Oletko joutunut lapsuudessa kaupasta hakemaan maitoa pienen hinkin kanssa, ei ollut kuin irtomaitoa saatavilla ?

Lasiset pullot tulivat sen jälkeen, maitopussit ja tetrapakkaukset.

Avainsanat: irtomaito

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.08.2009 - 11:47

Maalla syntyneenä ja aikuiseksi kasvaneena ei tarvinnut kaupanmaitoa juoda. Äiti lypsi lehmät, vaikka ei ole mitään laktoosivaivaa, en kuitenkaan ole juonut maitoa sitten lapsuuden ja se lehmänmaito ei ollut mitään heiluulaa * (= * kuorittu maito eteläpohjanmaan kielellä).
Oli Onnikki, Lemmikki, Kielo, nämä lehmien nimet ovat jääneet mieleen, muita en kyllä muista vaikka niitä oli enemmän kuin 3.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.08.2009 - 11:17

olen ja sellainen pieni hinkki on nyt myöskin jääkaappini pällä , siitä asiasta muistuttamassa ... ihan tuli sen sekatavarakaupan hajukin nenään, näist muisteloist.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.08.2009 - 11:23

Useinkin hain maitoa sillä hinkillä. Meillä oli kaksi hinkkiä. Toinen oli kolmen litran mutta siitä pienemmästä en ole varma minkä kokoinen oli. Suurlakon aikaan jonotin maitoa monen sadan metrin jonossa aikuisten kanssa. Se on jäänyt parhaiten mieleeni. Ja kerran maalla hain yhdestä maalaistalosta hinkillä maitoa. Olin polkupyörän kanssa liikkeellä. Kuinkas kävikään, pikku neiti kaatui kaikkine pyörineen ja maitoineen ojaan. En meinannut millään uskaltaa mennä tädilleni kertomaan mitä oli sattunut. Hän oli silloin postissa töissä, ja minua pelotti mennä sinne postikonttuuriin kertomaan asiasta. Kuvittelin kai, että saan selkäsaunan siellä postissa kaikkien asiakkaitten nähden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 11:23

En ole hinkillä kaupasta hakenut mutta suoraan navetasta kylläkin. ja sellainen hinkki on minulla edelleen, nyt siinä vaan kasvaa kesäkukkia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 11:29

Hain emalikannulla kulma Elannosta pentuna,muistan vieläkin sen kaupan ruskeavalkoisen kaakelilaattalattian.Luultavasti on vieläkin tallella sekatavara-ja maitokaupan tilalla Hakaniemessä,siinä oli vuosia hilavilkutinkauppa.Siellä se kaupan täti litramitalla/kauhalla mittasi maitoa,hintaa en muista.Tehtävä oli muuten kunniahomma! :-D .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 11:30

Maalla kesäisin haimme aluksi talosta tinkimaitoa viiden litran maitokannulla, myöhemmin kilometrin päässä olevasta kaupasta polkupyörällä. Seki oli taitolaji, että sai maitokannun pysymään pyörän sarvissa suorana. Jouduimme vähän muotoilemaan kannua, että se pysyisi paremmin. Kaupungissa samalla kannulla haettiin maito tietenkin HOK:in maitokaupasta. Se viisi litraa riitti meille yleensä päiväksi, joimme siis paljon maitoa, litran per nenä. Edelleenkin pidän maidosta, viime yönäkin join kaksi mukillista saadakaseni paremmin unen päästä kiinni. Mutta tuskin enää pystyisin juomaan lypsylämmintä maitoa, niinkuin silloin aivan pienenä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 11:39

Äitini jätti kaupan rappusille matokannun töihin mennessä. me lapset toimme kannun kotiin koulusta
tullessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 12:16

Kyllä meiltä kävi mökkiläiset maitonsa hakemassa 4l hinkeillään. Meni meijeriin maito niin kauan kuin muistan. Joka talvi nostettiin jäitä järvestä sahanpuruilla suojattuna.
Jäitä laitettiin betonialtaaseen maitotonkkien jäähdytysveden joukkoon kesällä.
Vuosi sitten veljeni lopetti maidon tuottamisen, miehen ikä ja hinta kaatoivat luomutuotannon.
Minä kannoin Elannosta maitoni pullolla ikkunan väliin "päättömässä" kaupungissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 12:21

Meillä oli sellainen maitohinkki, jonka suulla oli pienempi astia kannellisena ja siihen mitattiin kerma. Se oli olevinaan hieno keksintö. Sellainen kerroskannu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 15:18

on sitä hinkkiä monesti kanniskeltu ja tullut kokeiltua myös se, että maito pysyy kannussa ilman kanttakin kunhan sitä pöyrittää riittävän vinhasti ympäri pään (kunnes sanka katkesi, mutta se onkin jo toinen tarina)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 20:16

joo kyllä olen joutunut hakemaan silloin maitoa talosta maitohinkillä ja määrää oli jotain 3 litraa.aika raskasta oli hakea se joka päivä sieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2009 - 19:11

En niinkään muista kaupasta hakeneeni, mutta Huovilan kartanosta hain kummitädilleni aina silloin tällöin.