Alkoholijuomien ikärajat?

Siis tässä kun täytän kohta ja saan ostaa alkoholijuomia niin mitkäs ovat nämä ikärajat kun en ole ikinä asiaan perehtynyt? Muistelisin vaan että keski-euroopassa mietoja (siideri, viini, olut) sai ostaa 16-vuotiaana, onkos täällä koti-Suomessa sama juttu mutta vaan 18 vuotta? Mitä kaikkea saa hankkia 18-vuotiaana, mihin tarvitaan 20 vuoden ikä?

Lisätty: 24.07.2009 - 12:00

Siis en nyt meinaa ruveta alkoholin suurkuluttajaksi, mutta kun en ole ennenkään ollut kiinnostunut viinaksista enkä perehtyny ikärajoihin niin en halua nolostua kaupan kassalla, ettei tule myyjältä vastaus että mitäs lapsi tässä tätä viiniä ostaa... Meinasin vaa ostaa ton viinitestin perusteella jonkun Syrah-viinin vaik työpaikalle ja muistelin et joissaa on se ikäraja 20 ni päteekö se myös (kuohu-)viineihin.

Lisätty: 24.07.2009 - 12:03

Tähän ikään on tullut kerran oltua pienessä nousuhumalassa pari kuukautta sitten Venäjänreissulla kun olin kahden sukulaisen kans Viipurissa ja ainoana joka joten kuten osaa Venäjää porukasta jouduin tekemään tilauksen. Piti tilata viinilasi mutta tulikin pullollinen sitä tavaraa, tarikka ei ymmärtäny mua kunnolla :D . Yks näist kahdesta oli kuskina joten se ei voinu ottaa ja sit mun piti ottaa noin puolet siit viinist ku se toine ei jaksanu kaikkii. Kun vaan kiireen vilkkaa halusin eteenpäin ni hörpin aika nopeesti ja joka kulauksen jälkeen huuhtelin Colalla... Kyl oli vähän erikoinen olo siinä kun kävelin ulos. Mutta ei tässä 18 vuodessa ole sen enempää tullu otettua.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Eme
Vastattu: 24.07.2009 - 13:23

alle 20 vuotias voi ostaa suomessa enintään 22% juomia. muhiin vaaditaan siis se 20 ikä

Kysyjän kommentti

Vastaus kysymykseeni :D

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 24.07.2009 - 12:39

Etköhän sinä saa ostaa ja nauttia kaikkia muita paitsi väkeviä saavutettuasi 18 v. iän. Mutta älä turhaan hosu, monta korttia ehdit vielä elämäsi aikana avata ja sulkea. Malttia maistamiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 12:43

Siis kysymykseesi vastaten: Hyvät viinit ja viskit esim. ovat jopa kymmeniä vuosia - parhaimmillaan. Toki nuoriakin litkuja on. Siis ei niillä juomilla mitään ikärajoja ole ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 15:18

Ei saa ostaa ollenkaa, ei kukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 19:59

Alkoholijuomien ikärajat?

oluessa ja muutamissa muissa miedoissa on se parasta ennen päivä, eivät kovin pitkään säily ..
väkevät sitten taas säilyisivät vaikka kuinka pitkään, mutta käytänössä eivät oikein tuppaa säilymään ..

Alkoholijuomien nauttiminen, hallussapito ja ostaminen vaatii sitten immeiseltä vähän tarkemmin tuota ikää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 21:39

Missä tynnyrissä olet oikein asunut?
Jokaisessa kaupassa lukee kassan kohdalla asia erittäin isolla ja selkeästi.
Sama laki ollut vissiin 30 vuotta tuon iän suhteen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 02:32

Älä ota enää.