Miksi napsulaiset ei osaa yhdys sanoja, väli merkkien käyttöä, eikä muitakaan kieli oppi sääntöjä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 14:44

Kas kun koulussa muut asiat ovat tärkeämpiä kuin kielioppiseikat. Jos koulussa keskityttäisiin kaikkiin yhdyssanaseikkoihin joa ala-asteella sekä peruskoulussa, ei sitten muuta ehdittäisi opiskellakaan. Pilkkusäännötkään eivät ole jääneet kaikkien mieleen. Minun mielestäni koulussa opittavia aineita on jo nyt liikaa, ei koululaisille jää läksyjen jälkeen riittävästi aikaa harrastuksiin ja ystävien tapaamiseen. Joitakin aineita poistaisin sieltä kokonaan, mutta koska täällä Napsussa ollaan myös eri mieltä monestakin asiasta, niin en viitsi aloitaa juupas-eipäs-riitaa siitäkään. Pilkkusääntöjen ja yhdyssanojen hallitseminen vaatii pitkän opiskelun, kirjallisuuden harrastamisen, tietyn määrän muistia ja nokkeluutta sekä kirjoitetun,että puhutun kielen aktiivisen harrastamisen. Niitä ei voi mitenkään sisällyttää perusopetuksen opetussuunnitelmiin, ja moni napsulainenhan ei ole vielä ehtinyt suorittaa maisterintutkintoakaan, kuten en minäkään. Minusta täällä tärkeintä on kirjoittaminen, ei suinkaan oikeakielisyys ja pilkun n*****minen. Anonyyminkin voisi keskittyä tarkeämpiin asioihin ja udella jotain hieman oleelllisempaa , vaikkapa ihan nimimerkillä. Itse luulisin kuitenkin hallitsevani nuo anonyymin kaipaamat kielioppiseikat. Olen kirjoittanut ylioppilastutkinnon äidinkielessä laudaturin v. 1967. Aina en kuitenkaan tuijota noihin sääntöihin, kirjailijan vapaus sallii sen tänä päivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 14:37

rakas anonyymi, voisitkos minulle ne opettaa ... oisin kiltti ja kuuliainen oppilas, milloinkas aloitetaan ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 14:49

Joudun takertumaan niihin työssäni sen verran että täällä en enää viitti ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 15:04

Kirjoituksestasi välittyy viesti, että kuvailemasi ongelma olisi joko uusi tai ainakin selvästi pahempi kuin menneinä aikoina. Ei se ole, eikä se myöskään rajoitu Suomeen.
Aina on ollut täälläkin päivittelijöitä, jotka valittavat otsa kurtussa kielen rappiota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 15:04

horus-eye vei sanat suustani eli kun töissä pitää olla oikeinkirjoituksen kanssa tarkkana kuin porkkana, kun täällä ei välttämättä viitsi koko ajan miettiä, tuleeko tuohon pilkku ja kirjoitetaanko tuo yhteen vai erikseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 15:12

kaikki kuitenkin ymmärtää, jos jätän muutaman pilkun pois..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 15:22

Kyllä tästä asiasta on niuhotettu monesti aiemminkin, minusta jokainen saa kirjoittaa niin oikein kuten väärinkin kunhan asia tulee ymmärretyksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 15:43

Täällä napsussa meille lienee tärkeintä kommunikointi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.07.2009 - 15:52

Työssäni olen joutunut käyttämään ihan riittävästi oikeinkirjoitus- ja muitakin käyttäytymissääntöjä. Enää ei tarvitse olla niin skarppina. Vanhuus tuo tullessaan pieniä liennytyksiä asioihin.
Kannattaisiko anonyymin katsoa tarkemmin oman kysymyksensä oikeinkirjoitusta, vai yrittääkö hän esimerkeillään vain hienostella ja tulla havaituksi. Paremmin menisi perille jos hän olisi esimerkkinä meille muille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.07.2009 - 15:53

Ei näytä olevan itselläsikään hallussa nuo oikeinkirjoitusasiat. Napsu on vapaa-ajanviete, eikä täällä tarvitse noudattaa kielioppia. Se siitä aiheesta toivottavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 16:07

Ra-kas A-nonyy-mi!Tulehan sieltä esiripun takaa opettamaan meitä houru-aivoja kuinka kirj-oitetaan ja tav-ute-aan snu mieletsä okein!!Jos ei sulla ole muu -ta asiaa,voisit pitää mie-lipite-esi ja mölysi mahassasi tai tunkea mihin itse haluat!Ttämä on meille napsulaisille todella va-paa-ajan-viihd-ett-ä ja rentoutusta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 16:35

Minusta täällä on ollut mukavaa, kun saa kirjoittaa miten haluaa! :D
Eikö se olekkaan niin?
Minun kielioppini ei ole parhaimmasta päästä. :/

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.07.2009 - 16:35

Minä osaan ne oikein hyvin, aina vaan ei jaksa niin tarkkana täällä olla, kunhan muut ymmärtää mitä kirjoittaa niin kaikki hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 16:37

ja mikset sinä osaa tehdä itsellesi nimimerkkiä? minun mielestäni tästä asiasta on ennenkin jauhettu joten miksi siitä nyt uudestaan jauhettaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 17:00

Ihminen! (Vai lienetköhän ihminen ollenkaan?) Mikä sinua riivaa?
Jaksatkin valittaa, eikö oikeasti ole parempaa tekemistä?
Jos nämä kaikki kieli_oppi_virheet täällä napsussa harmittavat, mene vaikka ulos ja karju niin lujaa että naapurin mummoilta halkeaa korvat, silloin tulee varmasti parempi mieli.
Ja sen jälkeen mieti toisen kerran tuletko tänne napsuun, jos meidän inhimilliset virheemme sekoittavat pääsi. Etsi jotain mielekkäämpää tekemistä, lue vaikka kotipaikkakuntasi kirjaston kaikki kirjat läpi ja kirjoita muistiin kaikki kirjoitus_virheet, ja mene niitä kovaan ääneen julistamaan kaupungille.

Tai jotain.

Mutta älä valita asiasta täällä, kuten on jo monta kertaa aikaisemmin sanottu, missään napsun säännössä ei velvoiteta meitä kirjoittamaan oikein, mehän olemme ihmisiä, TEEMME VIRHEITÄ, eikä kukaan aina jaksa kaikkia yhdys sanoja kirjoittaa yhteen ja näin.

Pistää vihaksi tuollainen valittaminen.
Mur.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 18:28

Onko täällä joku turhautunut, kesälomalla oleva äidinkielenopettaja ?????????????
Malta hetki, koulut alkaa kohta !! Pääset opettamaan, täällä se on aivan turhaa !!!!!!!!!!!
Me Napsulaiset kirjoitamme, niinkuin haluamme ja ymmärrämme ninkuin haluamme, jos se ei siulle käy, niin hastala vista !!!!!!!
Tässäkin tuotoksessa oli varmasti punakynälle töitä.

Tuota Hurjatan tekstiä voit lueskella tarkempaankin, siinä on asiaa ja kaikki pilkut ja viivat kohillaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 18:36

Mitä väliä sillä on sinulle.Mene jatko-opinnoille!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 20:53

Loistavasti osaavat ja jopa käyttävät..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 21:41

Siinähän Sinulle Anonyymi onkin kovasti pureskeltavaa. Ehdotan, että sitten kun järkiinnyt, sivistyt ja kasvat aikuiseksi siten, että arvostat muita ihmisiä, teet väitöskirjan ko aiheesta. Rupeappas hiljalleen keräilemään näitä asioita, jotka mieltäsi painavat noin kovin !! On puhdetta sinullekkin raukalle, ettei tarvitse turhanpäiten nokkia meitä, jotka aikansa kuluksi ja aivan vapaa-ajallaan, kun muilta töiltään joutavat, viettävät aikaansa näillä Napsun sivuilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 21:50

Eipä kovin hyvin ole itselläsikään tuo kysymäsi asia hallussa, huomaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 21:52

Heillä on niinsanotusti huono kielipää.
Aloittaja tietysti ihan tarkoituksella kirjoitti siten kyllä "virhehirviöitä" kirjoittavat tekevät.