Ostatko sinäkin lemmikillesi oman tulkin? Mikrosiru tulkkaa japanilaiskoiran puheen.

Digitoday kertoo 22.7.2009 09:47 Japanilainen leluvalmistaja Takara Tomy on julkistanut mikrosiruun perustuvan koiratulkin. Sen on määrä kertoa omistajalle, mitä koiran haukku milloinkin tarkoittaa.

Bowlingual Voice koostuu kahdesta laitteesta. Koiran kaulalle laitettava piirisarja tallentaa koiran äänen ja lähettää sen päätelaitteelle, joka tulkkaa haukunnan omistajalle ääninä ja merkkeinä. Laite keskittyy lähinnä koiran tunnetilan tunnistamiseen.

Tokion lelumessuilla julkistettu laite tulee aluksi vain Japanin markkinoille. Sen hinta on noin 150 euroa.

Kyseessä on jo laitteen toinen sukupolvi. Edellinen tuli markkinoille seitsemän vuotta sitten. Sitä on myyty 300 000 kappaletta. Uudessa laitteessa on mukana myös vastaajapalvelu, jonne koira voi jättää viestin, vaikka omistajalla ei olekaan tulkkilaitetta kädessään.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.07.2009 - 10:32

Mun ex-lemmikikin osas puhua,ilmaisi tosi selvästi:Matte,mä rakastan sua....mutta ky.tulkkauslaite olis tosi kätsy ihmisten parissa ja muillakin kielillä kuin japani.

Kysyjän kommentti

kielinä voisi olla alkuun vaikka suomi, savo ja turkuse murre.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.07.2009 - 00:31

vaikkei meillä lemmikkejä olekkaa niin välillä tuntuu että mä tarttisin tollasen tulkin ihan kyökkikäyttöön ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 00:36

Onneksi ei ole tällä kertaa lemmikkiä, ei tartte miettiä tuollaisia asioita. Jotensaki tuntuu siltä, että jos vaikka mulla lemmikki olisikin, en laittaisi sille mitään mikrosirua. Itelle se kyllä olisi hyvä moneen käyttöön. Minun puheeni kuuleman täytyy hyvin monesti osata tulkita, niin täällä sanotaan...Pitääpä odotella rauhassa mitä kaikkea tuleman pitää :O

  Ilmoita asiaton vastaus
X
Vastattu: 24.07.2009 - 03:38

Koira kuoli muutama vuosi sitten eikä olisi varaakaan moiseen. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 05:46

Pystykorvani jäi Savoon 60-luvun alussa ja mielestäni koiran elämää ei ole elää kaupungin loukoissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 07:36

ymmärrän ilman tulkkiakin koirani Fiinan ääntelyn tarkoitukset sekä myös tunnetilat,
ja hän myös minun

varsinkin jos koiran omistaja on näkö-, kuulo- tai tunnevammainen,
on tulkki tarpeen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.07.2009 - 09:57

Hyvin pärjään Oton kanssa ilman tulkkiakin. Ja on niin kallis laite, ja eihän sitä ole tehtykään kuin koiraa varten. Pitäisi kateille kehitellä ihan oma naukumistulkki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 10:16

En. Maikki kuitenkin marisisi: osta parempaa ruokaa, ole enemmän kotona, älä istu mun lepakkotuoliini, vie mut ulos useammin ja varsinkin PUHDISTA HIEKKA USEAMMIN :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 24.07.2009 - 13:31

No en todellakaan osta, hyh

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 23:26

Kylhä eläinrakas lemmikin omistaja oppii tulkitsemaan lemmikkiään ilman erillistä tulkkia.Hyvi tiiän millo Sulo naukuu sylii ja millo ruokaa jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 12:10

voiskohan ne japsit keksii kissan tulkin , kun meitin katit ovat niin hitsin ronkeleit tuon ruan suhteen, jot voisivat siten vaan sanoa , mitä milloinkin toisin heitil kaupast....esimerkiksi...toivoo et sellainen tulkki ilmestyis markkinoille ja äkkiä...jopa..:)