Tuleeko sinulle saunakrapula?

Kävin saunan jälkeen ulkona äsken ja heti iski...

Lisätty: 06.08.2009 - 23:03

Älä liisukka luule että omiani kittailen kun tiedossa on taattua Sakua.

Lisätty: 13.08.2009 - 23:06

Aivan mahtavan hauskoja vastauksia, ja niitä minä osasinkin odottaa. Mutta totuus on että tuo saunakrapula on oikeasti kipujen lisääntymistä saunan jälkeen. Lämpötilan vaihto on yksi syy. Siitä löytyy tietoa googlettamalla joten en nyt laita tähän mitään erityistä linkkiä. Kiitos teille kaikille.

Avainsanat: saunakrapula

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.08.2009 - 08:24

No ei kait, mutta nyt epäilen, että sauna ei sittenkään ole hyväksi kipeille sorminivelille...niihin koskee saunan jälkeen öisin niin vietävästi. Miulle tulee kyllä karaoke-krapula...mutta se onkin jo toinen juttu.

Kysyjän kommentti

Kiitos. Käy googlettamassa tuo saunakrapula, niin löydät todellista tietoa. Sellainen on todellakin olemassa. Itse kärsin siitä juuri siten että kivut lisääntyvät melkein välittömästi saunasta tulon jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.08.2009 - 22:58

ei tule muuten paitsi muutamissa tietyissä saunoissa ja tuskinpa sekään on varsimaisesti niistä saunoista kiinni ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 22:59

Taisit käydä kippamassa kaljan..saunan jälkeen..ja heti tunui..omituinen olo..vai joitkohan kaksi kaljaa..vähän alkoi epäilyttää..

Lisätty: 06.08.2009 - 23:39

Niin ensin sitä suklaata..että tulee jano..ja sitä Sakua janon sammutkseen..tuon sitä niin paljon kun saan tulemaan..ettei sitten lopu kesken..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 22:59

ei jos tarkoitat , et jos saunakaljan otan ja heti sen jälkeen tulis krappe vai...ei tule ...en juo kaljaa kuin yksi tai kaksi tölkkiä.. ei siitä määrästä iske rapuli...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.08.2009 - 23:02

No ei varmasti tule, tai jospa sittenkin. Kunhan ensin selviää mitä se on. Hih, hauska sana. En ole kuullut aikaisemmin. Jospa se tulee liiasta löylystä. Sitten on löylyn lyömä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.08.2009 - 23:05

Saunahumala tulee, eli askel heittää ja huippaa, joka ikinen kerta kun olen saunassa viittä minuuttia kauemmin putkeen.ja en siis juo missään nimessä saunassa alkoholia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 23:07

Tuntemus tulee, jos saunan ilmanvaihto on huono. Tulo-ja poistoilma täytyy suunnitella kunnolla, että happi ei lopu saunasta. Toinen asia on huonosti lämmitetty puusauna, johon pääsee syntymään häkää, joka aiheuttaa päänsärkyä ja siihen voi myös vaikka "kuukahtaa lauteille". Verenpaine ja sydänsairaille ei kova saunominen sovi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 23:32

Missäs saunassa Ida on ollut saunomassa?Täällä stadissa on "sauna"niminen baari,mutta tuskin oot täälläpäin liikkunut,mutta oisko sulla ollut häkää ilmassa?Sehän on hajutonta ja mautonta,mutta lievimmässsä tapauksessa aiheuttaa särkypään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 06:47

Minulle tulee elimistö valtavan kipeäksi saunomisesta ja vältän saunaa, eli se varmaan on sauna krapulaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 09:31

Minulle ei tule saunakrapulaa, mutta vaimo potee usein saunan jälkeen päänsärkyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 09:39

Yhdestä siideristä ei vielä krapula tule.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 11:30

Mulla tulee ko. 'tauti' kyllä jos liian pitkään/itelleni liian kovissa löylyissä olen, mutta se päänsärky tulee vasta seuraavana yönä. Ja tämä päänsärky tulee/johtuu siitä, että selkä/niskalihakseni ovat silloin olleet tulehtuneet, jolloin lämpö ei tee niille hyvää, koska lämmössä nämä tulehtuneet lihakset ikään kuin vielä ennestään suurentuvat ja näin estävät kunnon verenkiertoa ko. alueella. Mutta kun muistan laittaa lauteille mennessäni hartioille viileään veteen kastetun/kuivaksi väännetyn froteepyyhkeen (vaikkapa kaksinkerroin), niin silloin ei päänsärkyäkään tulee...:)

Lähteet:
löylyttelykokemukseni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2009 - 12:13

En ole huomannut saunomisen aiheuttavan minulle minkäänlaisia krapualantapaisia oireita, eikä muutenkaan muuta oloani mihinkään suuntaan. Tosin en viihdy löylyissä enkä koko saunassa pitkään. Sama, onko kysymyksessä puusauna tai sähkökiuas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2009 - 01:25

Ei tule. Sauna virkistää. Illalla on kyllä raukea olo työpäivän jälkeen, jolloin saunan jälkeen on kiva mennä nukkumaan.