Hajuvesien valmistus?

Miten valmistan itse hajuvettä? Tarvitsenko joitain öljyjä tai muita litkuja siihen? Yritin googlettaa, muttei sieltä mitään järkevää löydy.Ei ainakaan "suoraa"ohjetta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Muut vastaukset

Vastattu: 27.07.2009 - 21:30

Helpommalla pääset kun ostat valmiina kaupasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 22:41

Katso koulun kemia kirja, me valmistimme koulussa valinnaisella kemian kursilla, helppoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2009 - 01:06

Kuinka hajuvettä valmistetaan?

Hajuvesi on enemmän kuin pelkkä tuoksu; se on ajatus, inspiraatio, jonka tuoksun kokonaisuus tuo ilmi. Hajuveden valmistus on oikeastaan yksinkertaista – haastavinta ja ratkaisevinta on löytää tuoksusekoitus, jossa yksittäiset tuoksusävyt yhdistyvät harmoniseksi kokonaisuudeksi. Uutta tuoksua varten voidaan valita jopa 2000 erilaista tuoksua, joista lähdetään tuoksua kehittelemään. Valitut tuoksuöljyt sekoitetaan ja liuotetaan alkoholiin. Tämän jälkeen tuoksun täytyy ”kypsyä ” muutamia viikkoja. Lopuksi se jäähdytetään ja suodatetaan, jotta hajuvedestä tulee pysyvästi kirkasta.

Tuoksu vaatii aikaa avautuakseen

Hajuvesi koostuu erilaisista aromeista , jotka avautuvat ja tulevat esiin lämpimällä iholla. Tuoksun avautumisessa voidaan erottaa kolme eri vaihetta :

1. vaihe: alkutuoksu / päätuoksu
Päätuoksu on tuoksun alkuvaihe, joka ensimmäisenä tuntuu nenässä. Se on eräs ratkaisevimpia tekijöitä hajuveden ostossa. Jo pulloa avatessa tai iholle kokeiltaessa tuoksu joko miellyttää tai ei. Päätuoksuun käytetään ensisijaisesti haihtuvia ainesosia, joita seuraava vaihe – sydäntuoksu – voi myötäillä.

2. vaihe: välituoksu / sydäntuoksu
Sydäntuoksu, joka avautuu vasta muutamien minuuttien kuluttua hajuveden laittamisen jälkeen, muodostaa tuoksuluomuksen välivaiheen. Se tukeutuu harmonisesti sekä päätuoksuun että seuraavaan pohjatuoksuun.

3. vaihe: jälkituoksu/ pohjatuoksu
Pohjatuoksu jättää jälkeensä syvimmän vaikutuksen ja kestää useita tunteja. Raskaat hajuvedet ( itämaiset ) kestävät eläinperäisten ja balsamimaisten tuoksuaineiden ansiosta paljon pidempään.

Lähteet:
alchemy recipes