Mikä on puuroutumisnopeus?

Avainsanat: puuroutumisnopeus??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 10:09

Puuroutumisnopeus tarkoittaa sitä nopeutta, millä ihmisen puheen puuroutuminen epäselväksi tai lähes epäselväksi "puuroksi" tapahtuu alkoholipitoisia juomia nautittaessa.

Puuroutumisnopeuteen vaikuttavat eniten juoman laatu, määrä ja juomisnopeus.
Esim. rapujuhlissa, viimeistään päästäessä jälkiruokaan ja -juomaan monen rapujen syöntiin/juontiin osallistuneen puhe voi olla jo pahastikin puuroutunutta.
Tietysti myös henkilökohtaiset ominaisuudet ja innokas harjoittelu voivat parantaa tilannetta, jolloin puheen puuroutuminen tapahtuu hitaammin.

Tämä onkin nk. "puuroutumisparadoksi": Hidas puuroutumisnopeus on parempi kuin nopea puuroutumisnopeus!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.07.2009 - 01:29

Puuroutumisnopeudella tarkoitetaan sitä nopeutta jolloin liikenne jumiutuu paikalleen. Esimerkiksi jos Helsingissä ei ole ruuhkaa: Ei jos Kannelmäestä pääsee keskustaan aamu"ruuhkan" aikaan alle 20 minuutissa. Yksittäisiä puuroutumia tietyillä teillä on, jotka pääasiassa johtuvat huonosta liikennesuunnittelusta. Miten on mahdollista, että maan vilkkaimmin liikennöidyllä tiellä, Kehä I:llä, on edelleen liikennevaloja? Näitä yksittäisiä puuroutumiakin on vain 7.30-9 ja 15.30-17. Jouluna ja Juhannuksena puuroutumisnopeus kasvaa ja saattaa esiintyä jopa niin, että puurot palavat pohjaan asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 07:16

japanilaisella lyhytjyväisellä valkoisella riisillä on hyvä puuroutumisnopeus.
siitä tehdään myös sushiriisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 09:15

Tänä aamuna kevyen liikenteen väylällä liikenne puuroutui hetkessä, kun jänis pyyhälsi tien poikki ja koirantaluttajlla oli täysi työ pitää lemmikkinsä kurissa. Pyöräilijät ja yksi rullaluistelija pysähtyivät kaikki heti, kunnes koira hiukan rauhoittui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.07.2009 - 09:57

Hetkessähän se tapahtuu, jos esim. liikenneonnettomuus tapahtuu. Mitä tulee näihin ryyneihin ja jauhoihin, riippuu kulloisenkin aineen tärkkelysmäärästä ja jauhamisasteesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 13:36

Puuroutuminen riippuu käytettävistä ryyneistä. Tänä aamuna tein puuroa Elovenan kuitu-hiutaleista, ja niiden puuroutuminen tapahtui huomattavasti hitaammin kuin ns. tavallisten puurohiutaleiden kohdalla on yleistä. Puuroutuminen nopeutuu tai hidastuu myös johtuen käytetyn nesteen määrästä, sli suhteesta. Tavallisen Elovenan hyvä puuroutumissuhden on 1:2, jossa 1 tarkoittaa hiutaleiden määrää. Keitosta on myös hämmennettävä pohjasta asti, jotte puuroutuminen ei olisi liian nopeaa kuumemmassa pohjassa. Vaarana on myös puuroutumisen kiihtyminen aina 'palamispisteeseen', eli puuro juuttuu kattilan pohjaan tummaksi, syötväksi kelpaamattomaksi möykyksi. Jokainen puuroutumista huvikseen ja harrastuksekseen seurannut on varmasti havainnut kyseisen ilmiön. Puuroutumisesta voidaan myös sanoa, että "Harjoitus tekee mestarin". Moni isä onkin ankaran harjoittelun jälkeen oppinut myös taitavaksi puuroutumisen kehittäjäksi, vaikka heille sillä seikalla ei niin suurta merkitystä olisikaan. Mutta muuten olen sitä mieltä, että puuroutumisen harrastaminen sopii oikein hyvin erityisesti isille, joille onnistuneesti olenkin saanut tämän vaativan tehtävän delegoitua pienen lausahaduksen opettamisella lapsille ensisanoiksi. Tätä kikkaa voin suositella kaikille nuorille äideille. Opettakaa lapsellenne nuo taianomaiset sanat: "Isi, tuu tekeen puuroo !". Näin on aamu-unenne taattu. Kukaan isi ei voi vastustaa lapsensa kaunista pyyntöä aamulla joskus puoli seitsemän aikoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 20:58

Nopeasti puuroutuva.