Miksi minun pionini ei kuki koskaan? Ollut samassa paikassa jo 4v. Annan kanankakkaa, on valoa ja aurinkoa. Onko ketään hortonomia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.06.2008 - 11:48

Pionin siirtelystä varoitetaan. Se saattaa suuttua ja jättää kukkimisen vuosiksi. Mutta jos pioni tarvitsee siirron, tee se mieluummin elokuussa, ota riittävä juuripaakku ja istuta kasvi entiseen syvyyteen. Kasvu ja kukinta jatkuvat todennäköisesti seuraavana keväänä entisellään.

Pionin voi myös jakaa, mieluummin elokuussa. Jokaisessa jako-osassa on oltava juuria ja silmuja. Kastele lannoitevedellä seuraavana keväänä, kun kasvu on jo hyvässä vauhdissa.

Runsas kukinta vaatii aurinkoa ja ravinteita
Pionit viihtyvät aukealla paikalla ravinteikkaassa maassa. Pientä kuivuuttakaan ne eivät kavahda, mutta vesi ei saa jäädä juurelle makaamaan. Maa saa olla hapahkoa, joten pionit sopivat myös alppiruusujen ja atsaleoiden seuraan. Jalopionit viihtyvät myös savimaassa.

Pionit istutetaan lähes mullan pintaan. Multakerroksen paksuus saa olla jalopioneille muutama sentti, ja muille pari senttiä. Puupionien juurenniskan päällä voi multaa olla 5-10 cm.

Tillipioni, kaukasianpioni ja tarhapionit hyötyvät, jos niiden kasvualustaan sekoitetaan karkeaa hiekkaa. Ohut hiekkakerros myös maan pinnalla suojaa sienitaudeilta.

Pionien kasvu on rehevää, joten ne tarvitsevat reilusti aurinkoa ja ravinteita. Kevätlannoitukseen käytetään puutarhan yleislannosta, ellei ole käytettävissä kanan- tai lehmänlantavettä. Kompostiakin voi käyttää, mutta ohuena kerroksena, koska juurakkoa ei saa peittää syvälle. Kukinnan varmistaa fosforipainotteinen syyslannos heinä-elokuussa.

Lähteet:
www.yhteishyva.fi/puutarhamaailma

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.06.2008 - 10:53

En ole hortonomi,mutta kaikki kukat eivät vain kuki ostain syystä.
Auttaisiko,jos vaihtaisit paikkaa puolaurinkoiseen.Äläkastele pioniasi liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2008 - 11:03

Anopin pionit oli aikanaan istuttettu maatuneen PuuCee läjän päälle (länsiseinälle). Kukaan niitä koskaan hoitanut tai sen kummemmin edes kastellut. Siitä huolimatta ne kasvoivat ja kukkivat (sellaisia käsipallon kokoisia kukkia) hullun lailla vuodesta toiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2008 - 12:51

mittauta maan ph-arvo...pioni on ronkeli kukka, ja vaatii 'oikeanlaisen' maan happamuuden...kysele lähipuutarhasta lisä hoito-ohjeita...