Tiedättekö mitään ns.viemärihyttysistä?Jotain ulkoa tulee yöllä,ne ei inise vaan pistelee ja viim.parin päivän päästä ilmestyy

punaisia h.kutisevia läikkiä.Viime yö mulla meni parin läiskän kanssa,en voinut nukkua
kutinan takia.Paukamia ei nouse vaan laikkuja,pitkin kinttuja ja pakaroita.

Avainsanat: viemärihyttysetkö punaiset kamalasti kutisevat läikät

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.08.2009 - 08:49

Jos heräät aamulla hillittömään hyttyskutinaan, jota ei vielä illalla ollut, olet todennäköisesti joutunut viemärihyttysen uhriksi. Se iskee sisätiloissa, erityisesti öisin kaupunkialueilla, ja sen pistot aiheuttavat usein voimakkaan allergisen reaktion. Veijari on hyvin varovainen ja lentää äänettömästi. Sitä onkin vaikea havaita.
tuolla niistä viemärihyttysistä enemmän, en mielestäni ole niitä tavannut
www.ess.fi/?article=50308

Kysyjän kommentti

Kiitos vinkistä palisanteri,harmi etten päässyt aikasemmin lukemaan linkkiä,olisin kaatanut aikoja sitten kiehuvaa vettä viemäreihin,nyt menee pari päivää,että pääsen sen tekemään.Mulle aiheutti voimakkaan allergisen rwaktion,jouduin nukkumaan pitkään yöt antihistamiinattuna,sekä käytin Pantysonia,nyt alka ahelpottamaan;onneksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.08.2009 - 22:38

En kyllä tuollaisista ötököistä ole kuullutkaan. Mäkäräisethän ovta sellaisia näkymättämiä ja kuulumattomia, mutta minun mielestäni ne ovat enemmänkin kärpäsiä kuin hyttysiä. Suosittelen torjunta-aineiden kätrröä, Raidia huoneeseen ja Offia iholle

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2009 - 22:54

Kävin ihan googlessa katsomassa tietoa tuosta äänettömästä yöinisijästä. Outo ilkimys minulle ja lohduttikin että se elää kaupungeissa mieluummin kuin täällä tapahtumaköyhällä maaseudulla. Onhan meitä syötäviäkin harvemmassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.08.2009 - 23:06

Tuntemattomia ovat tuollaiset ötökät. Mutta ei niitä sisälle meille tule, koska ikkunat ovat kiinni. Vain yksi on auki makkarissa, ja siinäkin on tiheä hyttysverkko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 02:17

Tarkoitatko ehkä tätä. Sokeritoukka on siivetön, sukkulamainen ja hopeanhohtoinen. Tuntosarvet ovat pitkät, rihmamaiset ja kehon takapäässä on kolme pitkähköä sukaa.

Torjunta:

Pidä kosteat tilat (kylpyhuone, keittiö yms.) kuivina. Esimerkiksi
suihkun jälkeen jätä ovi auki, jotta tila kuivuu mahdollisimman hyvin.
Huolehdi tilojen riittävästä ilmanvaihdosta.
- Siivoa säännöllisesti. Huolehdi myös lattiakaivojen puhdistamisesta.
Tiivistä esim. putkien läpiviennit huolellisesti.
- Kaada silloin tällöin viemäreihin kiehuvan kuumaa vettä. Tarvittaessa
käytä tilassa tuhohyönteissumutteita. Tee käsittely ohjeen mukaan.
Pidä muutaman päivän tauko ja seuraa tilannetta. Mikäli sokeritoukkia
edelleen esiintyy, toista käsittely. Jos kotikonstit eivät riitä tai sokeritoukkia
esiintyy huomattavan paljon, ota yhteyttä isännöitsijään ja tarvittaessa
tuhohyönteistorjuntaa tekeviin yrityksiin.

Lähteet:
www.hel.fi/wps/wcm/connect/9...3d8d1d4668

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 09:56

Muuta viemärihyttystä en tiedä kuin sokeritoukka joka on hyvin vaaraton, vilistää pitkin lattiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 10:14

huh huh onpas sinulla riesaa kertakaikkiaan.. autaiskos noihin edes offi.. onpas kurjia ötököitä kuitenkin..toivottavasti saat niille jotain tuholaismyrkkyä, jotta saisit nukutuksi moisilta ilkeiliöiltä.. :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 15:44

En oikein usko, että hyttyset viemäreissä asustaisivat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2013 - 17:33

Jouduin tutustumaan tähän äärimmäisen sinnikkääseen olioon tänä kesänä ja edelleen nyt syksyllä. Otin töissä puheeksi asian, kun yöt meni raapiessa. Tavallisen hyttysen pisto ei tunnu miltään tämän jälkeen. Sain myös allergisia reaktioita, koko kroppa oli täynnä valtavia kohoumia ja punaisia läikkiä. Mitä enemmän raapi sitä isommaksi läikät kasvoi.
Töissä minua neuvottiin kaatamaan keitettyä vettä lattiakaivoon ja toistamaan samaa kuviota monta kertaa. Sain ne joksikin aikaa pois ja sitten riesa alkoi uudelleen. Nämähän pystyy liikkumaan asunnosta toiseen, että jos vaikka saisikin pois, niin ei ole takeita, että pysyy pois.
Ei nämä ainoastaan öisin pistä, kyllä ne tulee päiväsaikaakin. Oudointa on, etten ole nähnyt paljaalla silmällä yhtään viemäri- eli kaupunkihyttystä, vasta, kun ne pistävät tiedän, että ovat taas liikkeellä.

"Kaupunkihyttynen ja sen torjunta
Rakennuksissa elävä kaupunki- eli viemärihyttynen on pieni ja huomaamaton hyönteinen. Se lisääntyy seisovassa vedessä (kukkamaljakot, räystäskourut). Se pistää öisin ja saa aikaan paukamia, jotka saattavat äityä vaikeiksikin. Se tunkeutuu asuntoihin ikkunoista, ilmanvaihtohormeista ja lattiakaivoista. Jos ongelmaa esiintyy, kannattaa myös hormit varustaa hyttysverkoilla. Lattiakaivoihin kaadetaan kuumaa vettä niin paljon, että hajulukon vesi varmasti vaihtuu. Sumuta lattiakaivon ympärys illalla ennen nukkumaanmenoa torjunta-aerosolilla: aikuiset hyttyset kuolevat yrittäessään ylös huoneistoon.

Pääasialliset lähteet
Kirjat: Jansson, L- & Lindqvist, B. & Markkula, I. (2012). Sisätilojen tuhoeläimet ja niiden torjunta. Kasvinsuojeluseura ry."