Tästä on ollut keskustelua aikaisemminkin.Kuka on lämmittänyt savusaunan ja saunonut siellä?Tai edes saunonut.

Sain kokea tämän kokonaisuuuden torstaina ensi kertaa elamässäni.Toiseksi parasta mitä voi tehdä ilman housuja :-)

Avainsanat: eipä löydy kategoriaa. oli kokopäivän juttu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.08.2009 - 01:55

Niinisalossa on yks paikka jossa pojat kokoontuu kerran vuodessa viikonlopuksi ja siinä hommassa savusaunalla on keskeinen osa. Siellä on tullut käytyä jo viitisentoista vuotta (taisi yksi jäädä väliin), eli kokemusta on kertynyt ja elokuun loppupuolella tulee lisää ...

Kysyjän kommentti

Kaikki vastaukset oli mielenkiintoisia,joten valinta oli vaikea. Meillä on 10 serkkupojan kanssa tapaaminen eina viikkoa ennen juhannusta niin ei tatule yllätyksenä. Aina joku teema ja ehdottomasti sauna. Kesällä vuokrattiin privaatisti 31m paatti saimaalle ja sen jälkeen saunomaan.Puulämmitteisenkin saa kännykällä lämpiämään (edellyttäet että lämmittäjä on puhelua vastaanottamassa) Kesän jatkoja Timppa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.07.2009 - 23:18

Olen saunonut savusaunassa monta kertaa. Ihanan pehmeät löylyt ja hyvä tuoksu. Viime kesänä viimeksi saunoin savusaunassa.

Lisätty: 01.08.2009 - 00:12

Niin silloin aiemmin ennenkuin olin koskaan saanut löylytellä savusaunassa kuvittelin aina, että siellä tarttuu noki ja savu ja sieltä tulee vaan "likaisena" takaisin !!
Kyllähän sitä saunaa saa tosiaankin puolipäivää ainakin lämmittää ennenkuin se on kunnolla lämmennyt. Nykyisin tehtyihin savusaunoihin on tehty hyvät paloeristeet, mutta ennenhän savusaunoja paloi alvariinsa. Yhdelläkin meidän ystäväperheellä paloi kait kolme kertaa sauna ja aina he rakensivat uuden...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 23:59

Minolen saunonut Kuusamon Kitkajärven Kotasaaren turvekattoisessa savusaunassa muutama vuosi sitten,lämmitettiin puol päivää ja oli suloiset,pehmeänläpsyt löylyt.Puhtoisena ulos tulimma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 02:10

Tein kotipaikalle savusaunan 50-luvun lopulla rannalle. Tuli kesällä lämmitettyäkin keran viikossa lauantaisin, opinkin homman, Sauna on vieläkin siellä mutta varustettuna jatuvalämmitteisellä kiukaalla. Veljeni sanoi että saunan lämmittäjä kun lähti niin täytyi vaihtaa kiuas. Heillä ei muka ollut niin paljon ylimääräistä aikaa saunan lämmitykseen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 06:05

Minulla itselläni oli savusauna vielä n.5v.sitten ja nyt rakennan kesämökille uutta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 07:01

olen kylpenyt savusaunassa vuosikausia sitten Anturajärvellä (=Jalasjärvi ) ja mahtavat löylyt kyllä oli. en ole aikoihin poikennut talossa, liekkö vielä savusauna lammen rannalla pystyssä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 07:28

Pikku-likkana sain viettää kesät maalla Ilomantsissa.Siellä oli savusauna ja siellä käymisestä hämärä muistikuva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 07:32

On saunottu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 07:52

Voi, että savusauna on kovin tuttu ja sen lämmittäminenkin, joka on vähän sellainen taitolaji. Minun lapsuudenkodissani on savusauna jossa kylvin ne elämäni ensimmäiset 15 vuotta joten kokemusta lieneen jonkin verran. Kahdesti viikossa lämmitettiin, nyt enää vain kesäisin käyttävät sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 08:40

Lapsuuteni ensimmäiset saunakokemukset olivat savusaunasta, sillä siellä ei muunlaista saunaa ollutkaan. Aikuisena olen silloin tällöin päässyt savusaunaan. Se on aina mahtava kokemus, saunoa voisi vaikka kuinka kauan. Huippukokemus on ollut (kimppa)savusauna yhden Pekan saunalla Jeesiöjärvellä Jeesiöjoen rannalla kevättalvella. Avannossa kävimme pitkin räsymattopolkua, joka oli reunustettu myrskylyhdyillä. Saunajuomana oli Magnum Elysee. Oi noita aikoja !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 10:07

Saunonut olen kuivannolla aikoinaan,
mutta lämmityksen hoiti isäni isä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 11:46

naantalissa asuimme yhden kesän, kun turus tehtiin rempaa asuntoomme ,kun olin hyvin nuori ja siellä mökillä oli myös savusauna ,jota lämmitetiin aika usein, olikin kiva meressä uidessa käydä aina vällillä lauteilla lämmitelemessä... viimeksi olin tuossa tonttinaapurin savusaunassa kylpemässä, mutta siitä on jo aikaa kymmenisen vuotta ainakin...liekös enään käytössäkään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 11:58

Minulla on savusauna,ainakin kerran viikossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.08.2009 - 14:22

Savusaunan sain kokea Sulkavalla. Se olikin ensimmäinen ja viimeinen kerta. Lämmittämistä olen nähnyt, mutten itse ollut asialla. Aikaa vievää hommaa. Valkeakoskella eräs rouva sanoi, että kahdeksan tuntia hän lämmittää savusaunaa herroille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 01.08.2009 - 14:40

Olen kyllä saunonut savusaunassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 15:35

en ole koskaan lämmittänyt sellaista saunaa. Mutta olen savusaunassa käynyt viimeksi 7 vuotta sitten oli ihan hyvä löylyt siellä vaikka savua kyllä oli ja nokea seinissä. On ihanaa välillä käydä sellaisessakin saunassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 19:35

alkuviikosta kaverin mökillä Orivedellä, koko liturgia alusta loppuun, onhan sillä sellainen rentouttava vaikutus ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 22:03

Viimeiset savusaunassa kylpemiset tapahtuivat Varsinais-Suomessa. Hienoja kokemuksia kerta kerran jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2009 - 09:52

Olen lapsuudessa lämmittänyt äitini lapsuudenkodin savusaunaa useinkin. Aikuisena olen kokenut savusaunan ihanuuden muutaman kerran eri puolella Suomea.

Timppa: Sanoitko tosiaan :."...TOISTAISEKSI parasta mitä voi tehdä ilman housuja."
;=))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2009 - 12:58

Äitini syntymäkodissa oli savusauna jonka lämmittäminen oli oma taiteenlajinsa. hyvät löylyt oli, muistan.