Miten koira suhtautuu kun perheeseen tulee...

...vauva lapsi, kaikenlisäs ensimmäinen pojallani on vaimoimeen ollut kaksi koiraa, toinen kuoli äkillisesti joku aika sitten, nyt jäljelle jäänyt on siirtynyt ns. pomon osaan kodissa. Varmaan koiran kanssa olleet osaavat sanoa neuvoja, onko koira yllättävä kun tulee uusi pienoinen ihmislapsi. Koira on sekarotuinen, normaalisti hyvin seurallinen vieraisiin, tottakai aina pienet haukut tulee kun vieras tulee mutta sitten rauhoittuu, toteaa ilmeisesti vaan ettei se olekkaan hänen pomonsa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.07.2009 - 20:45

Luulen, että se on koiran luonteesta kiinni. Meillä kuitenkin kultainen noutaja vähän ihmetteli ja nuuskutteli, mutta ei sen ihmeempää. Kissasta joutui enemmän olla huolissaan, kun se olisi tunkenut vauvan sänkyyn ja vaunuihin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 26.07.2009 - 20:48

Jos ei koiralla ole luonnehäiriötä, niin ottaa lapsen hyvin vastaan. Saattaa jopa olla suojelevainen, että vieraiden on vaikea lähestyä lasta. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 20:51

No tässä on juuri seurailtu (siellä kummitytön taloudessa) kuinka kaksi kissaa suhtautuu uuteen vauvaan. Ensimmäiseksi kävivät vuorotellen katsomassa/arvioimassa , tulivat ilmeisesti siihen tulokseen että liian suuri syötäväksi - liian pieni pelättäväksi, ja menettivät kiinostuksensa koko pakettiin, eivät reagoi edes itkuun tai noteeraa mitenkään muutenkaa ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 21:03

koira voi olla omistuksenhaluinen ja suojeleva vauvaa kohtaan . ainakin yleensä koirat puolustavat omaa väkeään vierailta.
veljenpojan perheessä sussari vahtii tarkasti pieniä poikia pihassa , ja jos koira on esim. autossa lasten kanssa ja vanhemmat kauempanan, nostaa hirveän metelin kun menee juttelemaan pojille, vaikka sussari tuntee minut. tietysti riippuu koiran luonteesta, iästä ja rodusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 22:08

Kyllä tuttavien perheessä jossa oli kaksi koiraa ja sitten tuli kaksi lasta niin koirat olivat erittäin suojelevia ja lapsia rakastavia. Kiersivät kaukaa ja pitivät vieraat kaukana.
Boxereita olivat kumpikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 22:58

Uskoisin,et suojelee uutta tulokasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 22:59

Yleensä kaikki menee hyvin. Kohdelkaa koiraa yhtä ystävällisesti kuin tähänkin asti. Antakaa koiran tutustua vauvaan. Tarkkailkaa pitkän aikaa. Koiraa ja vauvaa ei saa jättää kahdestaan. Varosvainen täytyy olla ainakin kaksi ensimmäistä vuotta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 00:31

Eipäs ole kokemusta koira+vauva-yhdistelmästä,mutta seuraa tilannetta,tutustuta toisiinsa so.anna koiran tutkia ja haistella,yleensä huolii laumaansa eli perheeseen.Huomatkaa vauvasta huolimatta myös koira ettei hän jää paitsioon ja koe vauvaa uhaksi.
Palisanterin schäfer-tarinaan piti lisätä,että kunnon paimenkoiralla on lauma,yleensä lauma on jo kaksi ihmistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 08:06

Susi syö sun vauvas suihinsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 09:26

Yleensä koira suhtautuu perheen uuteen vauvaan hyvin. Ensin ihmettelee, sitten ajan myötä alkaa suojella ja vartioida. Ei kuitenkaan kannata jättää vauvaa ja koiraa kahdestaan, koska voi sattua vahinkoja. Esim. koira voi nojata vauvaan liian rankasti tai vauva voi vaikka tökkiä koiraa silmiin tai repiä jne.
Normaalisti kaikki menee hyvin, jos on ns. terveluonteinen koira.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 13:18

Kun vauva tuodaan kotiin, on hänet paras esitellä koiralle, antaa nuuhkaistakin vähän ja tehdä selväksi, että tämä on nyt yksi perheenjäsenistä. Veljeni koirasta tuli nopeasti "vauvavahti", joka varsin vaativasti tuijotti isäntäväkeä silmiin ja vikisi, jos nämä eivät vauvan eka inhaduksesta rynnänneet pienokaista hoitamaan. Kun vauva alkoi viihtyä lattialla, koira kävi tuon tuostakin nuukaisemassa tätä ja jälleen kiinnitti omistajiensa huomion, jos tunsi kakan hajua. Kun vauva nukkuu vaunuissa terassilla, koira vahtii vieressä ja alkaa raapia ulko-ovea, kun vauva heräilee ja ääntelee. Kyseessä samojedin pystykorva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 19:27

Ei omaa kokemusta asiasta, mutta työkaveri sai vauvan puolivuotta sitten ja heillä on myös koira.
Koira on erittäin mustis, ei ole vauvaa näkevinäänkään, ei lähde lenkille vauvan äidin kanssa eikä ota tältä myöskään ruokaa vastaan. Tuntuu olevan erittäin hankala. Perhe on jopa aikeissa luopua koirasta. Koira on 6 vuotias mäyräkoira.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.07.2009 - 02:20

Tuttavien koirat ainakin ovat ottaneet asian oikein hyvin,

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.07.2009 - 08:46

Sen mitä minä olen nähnyt näitä vanhojen ja uusien tulokkaiden kohtaamisia, niin hyvin on mennyt. Melkeimpä on käynyt niin että koira on ottanut suojelijan roolin. Ainakin meillä kävi niin.
Kunhan muistaa huomioida lemmikkiä ja pitää ihan yhtä tärkeänä kuin ennenkin, niin silloin ei mielestäni tule ongelmia.