää yllä stadinperinnettä kunnioitettavasti,mutta tapaamisista pitäis heidän tiedottaa paremmin,mun mielestä.Sporat on kait raideja ym.Nuoret stadilaiset vääntelee ja nappaa vaikutteita tietsikan kuvioista ja kaikenmaailman animaatioiden maailmoista,niistähän ei ota enää pirukaan selvää,mutta kait se on kielen elämistä ja "kehittymistä".

Kysyjän kommentti

Ai sporatko raideja ? Totta puhuen minullekin se on aina ollut raitsika. En ole puhunut koskaan stadin slangia, mutta tunnen erään, joka vielä viljelee minullekin tuntemattomia sanontoja puheessaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.08.2009 - 11:57

tuo stadin kieli on minulle aina ollut oikea ulkomaan kieli, en yhtään ymmärrä sitä kieltä, meillä oli ihana tutustua erääseen iäkkäämpään pariskuntaa, jotka puhui stadinkieltä oikein sitä vanhaa , olin kyllä vähän väliä kysymäs , et mitähän nyt sit tarkoitit tuollakin sanonnalla , mutta on ihanaa, et näit kielii ja murtei on täällä pikkuisessa suomessamme .... ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.08.2009 - 12:14

Stadilaiset ovat kiireisiä immeisiä, ei ne ehdi joka sanaa oikein lausua. Siksi niin moni lyhennetty nimi.

Lisätty: 10.08.2009 - 12:41

Lukihäiriö jälleen puuttui hommiini. Siis D. Stadialaisia ajatellen onhan T kovempi kuin pehmo D. Mutta sanovat kuitenkin stadi miksei stati.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.08.2009 - 12:45

Kyllä mie ainakin sanon futis enkä mitään fudeja :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 13:08

Lähiöslangi muistuttaa stadin slangia, mutta siinä on mm. vokaalisointu ( esim. Sörkkä eika Sörkka). Eri kaupunginosien slangien eroja tutkimalla voitaisiin ehkä selvittää, missä se stadin raja kulkee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 13:21

itse asuin stadissa Kalliossa 8v,
ja eipä stadin slangia kuullut sitä aitoa oikeaa kuin vanhoilta ihmisiltä ja harvemmin . nuorempi polvi on muuttanut kielen taas erilaiseksi.
yleiskieltä lähinnä kuulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 14:33

Ja miulle se on jalakapalloo!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.08.2009 - 17:47

Jos joku kyseli aikoinaan poikaani, niin useimmiten vastaukseni oli, että hän on fudaamassa. Minulle edelleenkin fudis, eikä futis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 23:07

Puhumme edelleen jalkapallosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 15:36

Taitaa olla Viron vaikutusta..