mitä tarkoittaa lobbaus

esim artikkelissa www.iltasanomat.fi/uutiset/u...id=1715590

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.07.2009 - 16:25

Lobbaus (engl. sanasta lobby) tarkoittaa erilaisten eturyhmien pyrkimyksiä vaikuttaa päättäjiin ja poliitikkoihin. Sen tavoitteena on ryhmän asian ajaminen ja näkyvyyden kohentaminen yhteiskunnassa.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.07.2009 - 15:16

Tuotteen tai jonkun muun asian markkinoinnin edistämistä. Asian viemistä eteenpäin niin, että päästään toivottuun lopputulokseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 20:15

Suomalainen sana tuputus voisi hyvin kuvata lobbausta. Siinä yritetään tuputtaa omia ideoita/tuotteita/ihmisiä tms. eteenpäin kaikkia mahdollsia kanavia käyttäen. Ennen puhuttiin henkilöiden hyvistä suhteita, nykyisin verkostoista, joiden kautta lobbausta voidaan harjoittaa. Vähän ikävän tuntuista toimintaa, mutta on tullut jäädäkseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 22:31

Lobbari tarkoittaa sitä, että joku esimerkiksi ajaa sinun asioidesi etua, ottamalla selvää esim. eri rymittymien ja henkilöiden suhtautumisesta sinuun. Hyvä lobbari voi auttaa sinua eteenpäin asioidesi ja pyrkimyksiesi mukaisesti. Lobbari ei siis tyrkytä sinua kenellekkään, vaan ottaa selville asioita etusi mukaisesti. Jos hyvä liikemies palkkaa itsellen hyvän lobbarin, niin menestys on taattu bisneksessä ja talouselämässä.