saako suomessa ajaa ilman ajokorttia, jos on 18v vanhhempi, vai vaaditaanko se vaan jos on yli 15v

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.07.2009 - 14:40

mopon ajokortin saa 15 v ja kevytmoottoripyörän saa 16 v ja autonajokortin saa 18 v, ja mitään vekotinta ei saa maanteilla ajaa ilman ajokorttia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.07.2009 - 15:45

Kehottaisin sinua soittamaan nyt poliisille ja kysymään asiaa !!! Arnikan vastaus oli just se miten asia on ::

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 31.07.2009 - 16:08

Pyörällä saat ajaa ilman ajokorttia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 17:24

muutenhan tuo juttu menee niinkuin arnika jo kertoikin, paitsi että papat saa kyllä huristella Tunturimopoilaan ihan kortittakin (ei taida koskea sinua?)

"Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille. Mopon kuljettaminen ei edellytä mopokorttia, jos olet täyttänyt 15 vuotta ennen 1.1.2000. Kevyen nelipyörän kuljettamiseen vaaditaan kuitenkin aina vähintään mopokortti"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 17:43

ei millään moottori ajoneuvolla saa ajaa ilman ajokorttia. Pyörällä saa ajaa ilman korttia niin minä ainakin teen.Mutta kortitta ajosta rangaistaan eli en suosittele kenellekkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 17:45

Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille, ellei heillä ole A1-, A- tai B-luokan ajokorttia.
Mopoa saa kuljettaa ilman mopokorttia, jos henkilö on täyttänyt 15 vuotta ennen 1.1.2000.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 19:12

Polkutipyörällä ajo sallittu ilman ajokorttia, kaikille moottoriajoneuvvoille oltava kortti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 20:16

Itse ajan aina ilman ajokorttia, se tuhoutui vuosia sitten pesukoneessa. Autokoulu on kyllä käyty mutta ajan ilman korttia. Pari kertaa on puhallettu, mutta korttia ei ole kysytty koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2009 - 20:31

Chumba on oikeassa, ilman ajokorttia saa ajaa, mutta ei ilman ajo-oikeutta (tieliikennelain vaikutusalueella). Sitten polkupyöräähän saa aina ajaa :D ja jos on syntyny 1985:n jälkeen tosiaan tarvii sen mopokortin M-luokan ajoneuvoille, muuten ei. Ja jos oikein muistan noille mopoautoille vaaditaan joka tapauksessa M-kortti, mutta A1-, A- ja B- kortti korvaa sen. (Tietenkin C- ja D- myös mutta nämä vaatii taas sen B-kortin). Ja suljetulla alueella saa kaikki yli 15-vuotiaat ajaa autoa ilman ajo-oikeutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2009 - 17:00

40-luvulla isäntä oli nukahtanut rekeensä, mutta hevonen tiesi missä koti on. Kirkonkylän läpi köpötellessä poliisi otti suitsista kiinni kun näytti ettei reessä ole kukaan. Isäntä oli liikutetussa tilassa ja kärjille kutsu siitä tuli.
Kun tomari oli loitsunsa lukenut isäntä kysymään; Herra tuomar mänkö ajukortti?
Ei mennyt, oli vastaus.