yle.fi/uutiset/terveys_ja_hy...origin=rss Mitäs sanotte?

Avainsanat: masennus lapsi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.08.2009 - 10:20

Lapsen asema maailmassa heikkenee koko ajan. Suomessakaan tilannetta ei ole tahdottu myöntää. Olen aina kapinoinut sitä ajatusta vastaan, että päiväkoti olisi lapsen paras hoitopaikka. Kyllä se useimmissa tapauksissa olisi kuitenkin oma koti. Meillä suomalaisessakin yhteiskunnassa lapsen etu on jäänyt taka-alalle markkinavoimien edun tavoittelussa. Suomi on liian kallis maa lapsiperheille. Molempien vanhempien on käytävä työssä, jotta perheellä oli jonkinlainen mahdollisuus asua riittävän väljästi ja syödäkin jotain. Siitä seuraa, että lasten päivähoito on kokopäiväistä, ja kuntien rahatilanteesta johtuen ryhmät ovat aivan liian suuria. Vanhempien on mahdotonta tukea lapsensa kehitystä lyhyenä ilta- ja viikonloppuaikana, joten vastuu jää päiväkodeille, joissa sitä ei voida kantaa. Kaiken tämän ole nähnyt työssäni, lasten masennuksen, aikuisen nälän, keskittymisvaikeudet, odotuksen ja synnytyksen aikana saadut kehityshäiriöt, alkoholisti- ja huumeperheiden aiheuttamat vauriot sekä avioeroperheiden lasten ongelmat lapsen kehityksen muovaajina. Olen ajat sitten jo nostanut 'kädet pystyyn', sillä on asioita, joiden kohtaamisessa ei voi tehdä muuta. Surullista mutta totta..

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.08.2009 - 07:53

Ikävää!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 08:12

Kai se sitten niin on,että masentuneet vanhemmat,lapsetkin masentuneitä.Mielialaongelmat nekin ilmeisesti geeneissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 08:15

En sano mitään! Ei ole lapsia eikä lapsenpapsia ja tuskin tulee.
Hoitakaa hommanne ketkä olelette onnellisessa asemassa?
Tai hoitakaa lapsenne kotona kouluikään, niin teki äitinikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 08:16

On paha asia , lapsen pitäisi onnellisena vaan leikkiä, ja viettää hyvää aikaa noin pienenä. Vanhempana voi sortua alkoholiin , huumeisiin, ja pahaa oloa saattaa purkaa tappamalla ihmisiä. Niitä pieniä lapsia pitäisi auttaa ja tukea nyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.08.2009 - 08:18

Varmasti täyttä totta. Huvitti vain tuo sana värvättiin. Eikös se ole armeija joka värvää sotapoikia.
No oli miten oli. Kun ajattelee nykyaikaa jolloin aikuisilla jää yhä vain vähemmän ja vähemmän aikaa lapsilleen, väsymys ja ahdistus näkyy vanhempien väleissä tms., niin totta ihmeessä lapsi nämä kaikki aistii. Pieni lapsi ymmärtää paljon enemmän kuin mitä me aikuiset emme uskoisikaan. Ja sen takia me emme keskustele lapselle niinkuin pitäisi.
Tiedän omasta kokemuksestani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 08:56

On tietysti totta että vanhempien työttömyys ja ahdistuneisuus vaikuttaa myös lapsiin, mutta tutkittiinko esim. 1960-luvulla vastaavaa asiaa?
Tuskinpa ja uskoisin että kyllä niitä silloinkin on ollut, masennus voi tulla jollekin erittäin pienestä asiasta joten eivät kaikki ole kuitenkaan lääkityksen, eivätkä välttämättä edes hoidon tarpeessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 09:17

hyvä että tutkitaan ja hoidetaan. ja kiinnitetään huomiota mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

ennen ei ollut kuin puupäitä , tyhmiä tai kurittomia,
nyt on dysfasiat, aspergerit, ADHD ja MBD, ym ym.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 10:17

masentaa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 10:33

Todella surullista. Voi näköjään olla vain onnellinen siitä, että oma lapseni viihtyi niin hyvin päiväkodissa, että kesäloman lopulla alkoi jo kysellä, että koskan sinne taas mennään. Ei ollut masennuksesta tietoakaan.
Tosin jos lapsi kotihoidossa ja kotona asiat "huonosti", vanhemmat masentuneita tme. niin ei se voi olla vaikuttamatta lapseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.08.2009 - 11:00

Masentavaa luettavaa. Pitäisi puuttua asioihin jo varhaisessa vaiheessa, ettei tilanne pahene.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 11:07

Murheellista ja masentavaa.Seuraava vaihe,että jo sikiövaiheessa voi vaikuttaa masennukseen ehkäisevästi...kaikki vaikuttaa kaikkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 11:43

Kyllä, kyllä olen nähnyt paljon tällaisia masentuneita lapsia ja auttanutkin monia niissä tilanteissa. Olen nähnyt "masentuneita" pieniä vauvojakin, jotka vain ovat pikku sängyissään ja katselevat surullisilla silmillään. Puhutaan "kilteistä" vauvoista. Päinvastoin pitäisi olla huolissaan vauvoista ja pienistä ihmisistä, jotka ovat ns liian kilttejä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 11:49

oi kunpa maailmassa ois ressurseja , siis rahaa antaa lasten mielenterveyteen , jotta jokainen joka sitä hoitoa tarvii sais apua , se jo ois pajon ehkäsevämpää antaa sitä hoitoa ihan nuorelle, kuin alkaa vanhempaa hoitamaan ja sitä sumppua sieltä silloin avaamaan... lapsi on niin paljon avonaisempi ja helpompi hoidettava, kun hänet on hoidettu lapsena , on hänen paljon helpompi saada tasapainoisempi aikuisikä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.08.2009 - 12:48

Jep jep, mahdollistahan tuo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 15:40

Masentava juttu