Kissaihmiset, nyt tarviten apua / tietämystä !! Mitä teen Tiltun turkille ...

... se hilseilee. 8vuotias neiti saa mielestäni monipuolista ruokaa ja harjaan Tiltun joka päivä, mistä toimenpiteestä hän nauttii aivan suunnattomasti.
Mikä avuksi ??

Avainsanat: kissa turkki hilse

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.08.2009 - 12:35

En paneutunut sen kummemmin asiaan, mutta Vilmalle kävi aikoinaan niin ja ujutin sen ruokaan tippoja rypsiöljyä. Turkki ja hilseongelma korjaantui sillä.

Kysyjän kommentti

( kone temppuilee, valitsin jo kerran parhaaksi, yritetään udestaan )

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 09.08.2009 - 10:52

www.lemmikkini.fi/kissan_tur...a_iho.html

Lue tuo linkki ja toimi sen mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 11:27

www.elainlaakari.fi/klinikat...kin-hoito/
www.orionvet.fi/ihon_jaturkinhoito
tuollakin on ohjeita turkinhoitoon.

tämä aine auttoi koirani ihon hilseongelmiin, sitä on myös kissoille:
Dermoscent spot-on on omega -3 ja -6 rasvahappovalmiste ihon ja turkin hoitoon kissoille , ostin eläinlääkäriltä.
www.pharmaxim.com/pharmaxim_...nfo_fi.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 13:07

Kampaa metallikammalla turkki läpi juurta myöten. Irtokarvat ja turkkiin tarttunut pöly, roskat ja pienet takun alut lähtevät tehokkaasti sopivan tiheällä kammalla kammattaessa. Karsta on kätevä turkinhoitoväline varsinkin kuivatessa kissaa. Harjaa käytetään lähinnä vain viimeistelyyn. Ei ole mitään väliä, miten ja missä järjestyksessä kampaat kissat, kunhan JOKAINEN KOHTA tulee käsiteltyä JUURTA MYÖTEN. TURKIN HOITO ALKAA SIITÄ, ETTÄ KISSA ON PUHDAS. Jos kissa on rasvainen tai karva on tukkoista sitä kammattaessa, pese kissa. Pentu olisi hyvä pestä useammin, kuin tarve vaatii (viikoittain tai joka toinen viikko olisi hyvä). Aikuinen kissa olisi hyvä pestä vähintään noin kerran kuussa tai kahdessa.

Silmät puhdistetaan päivittäin kostealla pumpulilla ja lämpimällä vedellä. Voit käyttää myös kissojen silmävettä (esim Hauveli) tai apteekista saatavaa boorivettä. Lämmin vesi riittää, jos silmät puhdistetaan säännöllisesti eikä tummentumia (tulee hyvin helposti vaaleisiin karvoihin) ole.

Korvat on hyvä putsata kerran parissa viikossa esim. pumpulipuikolla tai hieman kostealla puuvillarievulla tai pumpulitupolla. Silloin tällöin (esim. pesujen yhteydessä) voit myös käyttää Korvaxia tai jotain muuta puhdistusainetta. Jos korviin ilmestyy runsaasti erittäin tummanruskeaa eritettä (kahvinporon tapaista), saattaa kyseessä olla korvapunkit. Tällöin on kissalle syytä antaa Otitapara-kuuri, joka häätää punkit pois. HUOM! VARO KORVIEN KÄSITTELYÄ JA KAIVAMISTA LIIAN SYVÄLTÄ!

Kissan kynsien kärjet on hyvä näpsäyttää pois eläinkaupoista ja hyvinvarustetuista marketeista saatavilla kissan kynsisaksilla esim. kerran viikossa tai kahdessa. Kynsien leikkuu ja raapimapuu (jonka voi ostaa kaupasta tai valmistaa itse) ovat hyviä keinoja säästää huonekalut repimiseltä. Kynsiä leikattaessa muista varoa HERMOA!

Hampaat olisi ihanteellista harjata esim. kerran viikossa/kuukaudessa vauvan hammasharjalla. Voin suositella kissoille sopivaa Doggy Dent hampaidenhoitopakettia (sisältää "hammastahnan", sormeen laitettavan kissoille hyvin sopivan hammasharjan ja isomman hammasharjan). Jos tämä ei onnistu, niin vuosittain rokotusten yhteydessä on hyvä pyytää eläinlääkäriä katsomaan hammaskivi.

Nyppiminen

Nyppiminen tarkoittaa "kuolleiden" jäykkien karvojen poistamista. Eri väreillä kuolleet karvat ovat erilaisia, ja jopa niiden löytäminen saattaa aluksi olla vaikeaa. Kissojen nyppimistarve on myös hyvin yksilöllistä. Yleensä vaaleat värit kaipaavat enemmän nyppimistä. Jos viet kissasi näyttelyyn, kannattaa nyppiä se asianmukaisesti - kotioloissa kissan ei tietenkään täydy olla välttämättä niin huippuunsa nypitty.

Nyppiminen takaa sen, että varsinainen karva pääsee paremmin kasvamaan: kuolleet karvat nimittäin kuluttavat pohjavillaa ja tummentavat väriä.

Nyppiminen vaatii harjaantumista, ja sitä on tehtävä jatkuvasti, esim. turkkia hoidettaessa. Valaistuksen on oltava hyvä. Pyydä tarvittaessa apua ja opastusta.

Kissan pesu
Pesutuoli Käsipesuhyytelö & Fairy

PetSilkin hoitoaine ja shampoo
(klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi)

Itse pesen kissan siten, että kissa istuu muovisella puutarhatuolilla ja minä istun lastenjakkaralla. Kukin etsii itselleen parhaan tavan pestä kissa.

Ennen kuin aloitat pesun, leikkaa kissan kynnet, pyyhi silmät puhtaiksi, puhdista korviin kertynyt vaha ja kampaa turkki selväksi. Varaa esille 2-3 pyyhettä (vohvelikankainen imee hyvin vettä).

On monta tapaa pestä kissa ja oikea on se, että kissan turkista tulee puhdas ja kaunis. Jokainen kehittelee omat rutiininsa. Tässä yksi tapa pestä kissa;

1. Kastelen kissan suihkulla kauttaaltaan lukuunottamatta päätä. Jos kissan turkki on paksu, on se aluksi vaikea saada märäksi. Tähän auttaa pesuaineen hierominen suihkulla kasteltuun puolimärkään turkkiin. Pesuaineena käytetään ensisijaisesti Fairya ja viimeistelyyn laadukkaita kissan shampoita, kuten Pet Silk -tuotteet (Phase1 -shampoot ja hoitoaineet), All Systems ja An-ju. Nämä edellämainitut shamppoot laimennetaan. Helpoiten laimennus tehdään tyhjään shampoo-pulloon lämimällä vedellä ja sekoitus pidetään vesihauteessa kunnes käytetään. Veden lämpö tulee olla noin 37 astetta.

2. Hieron kissan turkkiin RUNSAASTI pesuainetta. Pesuaineinen turkki kammataan läpi. Kasvot pesen pienellä rätillä (esim. kankainen nenäliina) ja lasten hammasharjalla. VARO KORVIA, SIERAIMIA JA SILMIÄ!

3. Huuhdon suihkulla. Suljen korvat toisella kädelläni, kun huuhtaisen nopeasti kasvot.

4. Vaahdotan sen vielä kerran tai useammin rasvasuudesta riippuen, ja huuhtelen, kunnes kissa on TÄYSIN puhdas pesuaineesta.

5. Joskus käsittelen ennen varsinaista pesua rasvaisen hännän tyven käsipesuhyytelöllä (Dreumexilla, Swarfegalla, Korrektilla, Kouralla..). Kuivaan tai kosteaan häntään hierotaan mössöä, kammataan ja huuhdellaan erityisellä huolella pois. Sen jälkeen kissa pestään kuten edellä. Monesti näyttelypesussa käytän käsipesuhyytelöä myös korvien tauksiin. Jos koko kissa on erityisen rasvainen, pesen koko kissan aluksi käsipesuhyytelöllä.

6. Kun kissa on huuhdeltu, puristan karvoista mahdollisimman paljon vettä pois. Kuivaan kissaa mahdollisimman hyvin pyyhkeellä.

7. Kostea turkki kammataan harvalla kammalla auki. Loppu kuivaus tehdään hiustenkuivaajalla ja karstalla tai jos kissan hermot eivät kestä hiustenkuivaajaa, kuivatan se lämpöpuhaltimella. Hiustenkuivaajalla voidaan lämpö ohjata tarkasti juuri siihen kohtaan, jota harjalla käsitellään. Lämpö ei tietenkään saa olla liiallista. Harjalla vedellään yleensä vastakarvaan. Vatsapuolen käsittelyssä saattaa olla helpointa, jos apuna on myös toinen henkilö. Taivepaikat on karstattava ja puhallettava huolellisesti, sillä niihin tahtoo salaa jäädä kosteutta, joka vetää karvan kikkaralle ja muodastaa helposti takkuja. Kuivausta jatketaan vielä varmuuden vuoksi, vaikka kissa tuntuukin kuivalta. Karvan tyvi nimittäin jää erittäin helposti kosteaksi.

8. Tarvittaessa suihkutetaan turkkiin sähkönpoistonestettä (saa eläinkaupoista).

9. Kuivan kissan voi talkita pesun jälkeen. Tämä ei kuitenkaan ole millään tavalla välttämätöntä. Talkin tarkoituksena on tehdä turkista ilmavamman tuntuinen ja näköinen. Talkki ripotellaan joko suoraan turkkiin tai harjaan, jolla se levitetään tasasesti. Talkki harjataan pois siten, ettei irto talkkia jää pölisemään karvoihin. LIKAISTA KISSAA EI KANNATA TALKITA, sillä tuloksena on tahmakiasa viimeistään seuraavana päivänä. Talkin käytöstä käytetään "kissapiireissä" nimitystä puuterointi.

Muista kuitenkin, että kaikki, mitä turkkiin laitetaan, joutuu myös kissan suuhun. Aina ne sen verran itseään nuolevat.

Näyttelypesu ei poikkea muulla tavoin tavanomaisesta pesusta kuin että kannattaa vaahdottaa kissa useaan kertaan ja olla jokaisessa pesun vaiheessa hyvin huolellinen! Näyttelyyn mentäessä nypitään kuitenkin kissan korvan kärjet siistiksi ja mahdollisesti leikataan silmän päällä roikkuvat karvat siistimmäksi. Hännän pään voi varovaisesti nyppiä lyhyemmäksi ja pyöreäksi.

Kissan pesu (kuvat Pauli Huhtaniemi)
(klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi)

Kammattaessa on hyvä tutkia ihon kunto. Mikäli kissa hilseilee tai ihossa on merkkejä ihottumasta, otetaan selvää mistä moinen johtuu ja hoidetaan iho kuntoon.

EI OLE OLEMASSA IHMEAINEITA!!!! Turkki kasvaa kauniisti, kun se on hyvin hoidettu ja kissa saa kunnollista ravintoa ja voi hyvin. On olemassa mm. Biorion ja Eforion, jotka auttavat turkin hoidossa sisäisesti käytettyinä, mutta runsaskaan E- ja B-vitamiinien käyttö ei ole taikakeino komeaan turkkiin. Joillakin kissoilla - kuten ihmisilläkin - on toisia parempi tai huonompi karvan kasvu, eikä siihen mitkään ihmeaineet auta. Muista myös, että ylivitaminointi on usein vahingollisempaa kuin kissan jättäminen kokonaan ilman lisävitamiineja. Kohtuus kaikessa! Turkin kauneus lähtee hyvästä peruskunnosta. Kunnon ruokavalio, liikunta ja onnellinen, huolehtiva koti on kissan paras turkinhoitotaika.

KUNNOLLISET VÄLINEET AUTTAVAT TURKIN KUNNOSSA PITÄMISESSÄ

Tarvitset seuraavia turkinhoitotarvikkeet:
- metallikampoja; tiheä, harva ja siltä väliltä
- harja; aidosta luonnon harjaksesta valmistettu
- karsta; kissoille tiheydeltään sopiva, pieni ja tiheä
- lasten hammasharja
- Fairya ja/tai kissan shampoota (PetSilk -tuotteet)
- sähköisyyttä poistava neste
- korvanpuhdistusaine (Korvax)
- silmänpuhdistusainetta (boorivesi, Hauveli)
- pumpulia ja pumpulipuikkoja
- kissan kynsisakset
- hiustenkuivaaja
- pyyhkeitä (vohvelikangas imee hyvin)
- talkkia (vaaleille kissoille); hajutonta, rasvatonta

YLEISIÄ HOITO-OHJEITA

HIEKKA-ASTIAT

Mieluiten katettu (hiekka ei lentele ympäriinsä kissan "siivotessa" jälkiään). Hyväksi havaitsemani hiekat ovat paakkuuntuvia ja vesiliukoisia; helppo hävittää ja pitää puhtaana. Kissasi on sisäsiisti ja pysyy sellaisena, jos sen hiekka-astia pidetään puhtaana ja siinä on jatkuvasti riittävästi hiekkaa. (Pese hiekka-astia pesuaineella, joka on mahdollisimman hajuton mutta tehokas (kloriitti sopii parhaiten tähän tarkoitukseen) SÄÄNNÖLLISESTI, esim. kerran parissa kolmessa viikossa. HUUHTELE HYVIN!)

Joillekin uroskissoille (ei kaikille!!!) tyypillisestä merkkailusta pääset eroon eläinlääkärin suorittamalla pienellä leikkauksella.

Nipsu-Nappulan kissala
Nissnikuntie 9 C 10, 02430 MASALA

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 14:30

OHOH mä hengästyin,kun luin OPOYn kissan hoito-ohjeita.Ekaksi tuli mullakin mieleen,että lisätä kalanmaksa-tai oliiviöljyä ravintoon,mutta kun ne haistaa kaiken,mun kissa ainakin teki sen.Rasvaahan kissa tarvitsee.
oletko antanut kalaa,madottanut säännöllisesti ym.toiminnat?Onko Tiltu rokotettu ja leikattu ym.Yleensä ne hilseilee hermostuessaan,kuljetuksen aikana hilse suorastaan pöllyää karvan päällä.Onko Tiltu muuten oma itsensä,hyvällä tuulella,ettei muuten ole muuttunut flegmaattiseksi.Muuten saattaa olla vain tämä lämpöaalto,missä nukkuu?Mun Tarmo makas hellesäällä puulattian päällä aivan repo rankana ;-) ja päivät pitkät,illalla ja yöksi halusi ulos,kun on/oli tässä mahdollisuus.Kissahan on yöeläin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 18:23

voi kunpa osaisin vastata oisiko kissoille hilse samppoota

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 15:52

Vie kissasi eläinlääkäriin.