Kissan pitää olla vapaa ?

Minulla oli pikkupoikana aina kissa kun elimme omakotitalossa. Oli minulla tietty siilet,varis, orava ja hiiret, varis odotti koulun portinpylväässä koulunloppumista takkini oli aina variksen paskassa selästä. Kesällä oli muut elukat jyväskylän torilla hevoset piti juottaa,syöttää,harjata ja pulut piti laskea niillä oli kaikilla omat nimet Olen viettänyt lapsuuteni torilla äitini oli torikauppias isäni kuoltua v-56. Muutettuani nykyisen avovaimoni omakotitaloon 14v sitten sanoin että talossa pitää olla kissa jota kumpikaan ei katunut. Muistan monet onki ja kauppa reissut porukalla muija kissa minä ja stella (labradorinnoutaja) Koira söi kaloja kun näki että kissakin söi, kissa istui koiran kanssa kaupanrappusilla kun käveli juuri sinne minne koirakin vaikka kaupunkiin. Sitten syntyi kissalle pennut kyllä oli hellyttävää katso miten he yhdessä niitä hoitivat. Ne oli silloin nyt tekisi kissaa mieli mutta asumme rivitalossa ja kissan pitää olla vapaa josta naapurit eivät varmaankaan pitäisi.

Avainsanat: kissa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 09.08.2009 - 20:54

Mielestäni pitää olla vapaa. Luontokappale. Vaikka nuo lait tahtoo rajoittaa kohta kaikkien eläinten vapautta. Ei meidänkään sussari ole pihassa narun jatkeena. Rajat kun on sille opettanut niin tietää missä kääntyä takaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.08.2009 - 20:58

kyllä se on niin meilläkin harkittu, ettei rivariin muita vankeja itsemme lisäksi oteta ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 21:07

minulla on ollut norjalainenmetsäkissa , joka oppi kyllä olemaan kerrostalossa hihnassa ja mökillä sai olla vapaana, josta piti todella paljon, ei se nauttinut kerrostalossa olostaan, mutta tykkäs maalla olostaan.. jotta , jos otat kisulin , niin kyllähän se oppii olemaan hihnassakin, jos ei anna sen vapaana koskaan kulkeakkaan..uskoisin.. nyt alkaa taas tuleen näitä kesäkisuja ja ois kiva , jos edes yksi sellainen läytäisi hyvän uuden ja välittävän rakkaan kodin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 21:16

Mulla oli pienenä harakka, sun variksen hommia hoitamassa ja kissa tietysti piti olla kun maaseudulla oltiin. Tilanne taajamissa on hieman toinen ja miksei myös kesämökillä. Kissa on villieläin ja tekee irrallaan varsinkin heiteille jätettynä ja nälissään pahaa jälkeä esim. pikkulinnuille ja kesällä pesimisaikana tuhoten myös pesät ja syöden poikaset. Naapurini kissa on siitä hyvä esimerkki rikkoen pihakatajassa olleen pikkulinnunpesän ja syöden poikaset kesälomani aikana poissa ollessani. Siis kytkettynä kissa lähiöissä ja irrallaan maaseudulla, mutta ruokittuna ja hoidettuna. Älä hanki kotieläintä itsellesi, jos et pysty sitä hoitamaan. Kärsiviä kesäkissoja on luonnossa jo aivan tarpeeksi ennestäänkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 21:45

Miun Tiltu kissa oli 5 vuotta city-kissana, ennenkuin muutimme tänne maalle.
Kaupungissa Tiltu oppi olemaan narun jatkona, Asuin rivarissa, missä oma takapiha ja Tiltulle pitkälti narua ja joka pv kävimme "lenkillä"
Päädyin kiinni pitämiseen koska heti takapihan vieressä oli lasten leikkikenttä. En halunnut naapureiden vihoja niskaani sentakia, että kissani käyttäisi lapsille tarkoitettua hiekkalaatikkoa vessanaan.
Nyt Tiltu on vapaalla jalalla silloin kun itse olen pihalla ja joudan häntä vahtimaan.
En uskalla jättää valvomatta. Jos vanhaneiti lähtee seikkailemaan ja jää sille tielleen.
Ja pitkä on "juoksunaru", ei näytä kärsivän kiinni olostaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.08.2009 - 22:08

Kissani on aina ollut sisäkissa, joten ei se muusta tiedä. Parvekkeella on samaan aikaan kuin minäkin, joten happeakin saa. Kotona leikitään paljon pallon kanssa, joten liikuntaakin on. Syö ja juo hyvin. Nukkuu yöt, joten kaikin puolin tuntuu olevan onnellinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 22:52

Meidän pihalla liikuskelee kissoja, tulleet rivarista n. 400 m:n päästä. Eilenkin näin ilmeisesti tikanpoikasen höyhenet pihalla. Kauniit pitkät pallolliset pyrstösulat. Aikaisemmin oli grillikatoksessamme västäräkin poikasen harmaat untuvat ja sulat riepoteltunina. Joku ei nyt ruoki ja hoida kissojaan kunnolla. Omistaja on myös hiukan yksinkertaisempi kuin ilmeisesti keskivertokansalaiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 01:01

Kissan pitäis saada olla vapaa,kyselehän sun naapureiden mielipidettä ennen lemmikin hankintaa..
Mullakin oli citykissä,joka ulkoili kotipihan lähistöllä,asun keskellä kaupunkia puutalo-yhdyskunnassa.Täällä takavuosina oli tosiaan kissoja kuin Vilkkilässä,mutta vähentynyt,viime keväänä ilmestyi ilm.taululle hurja ukaasi kiint.yhtiöstä,jossa kamala rangaistus kissan omistajalle,jopa häätö ym.todennäk.nimettömät kirjeet valittaneet vapaista kissoista.Mun naapuriystävä teräväsanainen toimittaja kyseli asian perään kiint.yhtiöstä,mutta ei ole tullut vastausta,joten hänen ja monen muun kissat ulkoilevat kuten ennenkin.Viis anonyymeistä!
Niin muuten ulkoilisi mullakin,jos olis lemmikki;nyt on pakko olla ilman.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.08.2009 - 01:11

Eipä nyt välttämättä pidä. Itsellä kissoja ja takapiha aidattu ja verkotettu niin ettei pääse takapihalta mihinkään.. saavat siis takapihalla rauhassa olla.
Nykyään oikeastaan maalla on enää turvallista pitää kissaa ulkokissana.
johan eläinsuojelijatkin jatkuvasti toitottavat ettei taajamalle ulkokissoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 16:51

meillä on kissoja 2 kappaletta ja kulkevat ulkona vapaina,kun asumme omakotitalossa. Ei ne kyllä sisä kissana viihtyis kun ovat tottuneet kulkemaan ihan vapaina ulkona. Niin minuakin oli pienenä aina kissoja sekä koiria olen hirveän elänrakas ihminen.Niihin on tottunut että kyllä niitä aina itselleen haluaa kotiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 23:17

Vapaan narun päässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 15:47

Ainakin kaupunkioloissa kissat pitäisi pitää kytkettynä, silloin kun ne ovat ulkona

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2009 - 15:38

Kyllä kissat oppii olemaan sisäkissojakin kun pennusta asti ovat, meillä näitä näin kesällä (rivaris) hihnassa talutellaan takapihal haistelemas luontoo, tyytyväisii ovat joka tapauksessa:)