Vihdoin pääsin kunnolla keräämään vadelmia. Voi, että niitä on paljon, ihan heikottaa. Mites teillä muilla ja mitä teette niistä?

Lisätty: 04.08.2009 - 11:56

Pohjois-Savossa ja meidän autokatoksen takanakin on niin paljon vadelmia, että heikottaa. On vaan lähdettävä taas duuniin vaikka mieluiten jäisin keräämään marjoja. Itse teen vadelmista hilloa, pakasteeseen kokonaisina ja osan keitän mehuksi mustaherukan kanssa.

Avainsanat: säilöntä vadelma metsä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.08.2009 - 11:05

keräilemässä en ole käynnyt, mutta viime viikolla kuljeskelin Oriveden maisemissa ja totesin että valmiina oli jo poimittavaksi ja runsaasti on tulossa ...

- pistän poskeeni minkä kerkiän, takavuosina tein myös likööriä (pirtu puhdasta ja puolilaittomista lähteistä) -

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.08.2009 - 10:59

Vielä en ole vadelmapuskaan ennättänyt, mutta niin runsaasti niitä kuulemma on, että ensi viikonloppuna menen keräämään. Yleensä teen vadelmista hilloa ja myös pakastan sellaisenaan pienissä rasioissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 11:11

Syödään sellaisenaan, parhaita ovat niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 11:15

En ole vielä kerännyt vadelmia,aion kyllä pikapuoliin kerätä.Syömme niitä sellaisenaan,ja pakastan pieniin rasioihin,talvella on sitten kiva ottaa niitä sieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.08.2009 - 11:32

Omista pensaista kerään pakkaseen ja talvenmittaan sitten keitoksi keitän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.08.2009 - 11:35

Vadelmien keruu on jäänyt viime vuosina vähemmälle, kun ei niitä näillä nurkilla pahemmin ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 04.08.2009 - 14:52

enpä ole keräillyt,kaikki ystäväni ovat käyneet vattupuskilla nyt päivittäin mutta mie en.
vattukiisseli on kyllä hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 15:16

meillä on kaksi pensasta pihalla.. puuron kanssa oli niitä ja sit pakastetaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 16:52

Vadelmat on tosi ihania..syödä ihan pensaista suuhun...nam..nam.
Vadelma hillo on maukasta..
Pakkasessakin on kiva olla talveksi...

Vadelmat ovat vielä pensaissa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 20:23

Pakastimeen me ne yleensä laitetaan. Hyvää ottaa sit sieltä mihin tarvii. maistuu hyvältä jäätelön kanssa sekä muutenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 22:57

Tänään söin suoraan pensaista puutarhavadelmia. Villivadelmat ovat kyllä parempia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2009 - 23:26

Kerään vaapukkani torilta.Pakastan,syön sellaisenaan,laitan eri leivonnaisiin ja tänää laitoin cappuchino moussen joukkoon...tuli muute metka yhdistelmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2009 - 09:41

Ainakin Saksassa vadelmista tehdään "Himbeergeist"-nimistä viinaa...ihan hyvän makuista.