Mitä mieltä olet Suomen kaduilla olevista ulkomaalaisista kerjäläisistä? Kulkisitko ohi vai antaisitko muutaman kolikon?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.06.2008 - 12:57

Itse määrittelen todellisen kerjäläisen ja kerjäämisen oikeutuksen sillä, että kyseiseltä henkilöltä puuttuu kyky rahan ansaitsemiseen muutoin, esim. raajarikko. Mikäli ihmisellä on toimivat raajat ja pää, hän pystyy tekemään työtä elantonsa ansaitsemiseksi ja näin ollen ei ole oikeutettu kerjäämään. Autan enemmän kuin mielelläni ahdingossa olevia, mikäli se ei ole silmän lumetta tai itse aiheutettua.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.06.2008 - 09:02

Hmm. Vähän menee kaksijakoiseksi mielipiteeni heistä. Olen kyllä sillon tällöin muutaman kolikon heittänytkin. Toisaalta pitää painaa mieleen se,että heillä on väliinottaja rahojen suhteen. Kaikki rahat jotka heille annetaan ei siis mene heidän omaan käyttöönsä. Mielummin nakkaisin pienen ruokakassin,kuin antaisin rahaa. Muuten toivotan toki kaikki tervetulleiksi Suomeen ja toivon,että he pääsisivät kerjäläisen asemasta vaikkapa koulu/työelämään. Paremman toivossahan he tänne ovat tulleet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2008 - 09:26

Kyllähän ne kerjäläiset säälittäviltä näyttävät tuolla kadun varsilla, mutta toisaalta olen pohtinut, onko heidän elämänsä oikeasti niin huonossa jamassa kuin esittävät olevan. Sillä syksyllähän oli juttu Helsingin Sanomissa, kuinka poliisit olivat löytäneet Katajanokalla sijaitsevasta varastosta jotain ns. kerjäläisrekvisiittaa (mm. risaisia vaatteita, kävelykeppejä). Uskon kyllä, että tässä maassa on myös niitä, joiden "rahavirta" on kerjäämisestä kiinni, mutta mistä heidät todella voi tunnistaa?

Näin ollen mieluummin kävelen ohi ja annan sen lantin vaikka katusoittajalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.06.2008 - 09:31

olen kiertänyt vähän kauempaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2008 - 10:28

Kävelen ohi. (vaikka olo onkin vähän hämmentynyt)

Toukokuussa olin viimeksi Bukarestissa ja siellä tämä kerjäläisilmiökin tuli puheeksi muutaman paikkakuntalaisen kanssa. Heidän mukaansa kyseessä ovat Romanian romaanit, jotka eivät historian missään vaiheessa ole oikein hyvin sopeutuneet yhteiskuntaan jossa elävät (riippumatta siitä mikä systeemi on ollut vallassa), eikä heitä ole mitenkään hyvin kotimaassaan myöskään kohdeltu.

Nyt EU:n vapaan liikkumisen periaatteet ovat tehneet mahdolliseksi organisoida (yksityistä puuhaa, ei valtion) näitä ihmisiä kerjuuhommiin mihin tahansa EU:n alueelle. Anna roposi ja väki sen kun lisääntyy niin kauan kuin homma on tuottoisaa eikä laki sitä kiellä. Kyllä sosiaalinen avustustoiminta pitää voida järjestää jollain tehokkaammallakin tavalla.

Romanialle näiden (yleensä) kouluttamattomien ihmisten rahankeruumatkat ovat vain helpotus. Heille varsinainen ongelma on koulutettujen maastapako. Esimerkiksi Espanjan mansikanpoimijoista löytyy tosi iso joukko romanialaisia sairaanhoitajia, EU tuhlausta sekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2008 - 14:56

Jos löytyy kolikoita taskunpohjalta, niin sitten. Tulee huono omatunto jos kävelen vain ohi..

  Ilmoita asiaton vastaus
uma
Vastattu: 25.06.2008 - 20:29

Vähän kaiken kuullun jälk.epäilyttäviä, ovatko todellisia kerjäläisiä vai jonkun organisaation lähettiläitä. Haitarin rääkkääjiä katujen varsilla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2008 - 22:29

Täytyy kyllä sanoa, että aikaisemmin en kävellyt ohitse, vaan annoin kolikon, pari. Nyttemmin olen tullut toisiin ajatuksiin, että on prrempi, jos ei anna kenellekkään mitään..Nimittäin viimeksi kun olin vastaanottamassa kaupustelijalta(=kerjäläinen) kaunista kukkaa, ja ilmeisesti hän olisikin halunnut siitä rahaa vastineeksi, enkä heti ymmärtänyt kieltä että mikä tässä nyt on hätänä. Tuli suloinen lapsukainen ja sylkäisi naamalleni ja emäntä otti kukan takaisin..tuli vähä "kärttynen" mieli sen jälkeen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2008 - 01:19

mua ärsyttää ne kerjäläiset! ne koko ajan vaa kerjää tuol kadul sen takii ku ne ei oo vaivautunu ees yrittää hankkii kunnon töitä !
ei nille kannata antaa mit kosk sillo ne vaa jatkaa sitä---
tänäänki yks kerjäläis känniläine tuli kysyy mult et ;oisko antaa 3 euroo jumalan tyttären tupakkaan !??
huusin vaa et on sullaki aika kalliit tupakat....

ÄRSYTTÄÄ!½!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2008 - 09:16

En anna kolikkoja.Kokeili Viipurin torilla niile jotka kerjäsivät liebuskaa itkevälle selässä olevalle (opetettu) lapselle ostaa leipää niin ei kelvannut. Vain raha kelpaa ja ei ollutkaan nälkä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2008 - 11:11

Kyllä ne minuakin ärsyttävät, laittavat lapset tarjoilemaan tekoruusuja kauppojen ovilla naisimmeisille ja perivät sitten maksua niistä ruusuista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2008 - 09:35

En anna rahaa. Ovat ajoittain olleet aika agressiivisiakin.