Poikaystäväni 25v, sairastaa diabetestä ja tunnen itseni avuttomaksi. Miten voin auttaa häntä, vai voinko mitenkään? T.Huolestunut

Lisätty: 28.07.2009 - 17:02

Kiitos paljon vastauksistanne! Niistä oli apua :)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.07.2009 - 09:08

Voit parhaiten auttaa poikaystävääsi tukemalla häntä siten, että autat häntä noudattamaan lääkäreiltä saamiaan hoito- ja elämäntapaohjeita.
Ei diabetes nykyaikaisen hoidon aikana ole mikään "kauhea" tai kohtalokas sairaus. Voitte elää yhdessä normaalia elämää, perustaa perheen niin halutessanne, tehdä töitä jne. Ja jos joskus harvoin joku lääke tai pistos unohtuukin, niin ei sekään maailmaa mullista.
Hätääntymisesi on kuitenkin ymmärrettävää, jos asia on sinulle uusi. Kyllä se siitä!

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi, siitä oli paljon apua =)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.07.2009 - 07:52

riippuu siitä onko 1 vai 2 ,molempiin auttaa ruokavalio,siinä varmaan pystyt auttamaan ja myös säännöllinen liikunta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 09:04

säännölisellä elämällä , terveellisellä rualla ja pidä huolta , että hän ottaa lääkkeensä säännöllisesti...muuten hän voi elää ihan normaalia elämää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.07.2009 - 09:09

Ei elämä yhteen diabetekseen kaadu. Ei pidä tuijottaa sairauteen . Elää voi täysin normaalia elämää ja harrastaa kuten muutkin. Hoito-ohjeita noudattamalla diabetes pysyy aisoissa.
Meillä sairastettu kohta 40 vuotta ja hyvin on mennyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.07.2009 - 10:41

Ei ole mitään aihetta huoleen, jos hän ottaa lääkkeensä säännöllisesti ja noudattaa terveellistä ruokavaliota ja muutenkin säännöllistä ja terveellistä elämää. Ulkoilkaa paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 11:16

Kuten edellä jo kerrottiin ruokavalioista ja muista, lisäisin - ei sinun tarvitse mitenkään "auttaa" kyse ei loppujen lopuksi ole edes sairaudesta (saan kyl turpaa nyt) vaan kiihtyneestä insuliinin tuotannosta, "auttaa voit jos tunnet erityistä tarvetta rakastamalla häntä entistä enemmän ja olemalla ihan oma ihana itsesi, sitä hän kaipaa, sinua.

Lähteet:
kiinalaisen vanhan munkin perujäämistöstä löydettyjen asiakirjojen tulkinta ja suomennos ja sittemmin hävinneiden arkistojen säätiö

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 11:34

Aika monella tutulla on ja mielestäni heidän elämänlaatunsa ei ole sen huonompi kuin muidenkaan. Eihän sitä yleensä edes huomaa mistään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 13:42

Tutkihan sivuja www.diabetes.fi
Siellä paljon tietoa sekä 1-että 2-tyypin diabeetikolle.Luultavasti ½miljoonaa suomalaista sairastaa 2-tyyppiä joko diagnosoituna tai ei;mutta n.10% on ykkösiä eli insuliinihoitoisia.
Asia ei parene panikoimalla,asianmukainen lääkitys ja hoitohenkilökunnan ohjeet huomioonottaen elämä jatkuu,tosin hiukan toisenlaisena,(itsellä kokemusta vain 1tyypistä)

Lisätty: 26.07.2009 - 13:48

www.diabetes.fi/sivu.php?art...li_id=1711
Lainaa tai hanki ky.kirja,jossa kaikki Dstä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 20:26

Rakaaus auttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 20:59

Puhu asiasta poikaystäväsi kanssa ja anna hänen kertoa sairaudestaan. Ota toki myös selvää diabeteksesta muutakin kautta. Paras asiantuntija kuitenkin sairauden suhteen on itse hän jolla se on. Voit myös ottaa selvää esim. millainen ravitsemus on suositeltava diabeteksessa. Tsemppiä!