Puutarha-Napsut :Pitäisikö surra ? Annoin repiä alas 15 vuotta kasvattamani villiviinin pergolastamme.

Se oli etsiytynyt jopa kattorakenteiden sisälle tuuletustilaan. Lehtiä oli aina loppukesästä riesaksi asti, "hedelmät" roskasivat pitkin kesää istuimet ja pöydät, ja hiiret juoksivat pitkin sen varsia. Nyt se on sahattu juurestaan poikki. Juuen ympärille laitoin vielä vuolukivisen lieriön ja siihenkin vielä laattakiven päälle. Sieltä se ei pääse valtaamaan enää pergolaani. Vai pääseekö ?

Avainsanat: villiviini

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.08.2009 - 19:19

jos (ja kun) sillä on hyvin kehittynyt, laajalle levinnyt ja elinvoimainen juuristo, niin saat varautua uusiin versoihin ainakin pari kolme vuotta eteenpäin, meillä meni parikytäkesäisen seinänvieruskasvuston hävittämiseen kaksi kesää .... sitkeyttä kamppailussa luonnonvoimia vastaan ...

Kysyjän kommentti

Saahan se siten kasvaa vaikka sinne naapurin puolelle, meillä on terassi valettu umpeen betonilla, ainoastaan villiviini tulee yhdestä nurkasta. Mutta senkin peitin kivillä, joten ehkä se nyt hukkui sinne.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.08.2009 - 19:12

voih ihan sytämmestä sattui, kun jouduit noin vanhasta viinistä luopumaan ... toivottavasti saat perkolaasi jonkin korvaavan kasvin ja sekin viihtyisi sitten siinä yhtä hyvin.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2009 - 19:35

Minä olen sitä hävittänyt monta vuotta, aina joku tynkä on jonnekin jäänyt ja alkaa kasvamaan, et sinä kerralla siitä selviä hävittämis yrityksissäsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2009 - 19:47

Samaa mieltä olen minäkin ettet sinä siitä ihan niin vain eroon pääse. Kaivamalla ja kääntämällä saatat sitä juurakkoa poistettua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2009 - 20:53

Kyllä se on aika vaikea hävittää kokonaan..kyllä joku juuri jää mikä alkaa kasvamaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2009 - 21:26

Et saa kokonaan hävitettyä, sillä se versoo jostain paikasta uudestaan. Parastapa olisi kaivaa se juurineen ylös kuopastaan. Tiedoksi, että suruaika on 3 päivää, jonka aikana naapurit vuoronperaan tuovat kolmekertaa päivässä ruuan sureville kukkaihmisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 04.08.2009 - 04:20

Minä surisin ainakin.