Onko ollut nykyajan mukavuudet lapsuuden kodissa??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.07.2009 - 14:32

Olen lapsuuteni viettänyt Ruissalossa , ei siellä kenelläkään siihen aikaan nykyajan mukavuuksia ollut, ulkohuussi, vesi tuli ja meni kun vanhempani kantoivat sen. Puulämmitys ja kaasuhella olivat, kylmä eteinen toimi jääkaappina, sauna oli ja siellä pestiin myös pyykit, valkopyykkiä keitettiin padassa.

Kysyjän kommentti

Samoin minun lapsuudessa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.07.2009 - 09:52

Lapsuudenkotini on isäni rakentama talo joskus 50-luvun alussa. Oli ulkohuussi, pihasauna ja kantovesi. Joskus syyspimeillä pelotti mennä käymään pihanperällä.
Kun olin n. 10-vuotias, isä remontoi taloa. Silloin laitettiin vesiputket ja sisä WC, tuntui luksukselta=)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 10:11

Mun lapsuudenkoti oli kivikylässä,kerrostalon kuudennessa,keittokomero+keittiö+huone+alkoovi yhdistelmä.Kodin kylmäkaapin virkaa piti ulkoseinän komero,myöhemmin iso Bolinder,samoin roskikset oli parvekkeilla,johon tiputettiin sanomalehtikäärepaketeissa(jo silloin kierrätystä)roskat.Roskisauto keräsi alakerran jätehuoneesta roskat ja haju oli kama.
Sain ainokaisena alkoovin käyttööni,isosysteri oli jäänyt Ruotsiin.Tv teki tuloaan,mutta ei ollut sitä vaan ramppasin muiden pentujen kanssa pitkin kyliä ja esim.urheiluseuran kerhohuoneessa katsomassa.Kakaroita oli joka kerroksessa monta eikä kodin ovia pidetty lukossa tai kiinni,kun aina joku ramppas "visiitille".Myöhemmin petivaatteiden kanssa käytiin yökylässä ala-tai yläkerrassa.Kylppärissä oli amme,joka oli nyt ajatellen aika ihanaa,mutta mua huolestutti aina äitini nukahtaminen raskaan duunin ja iltavuoron jälkeen ammeeseen,piti pysytellä hereillä ja käydä herättelemässä mutsia.Jopas tuli muisteloita,mitä en oli pitkiin aikoihin tehnyt.Terapiaako?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.07.2009 - 10:25

Ensin oli pärevalo, sitten tuli kaasuvalo. Vesi kannettiin mennen tullen ja ulkohuussiin odotettiin navetan nurkalla vuoroamme. Ulkosauna oli reilun sadanmetrin päässä metsässä ja varsinkin talvipakkasilla piti laittaa harmaa huopa ympärille ettei kylmyys saunareissulla iskenyt. Radiosta kuunneltiin Metsäradioata ja Listaa. Telkkarin korvasi maisemat ja kodin omat tapahtumat.
Monta vuotta ehdin noista sen ajan mukavuuksista nauttia ennenkuin meillekin tuli tämä "sivistys" sähkövaloineen ja sisävessoine ja -saunoineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 10:40

Oli enemmänkin, oli lapsiaan rakastava äiti ja aina pihapiirissä. Isä veljineen oli suursuomea rakentamassa. Joku viisaas yritti Uralille saakka, mutta sillä mielenosoitusmarssilla meni Karjala.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 10:51

Kyllä sieltä juokseva vesi löytyi ja samoin sähköt.
Televisio ja videotkin löytyi, mikroa unohtamatta.
Aivan kuten Leevin "onnelliset" kappaleessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 11:13

Joo oli, vaikka Helsingissä Aleksis Kiven kadulla Wihurin talossa 50-luvun alkupuolella saatiin lämmintä vettä putkista vain perjantaisin ja lauantaisin.
Mutta v. 1971 muutin sähköttömään taloon pohjois-Lappiin. Kesäisin vesi tuli luonnonpainovoimalla lähirinteestä, talvella vesi haettiin vesikelkalla ja maitotonkilla paanteesta tai lähipurosta.
Vasta vuonna 1986 rakensimme samaan pihaan nykyaikaisen omakotitalon kaikilla mukavuuksilla. Vieläkin muistelen entisiä aikoja lähes joka kerta, kun menen suihkuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 11:48

Keskuslämmitetyissä kivitaloissa olen asustellut syntymästäni asti, vedet ovat tulleet ja menneet ihan itekseen ja sähköäkin ollut tarjolla. Tietenkään ei ollut tietoakaan pesukoneista, telkuista tai läppäreistä ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 25.07.2009 - 13:34

tietokone puuttui, solarium puuttui,muuten sitten taitaakin olla kaikki tämän päivän mukavuudet lapsenakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 15:06

ei todellakaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 15:35

Lapsuus oli nykypäivään verrattuna ankeissa oloissa !!! vaikkei silloin tuntunut siltä. Ulkohuusi ja -sauna. Vesi kannettiin ensin sisään sit ulos, puuhella. Sähkö oli mutta vain radio jota kuunneltiin. Lauantai tanssia ja Pekka Lipposen seikkailuja. Autosta ei puhettakaa, jossain vaiheessa isä osti Tunturimopon ja vanhin sisko sai pyörän. Aamulla kesällä herättiin aitasta kun naapaurin pellolla niitettiin heinää heppavetoisella niittokoneella. Oli muutes ihana herätä.
Pikkukylällä oli yksi Tv. siellä käytiin kattomassa kun Viki Kankkonen hyppäsi mäestä ja jotain ohjelmia joskus.
Silti mielestäni oli hyvä lapsuus, peuhattiin ulkona iltamyöhään talvellakin, ei tarvinnut lenkille lähteä erikseen. Koulumatka välillä käveltiin, talvella hiihdettiin.
Omat lapset kysellykin, mitä teitte kun ei ollut TV eikä tietsikkaa.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 16:34

vesi on tullut ja lämmintä on ollut, mutta muistan , et oli sellainen kaasuhella joka toimi vain poleteilla, se ei ollut meillä montaakaan vuotta , kun jo sähköhella ilmestyi keittiön nurkkaa.. kumma muistikuva on siitä jäänyt, ja sitä en ainakaan minä ollut koskaan käyttänyt, enkä saanut käyttääkään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 17:50

Meillä oli kotona kylpyamme, jossa oli ihana opetella uimaan ja sukeltelmaan. Saatoin leikkiä ammeessa kaksikin tuntia. Vesisvessa oli tietenkin, ja keskuslämmitys. Asuimme kuusikerroksisen talon neljännessä kerroksessa, ja meidän talossa oli myös hissi. Keskusjääkaappikin toimi aluksi, mutta meni sitten myöhemmin epäkuntoon. Pulsaattorikone tuli meille joskus ollessani 17-vuotias. Television saimme ollessani 12 vuotta.Vähän myöhemmin myös levysoittimen. Piano meillä on ollut 7-vuotiaasta asti. Autoa meillä ei ollut koskaan, mutta kesämökki oli Espoon Nupurissa. Se jäi Turun moottoritien alle, ja se seikka harmittaa ja surettaa vieläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 18:17

Ei ollut, sillä hiekkalaatikossakin oli karkea sepeli. Mustavalkoinen-tv meille kyllä hankittiin, joskus 60-luvulla, mutta kaikki naapurin kakarat tulivat meille katsomaan Tartzania ja kaatoivat innostuksissa hyppiessään telkkarin kuvaruutu alaspäin lattialle ja kuvaputki meni rikki. Korjaajia ei ollut siihen aikaan mailla, eikä halmeilla tietenkään. Autona oli itä-saksan autoteollisuudenlahja autoilevalle Suomen kansalle, eli kokkomobiili. Traktorina oli piikkilangankiristäjäksi kutsuttu Valmet 20:ntä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 19:17

Ensimmäisenä muistan kuinka meillä oli puuhella pirtissä, jossa äiti paistoi leipää ja pullaa joka viikko sekä rautapadassa haudutti ihanaa kalapataa. Äiti teki myös kalakukkoja paljon. Isäni kalasti kovasti ja aina oli siten saatavilla kalakukkotarpeita. Kaivosta haettiin vesi ja ulkohuussissa sekä -saunassa käytiin. Vanhemmilla sisaruksillani oli levysoitin, mustavalkotv meille ostettiin joskus 60-luvun alussa, en muista varmaa. Pulsaattorikoneella pestiin pyykit. Minun kummitätini asui naapurissa. Hän oli ompelija ja ompeli minulle mielestäni niin kauniita vaatteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 22:39

On, on.
Sähkö oli ja vettäkin tuli, jos ei ollut jäässä. Oli jopa puhelin, mutta ei kenelle olisin soitellut. Mukavuuksia oli siis liikaakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.07.2009 - 23:11

Parhaiten muistan sen kodin johon 5-vuotiaana muutin perheeni kanssa. Meillä oli kamareissa kaakeliuunit. Olohuoneessa tumman vihreä ja makuuhuoneessa valkoinen. Keittiössä oli hella ja kaasuliesi sekä halkolaatikko. Puut piti kantaa korissa viisi kerrosta ylöspäin halkokellarista. Kaukolämpö tehtiin taloomme ollessani 14-vuotias. Kylpyhuoneessa oli valkoinen jalallinen amme. Siinä äiti liotti ja pesi pyykit pyykkilautaa apuna käyttäen. Kuuma vesi tuli kaasupoilerista. Keittiöön tuli vain kylmää vettä. Kaasua saatiin keittiöön poleteilla, jotka ostettiin alakerran kaupasta. Mitään koneita ei siihen aikaan ollut taloustöitä helpottamassa. Talo oli rakennettu 1905. Jokaisessa asunnossa oli paljon lapsia. Takapihalla oli leipomo ja pesutupa. Saunassa käytiin yleisessä saunassa ja myöhemmin ns. perhesaunassa. Kovin oli ankeaa sen aikainen elämä, mutta ei se meitä lapsia huolettanut. Aina oli pihalla leikkikavereita. Alussa meillä oli vain radio, sitten myöhemmin levysoitin ja telkkari.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2009 - 23:15

Eipä ollu tietokonetta eikä pleikkareita ym:ta.Jos jotain tahto pelata ni lautapelejä tai nintendoa.Ei pahemmi tainnu kännyköitäkää olla ku olin ihan pien.Ei kyl ihan alus ollu mikroakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 02:22

Ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 09:24

Oli "ulkohuussi", jossa ei suinkaan ollut "Emboa". Oli sanomalehtipaperia, joskus harvoin oli silkkipaperia, joka kylläkin enempi siirsi kuin pyyhki...