Olen takaajana Nordean myöntämässä lainassa. Voinko sanoutua keskenkaiken irti takaajanaolosta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.07.2009 - 12:22

Takausta käytetään luoton vakuutena. Takaussitoumuksessa takaaja ottaa vastuun jonkun toisenhenkilön ottaman velan maksamisesta. Jos velallinen ei maksa velkaa sovitulla tavalla, velka voidaan periä takaajalta. Takaaja vastaa sitoumuksestaan periaatteessa koko varallisuudellaan. Takaussitoumuksen antamiseen on syytä suhtautua huolellisesti ja harkiten.

Jos pankki suostuu vapauttamaan velallisen tai jonkun velallisista velanmaksusta, myös takaaja vapautuu takausvastuustaan. Eri asemassa on tuomioistuimessa vahvistettu velkajärjestely. Velan määrän alentaminentai maksuvelvollisuuden poistaminen kokonaan ei tällöin vähennä takaajan vastuuta. Maksukyvytön takaaja voi luonnollisesti itse hakea yksityishenkilön velkajärjestelyä. Jos velallinen ja pankki haluavat muuttaa lainaehtoja. Ota yhteyttä takausjärjestelyn hoitamiseksi Nordeaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos täydentävästä vastauksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.07.2009 - 12:10

Voi olla vaikeaa jälkeen päin sanoa irti itsenä takaajan osasta. Ei ole koskaan kohdalle osunut tällaista tapausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 12:16

Minä epäilen vahvasti että et voi irtisanoutua siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 12:23

et varmaankaa voi yksipuolisesti sitä irtisanoa, mutta josksos juttelisit sen lainan haltijan kanssa ja hän yrittäis sille lainalleen uutta takaajaa.... en tiedä käykö tuokaan,mutta kannattaa ainakin keskustella asiasta...toivottavasti asiasi järjestyy ja saat tyydyttävän lopputuloksen tuohon juttuun..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 12:23

Et voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 12:38

Voi voi sentään, pelkäänpä pahoin että et voi sanoutua irti takaajan velvollisuudestasi jälkeenpäin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.07.2009 - 13:46

Enpä usko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 14:34

en kyllä usko että voi sanoutua irti:
www.nordea.fi/sitemod/upload...bp020d.pdf

Lisätty: 30.07.2009 - 14:36

olen joskus hyvälle työkaverille taannut lainan, ja hän konna kehveli jätti maksamatta,
oli aivan fiksu ihminen, mutta sitten tapahtui hänen yksityiselämässään jotain, ja jätti hoitamatta lainansa, arvatkaas kenkuttiko.hän häipyi jonnekkin tavoittamattomiin.
en ole koskaan ikinä senjälkeen, enkä ikinä aio taata kenenkään lainoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 15:17

Voit,mutta sinun paikalle täytyy löytyä toinen takaaja tai lainan ottajalla täytyy nyt olla kiinteää omaisuutta,että riittää takuisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 17:43

Hankala tilanne joka selviää parhaiten ottamalla yhteyttä Nordeaan. Toivotan onnea mutta pelkään pahinta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 21:38

takuuvastuusta vapautuu maksamalla lainan tai hommaamalla lainalle uuden takaajan (jonka myös luoton antaja hyväksyy)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2009 - 23:50

Kuten yllä. Hanki luotonantajan hyväksymä takaaja tilallesi.