Onko jollakin jotain helppoa ja hyväksi koettua ohjetta kuhan laittoon..Ohjeita kyllä löytyy, mutta jos olisitte jo kokeilleet.

Meillä niitä kuhia on nyt uistateltu oikein syötäväksi asti.. Kuha on aika kuiva kala ja mietinkin mikä olisi paras tapa sitä laittaa.. Aikaisemmin kun ei ole oikein käynyt pyydyksiin :O

Avainsanat: kuha ruoka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.08.2009 - 17:32

Kuha on minunkin mielestä samanmakuista kesällä ja talvella. Fileiksi pannulle, voissa paistan. maustan kevyesti tillillä, sitruunapippurilla ja suolaa tietenkin. Kalasoppaan laitan esim. kuha- ja lohipaloja. Sitten voit kokeilla tuotakin ohjetta, hyvää on.
www.maku.fi/reseptit/resepti...it/20.html

Kysyjän kommentti

Kiitos sinulle hyvistä kuhaohjeista !!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.08.2009 - 14:37

Kuha on hieno kala. Meillä ne fileoidaan ja paistetaan voi-öljyseoksessa kevyesti molemmilta puolilta. Mausteeksi suolaa. Makua ei tarvitse peittää muilla mausteilla. Kesäkuhaa en ole koskaan laittanut, voi olla että on erilainen maku kuin talvikalassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 14:37

ota oikeaa voita pannuun kunnon nokare, tee kuhasta medaljonkia ja paisat siinä voissa, mausta merisuolalla ja sitruunapippurilla , sitä ei kauheasti , jotta ei poista kuhan hienoa makua.. ja eipä sitten muutakun syömän... kuolaan jo :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.08.2009 - 15:37

Söin viikonloppuna ihan pelkistettyä kuhakeittoa. Oli hieman reilumman kokoinen ollut, 6.8 kg josta oli ruodosta ja evistä keitetty sipulien, mausteiden ja tietysti runsaan voin kanssa soppa. Liha oli kuin olisi keitettyä sianlihaa syönyt. Älyttömän hyvää ruisleipä lisukkeena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 17:16

Meillä pätee myös tuo Hurjatan ohje. Eikä meillä olla huomattu maku eroa kesä- ja talvikuhan välillä. Aina yhtä hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 19:04

kun olen koko ikäni asustellut kuhavesien ulottuvilla niin onpa niitä tullut syötyä varmaan kaikilla mahdollisilla tavoilla valmistettuna. Kalasoppa (kuhasoppa) on ollut perusruokaa johon ei koskaan näytä kyllästyvän ja yleensä se pyrstöpätkä on paistettu (voissa tietenkin).

Yksi sellainen valmistustapa jota en tuossa edellä huomannut olevaksi:

- siivotaan: suomustetaan, putsataan sisukset ja huuhdellaan reilun kokoinen kuha
- hierotaan karkeaa suolaa kalan sisälle ja päälle
- pari ruokalusikallista voita kalan mahaan
- täytetään ruohosipulilla kalan maha

kääritään näin valmisteltu kala tiiviisti märkään voipaperiin ja lopuksi kostutettuihin sanomalehtiin
nyytin voi laittaa uuniin tai tavallisemmin nuotion pohjaan, kypsymisaika riippuu lämpötiloista
(jälkilämpöuunissa ehkä tunti, nuotionpohjassa alle puoli tuntia)

joka tapauksessa ota pois viimeistään silloin kun paperit alkaa reilusti käristä ...

siitä ei kuha enää paremmaksi tule

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 20:41

Kuhaa walewska

Duchesse-perunasose
500 g jauhoisia perunoita (esim. Rosamunda)
vettä, suolaa
2 rkl voita
2 keltuaista
1/2 tl suolaa
1/4 tl jauhettua muskottipähkinää
Kuha
4 kpl (500–600 g) kuhafileitä
1 dl vahvaa kalalientä
1 dl valkoviiniä
Kastike
30 g voita
2 1/2 rkl vehnäjauhoja
2 dl kalalientä
2 dl valkoviiniä
1/2 dl kermaa
3/4 tl suolaa
1/4 tl rouhittua valkopippuria
1 keltuainen
Koristeluun
100 g katkarapuja tai ravun pyrstöjä
2 dl höyrytettyjä kukkakaalinnuppuja
8 basilikanlehteä
Keitä kuoritut perunat kypsiksi suolalla maustetussa vedessä. Soseuta valutetut perunat. Lisää voi joukkoon ja anna soseen jäähtyä hetken aikaa. Lisää keltuaiset ja mausteet hyvin sekoittaen.

Pane perunamassa tähtiterällä varustettuun pursotinpussiin. Pursota voideltuun, uunikestävään tarjoiluvatiin reunus perunasoseesta.

Kuumenna uuni 200 asteeseen. Pane kuhafileet uunivuokaan ja valuta kalaliemi-valkoviinisekoitus päälle. Peitä kannella tai foliolla ja kypsennä uunissa 10 minuuttia. Nosta kuhafileet talouspaperin tai puhtaan keittiöpyyhkeen päälle valumaan.

Mittaa kastikkeen aineet kattilaan, keltuaista lukuun ottamatta. Kuumenna kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Anna hautua miedolla lämmöllä 3–5 minuuttia. Lisää keltuainen kastikkeeseen voimakkaasti vatkaten.

Aseta kypsät kuhafileet perunasoseella reunustetulle vadille. Valuta kastike kuhafileiden päälle. Kuorruta 220-asteisessa uunissa ylälämmössä kunnes pinta on kullanruskea.

Levitä mikrossa lämmitetyt tai pannussa nopeasti pikapaistetut katkaravut tai ravunpyrstöt kastikkeen päälle. Asettele kukkakaalinnuput ja basilikalehdet koristeeksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2009 - 23:01

Kuhavesien rannalla asustellaana ja sitä myös paljon pyytäneenä savustaisin kuhan seuraavasti.
Kuha suolistetaan ja kidukset poistetaan ( antavat kitkerää makua kalalle ), sekä sisälle laitetaan voita ja kevätsipulia. Kuhat savustuspönttöön ritilän päälle ja sinne pohjalle katajan ohuita oksia ( ei puumaisia varsia, koska ovat kitkeriä savustettaessa ) , leppää, sekä 5-6 sokerinpalaa pohjalle. Kalat ovat valmiita, kun selkäevä irtoaa kalasta kevyesti vetämällä.