Perunanviljelijä-Napsut;terveisiä kasvimaalta;miksi perunanvarret ruman ruskeita ja surkeita,muillakin kuin mulla?Elokuunsyndrooma

Lisätty: 08.08.2009 - 19:54

Nonii,nyt on varret katkottu ja kuskattu pois,niissä ei olliut mustia pilkkuja,mutta surkeita olivat.Annan perunain olla kaikessa rauhassa,piti OPOYlle kertoa,että niistä muutamasta varresta(14 siemenperunaa) ei riitä säilöttäväksi vaan ihan naatiskeluun menevät sitä mukaa,höyryssä keitettynä,tillissä hautuneena ja voin kanssa;alas.

Avainsanat: ruskeat ja surkeat elokuun perunanvarret liikaa vettäkö?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.08.2009 - 02:16

Niitä varret poikki ja anna aikaa kuorelle vahvistua mullan alla. Nouki viallisen näköiset mukulat pois säilytettävien joukosta, etteivät ne pilaantuessaan tärvele muutakin satoa. Rupi ei haittaa mitään.
Jos olet utelias perunoiden koosta, niin kurkista ihmeessä sinne mullan alle. Varsinaisesti ei vielä ole mikään kiire nostaa perunoita, jos ei ruttoa ole varsissa/lehdissä havaittavissa. Jos lehdet menevät keltaiseksi ja siitä nopsaan ruskeiksi ja myös varret alkavat kuihtua, niin silloin on kiirus katkoa varret ja kuljettaa ne pois perunamaalta. Soon sillon ruttoa.

Kysyjän kommentti

Eipäs se ruttoa ollut,ne vaan olivat surkeita,mutta pistin varret poikki ja otin pari niistä ylös ja olipa pottuja,mutta kokovalikoima oli suuri.Siellä oli pienen pieniä ja pari tosi suurta parin nyrkin kokoista.Pistin ne höyryritilään puoliksi normaalikoisten kanssa ja hyvältä maistui!Jätin loput säilöön mullan alle "mutten six feet under".Rentoa viikonloppua!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.08.2009 - 19:52

Meillä sama juttu. Mutta tuossa naapurin rinnemaalla ei. Olisikohan perunatutto iskenyt kavalasti pottuihin. Syytän märkää kesää. Nyt ne on nostettava pois, sillä ne eivät enää kasva. Nyyh. Piloille meni suuri työ ja suuret odotukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 19:59

Ruttoa epäilisin myös.Kannattaa leikata varret pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 20:01

ruttoahan se, ja kohta se on niissä perunan mukuloissakin.
ensi vuonna ei samaan peltoon kannata istuttaa. perunaa pitäisikin vaihtoviljelynä viljellä.
sanoo vanhakansa.

Lisätty: 07.08.2009 - 20:03

täällä asiatietoa:
Perunarutto
Perunarutto on erittäin yleinen perunan varsistossa ja mukuloissa esiintyvä sienitauti. Rutto leviää kasvustoon yleensä loppukesän kosteina jaksoina. Saastunta näkyy lehdissä tummina laikkuina, joiden alapinnalla kasvaa vaaleata sienirihmastoa. Varsistosta rutto kulkeutuu maahan. Ruton saastuttamissa mukuloissa pinta on epätasainen ja päältä ruskea, sisältä malto on ruosteenruskea.
Ruttoitiöt saattavat levitä tuulten mukana hyvinkin pitkien matkojen päästä, joten tartunnan estäminen ei ole mahdollista. Tuhoja voidaan vähentää viljelemällä rutonkestäviä lajikkeita, esimerkiksi Matildaa tai Suvia, ja välttämällä liian voimakasta typpilannoitusta. Varsistoon iskeneen ruton eteneminen mukuloihin voidaan pysäyttää leikkaamalla saastuneet varret ja kuljettamalla ne välittömästi pois perunamaalta.
www.biolan.fi/suomi/default3...129#Taudit

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 20:28

Leikkaa varret pois, perunassasi on rutto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2009 - 19:25

Perunarutto se minustakin on. Mutta syötävää peruna silti on.