Mökillä näkyy Ylen kanavat tosi hyvin.Uusi TV ja anteeni, mutta MTV kanavia ei löydy.Tietysti eri nipussa.Mikä neuvoksi?

Ajattelin ottaa yhteyttä ko. kunnan Tekniseen lautakuntaan selvittääkseni koordinaatit ja sitten MTV.hen. Navigaattori olisi kyllä koordinoinut paikan hyvinkin tarkkaan, mutta ajattelin ensin vähän karkeampaa vaihtoehtoa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.07.2009 - 08:46

Ylen kanavat ovat A-nipussa, esim. MTV ja Nelonen B-nipussa. Pääsääntöisesti A-nipun lähetystaajuus (kanava) on alhaisempi kuin muiden nippujen, mistä syystä A-nipun lähete vaimenee vähemmän kuin muiden nippujen. Lisäksi kaupalliset kanavat lähettävät usein pienemmällä bittinopeudella (eli maksavat digitalle vähemmän, kun kapasiteetti on pienempi), mistä syystä vastaanottimen virheenkorjaus ei toimi niin hyvin kuin Ylen kanavilla. Lisäksi yöaikaan jotkin kaupalliset kanavat pudottavat bittinopeuttaan entisestään.
Useimmat antennit on suunnattu päälähettimeen, mutta alilähettimiä (digiaikana niitä kutsutaan täytelähettimiksi) on päälähettimien lisäksi runsaasti. Täytelähettimissä on tietysti niput taas omilla kanavillaan, lisäksi niiden lähetysteho on pieni, eli peittoalue rajoittuu lähettimen lähialueelle. Kannattaa katsoa Digitan lähetinluettelosta, mikä lähetinasema olisi oman sijainnin kannalta optimaalisin. (Kaikki täytelähettimet eivät lähetä kanavanippuja C ja E, mutta harvempi niitä kaipaakaan.) www.digitv.fi/sivu.asp?path=...;8224;9519
Ensiksi voisi kokeilla antennivahvistimen laittamista tv-rasian ja tv:n väliin (maksaa ehkä pari kymppiä ja niitä saa lähes joka halpahallista). Se nostaa vastaanotetun signaalin tasoa (voimakkuutta), mutta koska se nostaa myös häiriösignaalien tasoa, niin se ei sinänsä korvaa huonoa antennia eikä auta kaikkiin ongelmiin. Seuraavaksi yrittäisin vaihdella antennin paikkaa, esim. puolen metrin välein eri paikoissa tai korkeuksissa, ja hakea kanavat uudelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.07.2009 - 20:22

Unohda MTV

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2009 - 10:01

Itsekö ostit ja asensit antennin? andekilla näkyy olevan linkki digitan sivulle.
9 vuotta sitten kun muutimme tänne ei näkynyt formulat MTV3 ja soitin paikallisen antenni firman käymään paikalla.
Nauroivat että on esihistoriallinen antenna ja veivät autonsa katolta uuden haravan katolle. Kysyin mistä asemalta näyttää. Sanoivat että Fiskars. No alkoi vuosien kuluttua tigilädetykset ja kaikki ohjelmat oli Turklaasii.
Kiipesin katolle ja mamma vahtas TV tä puhelimen ääressä kun käänsin antennaa liki 180deg ja johan alkoi tulla suomalaiset kanavat, sekä huonon sään häiriöt poistui.
Kaikki ne ammattia harjoittavat kun ei tiedä ilmansuuntia, suolaisen laskun tosin osaavat kirjoittaa, mutta kaipa se on yrittämisen tarkoituskin.