näyttääkö kompassi pohjoista,etelänapa mantereella

kun käveleskelee etelänavalle toimiiko kompanssi normaalisti näyttäen mangneettista pohjoisnapaa

Avainsanat: antarctica

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 14:50

Kompassi näyttää aina magneettiselle pohjoisnavalle.
www.edu.helsinki.fi/malu/kir...etismi.htm

Tuskin saat kovin kaun pidettyä kompassiasi sellaisessa paikassa jossa se hakisi pohjoista elikkä pyörisi.

Kysyjän kommentti

etelänapa mantereella kpmpanssi toimii normaalisti,poikkeuksena mangneettinen etelänapa jossa kompanssi alkaa ns. pyöriä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 13:47

Eikös se ole niin, että siellä kompassi menee ihan sekaisin, eli pohjoinen on joka puolella. Niinkuin onkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 14:14

sekaisin menee , jos sielä käyskentelet... ja sitten olet itsekkin vähän aikaa et mitä, mitä, no luota aurinkokelloon vain silloin, on minun neuvoni, joka en noista asioista mitään ymmärräkkään, koko kompanssin käyttö jäänyt hyvin minimiin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 14:19

Kompassin toiminta perustuu siihen,
että kompassineulan pohjoispää osoittaa aina kohti magneettista pohjoisnapaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 14:33

Magneettikompassin neula näyttää yleensä (suunnilleen) pohjoiseen, tai oikeastaan "magneettiselle pohjoisnavalle".
Jos olet täsmälleen "magneettisen etelänavan" (ei ole ihan samassa paikassa kuin Etelänapa) kohdalla/päällä, niin luultavasti et voi mennä enää etelämmäksi tuon magneettikompassisi näyttämän perusteella. Tai oikeasti voit tietysti mennä oikean Etelänavan suuntaan, mutta kompassisi mielestä et tällöin kulje etelään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 15:01

Periaatteessa kompassi näyttää etelänavalla suoraan ylöspäin (ei siis pohjoisnavalle), vaan neulan "pohjoiskärki" osoittaa maanpinnasta ylöspäin (jos pääsisi kompassin nesteessä vapaasti kääntymään). Tämä johtuu siistä että kompassin neula asettuu magneettikentän "viivojen" suuntaisesti. Tästä syystä kompassien neulat on tasapainoitettu siten, että pohjoiselle pallonpuoliskolle tarkoitettu kompassi ottaa huomioon tämän ns. inklinaation (tämä ei siis ole sama kuin deklinaatio, jossa on kyse magneettisen ja maantieteellisen navan eri sijainnista) ja pysyy vaakasuorassa. Samoin on eteläiselle pallonpuoliskolle tarkoitettuja kompasseja, joissa on päinvastainen tasapainotus.
Tasapainottamaton kompassin neula ei Suomessakaan olisi vaakasuorassa, vaan osoittaisi käyttäjän varpaita, tosin pohjoiseen päin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 15:07

En ole eläissäni käyttänyt kompassia, joten minulle ihan sama, mihin viisari osoittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.07.2009 - 15:45

En ole kompassin kanssa niin kaukana suunnistanut, joten en tiedä. Suomen metsissä sen avulla kyllä pääsi aina rastilta rastille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.07.2009 - 15:50

En ole koskaan käyttänyt kompassia (tai siis olen, mutten osannut joten eksyin lasten suunnistuskisassa). Siispä minulla ei ole harmainta aavistustakaan mihin se neula näyttää. Mutta kun järjellisesti ajattelee niin neula varmaankin pyörii holtittomasti osoittaen milloin mihinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.07.2009 - 16:36

Ei ole kompasseista mitään hajua joten luotan muiden vastauksiin,
toisaalta jos ajattelen niin luulisi menevän sekaisin kuin kännikala.

  Ilmoita asiaton vastaus
TT
Vastattu: 27.09.2011 - 18:38

Kompassi näyttää (suunnilleen) kohti maantieteellistä pohjoisnapaa, joka on magneettinen etelänapa. Neulan pohjoiskohtio kun luonnollisesti hylkii Maan vastaavaa.