saako luterilainen mennä katolisen kirkon messuun?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.08.2009 - 04:51

kyllä voi, ja onkin hyvä asia tutustua eri uskontoihin ja rituaaleihin sekä sakramentteihin.
tuolla enemmän :
www.uskonnot.fi/uskonnot/vie...igionId=15

Kysyjän kommentti

kiitos. nyt juuri olen sinne menossa :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.08.2009 - 01:25

Miks ei sais- vastaus. saa!

Lähteet:
kaikkien saajien kattojärjestö- saakovaiei.com

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 01:40

Tottakai voi. Ei uskonnot rajaa sellaisia asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 09:24

Matkoilla ollessani olen useasti piipahtanut katselemaan ja kuuntelemaan, mutta silloin täytyy jäädä kirkon takaosaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.08.2009 - 10:20

Kyllä voi ja olen käynytkin eri uskontokunnan messussa sekä hautajaisissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 10:39

Kyllä saa, ei kirkkoon mennessä kysellä "jäsenkirjaa"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 10:52

aivan hyvin voi ja toivotetaan vielä tervetulleeksi, avoin myös meille pakananoille, parempi käydä katsomassa kuin luulla jotain mystisiä juttuja ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 11:13

Olen ollut luostarissakin jumalanpalveluksessa useita kertoja vaikka en ole siihen porukkaan koskaan kuulunut. Etiketti (kirkossa käyttäytyminen) vaihtelee eri uskontojen välillä ja se on ainakin ortodoksien kohdalla syytä hallita jollain tavalla ennen tapahtumaa koska siellä tarvitsee liikkua ja pysyä pois papin tieltä kun tämä heiluttelee sitä suitsukekeppiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 11:56

Totta kai!
Kerran vaadin päästä ort.ystäväni kanssa Uspenskin Katedralin tilaisuuteen,tarkoitus oli mennä vigiliaan,joka kestää ½-2h,ekan kerran katsoin kelloa 1½h kuluttua,mutta liturgia mun ymmärtääkseni on se pidempi toimitus.Vigilia on iltameno esim.ennen juhlapyhiä,jolloin toimitetaan liturgia.
Kaunis toimitus,suitsuketta heilutteleva pappi katsoi suoraan silmiin ja ymmärsi varmasti mun olevan "toisen luokan uskovainen",mutta hyvissä aikeissa.
Ulkomailla mun room.kat.ystävien kanssa jään itse takaosaan ja he menvät eteen sallituille paikoille,usein alue muusta kirkkolaivasta erillään ja edessä,milloin ehtoolliselle tai rukoilemaan.Vielä kauniimpi toimitus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 13:02

Kaikin mokomin, sana on vapaa, sonovat papitkin.
Italiassakin on syntistä sakkia kun joka pilarin vieressä on synnintunnustus pönttö.
Ei meillä vaan ole!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 17:51

Olen käynyt itsekkin. Ei minua ole milloinkaan pois käsketty eikä kyselty mihin uskontoon kuulun.. Ovet ovat varmasti avoinna kaikille.. Sehän kuuluu jo yleissivistykseenkin käydä katsomassa millaisia palveluksia kenelläkin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2009 - 20:02

Eikös meillä kaikilla on yksi ja sama Jumala, katsontakannat vain vaihtelevat. Kirkko kuin kirkko, herranhuoneita jokainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 21:50

Tottakai voi osallistua katoliseen messuun, aivan kuten ortodoksiseen palvelukseenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 22:01

Ilmaan muuta voi mennä ja itsekin olen käynyt monien eri uskontojen tilaisuuksissa ja mistään ei ole ulos ajettu, eikä kyselty mitä sinä täällä teet!!!!!!!!
Siitä vain rohkeasti, sekaan vain vaikkei mahtuisikaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.08.2009 - 01:18

Kyllä vain. ja hyvä niin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 11:00

Kristityt voivat aivan hyvin käydä toistensa hartaustilaisuuksissa. Osallistuminen sitten kunkin uskonnon mukaista, seistään ja istutaan muun kirkkoväen mukana.
Moskeiljoihin ei messun aikana voi kristitty mennä, sitä ei pidetä sopivana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2009 - 23:26

Yes.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2009 - 15:52

Sinne vaan, jos kerran kiinnostaa!