Mikä on sanan "vinttikoira" alkuperä?

Avainsanat: vinttikoira koirarotu koira lemmikki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 14:45

"Vinttikoira" johtaa muinaisgermaaniseen nimeen vendiy, jolla viitataan nykyisin jo kadonneeseen vendien kansaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 14:35

saattaa olla tuulikoira... mutta ei ole ihan tarkkaa tietoa , tai en löytänyt ... joskos joku tietäis..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 14:51

Tuulikoira (vinthund) kai parempi nimi tälle "ullakkokoiralle" olisi ollut.

Lähteet:
www.vinttikoira.fi/artikkeli...elilla.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 15:06

Ehkäpä niitä on Suomessa aluksi pidetty vintissä...no eikä ole enkä tiedä vastaustakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.07.2009 - 15:53

Kenties ne ovat saaneet kokonsa mukaan nimensä. Solakoina koirina ne mahtuivat kulkemaan vinteillä ja muissa ahtaissa paikoissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 17:22

Saksaks ainaki se on Windhund.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 06:01

Se on suora väännös ulkomaanelävien kielestä, kuten esimerkiksi "porstupa".