Vanhat kirjat on ihania ! Kuinka vanhoja kirjoja teiltä löytyy ?

Katselin noita keräämiäni vanhoja aarteita. Kaikissa ei näkynyt painovuotta, mutta "Luvunlaskun esimerkkikirja oli vuodelta 1944. Sitten minulla on muutama kirja terveydenhuollon alalta ja lasten kasvatuksesta myös. Ne on ihania ja mielenkiintoisia lukea.

Avainsanat: kirjat tieto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 23.07.2009 - 00:16

Vilkaisin tuohon hyllyyn ja heti osui silmiini kolme melko vanhaa kirjaa. Ovat vuosilta -45, -46 ja -47.
Seuraava olikin jo vuodelta -54. Ehkä pienen hakemisen jälkeen olisi saattanut löytyä vanhempiakin. Kirjat ovat minun aarteitani.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi !! On sinullakin vanhoja kirjoja. Niitä on mukava lukea kun ovat niin yksinkertaisen tuntuisesti kirjoitettuja ja varsinkin hyvin ymmärrettäviä : O

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 22.07.2009 - 23:45

Ei missään nimessä noin vanhoja. Kirjoja löytyy mutta huomattavasti tuoreempia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 23:51

Kirjaston poistomyynnistä olen ostanut vanhempiakin,
yleensä lähtee eurolla tai parilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 23.07.2009 - 00:11

Ei nuo vanhimmat taida olla kuin paria kymmentä vuotta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 00:19

Mulla on tallella jonkin verran vanhempieni koulukirjoja 20 ja 30 luvulta, saattaa olla jotain muutaki kirjallisuutta samoilta ajoita. Tuon ajan tietokirjat ne vasta hauskaa lukemista on, varsinkin niiltä osin kuin ennakoivat tulevia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 03:16

Vanhin joka löytyy on kansakoulun luonnonkirja vuodelta 1927. Mummoni peruja.

  Ilmoita asiaton vastaus
X
Vastattu: 23.07.2009 - 04:07

Meillä on suuri kirjahyllyllinen kuvia, mutta ei taida mikään kirjoistamme ihan nuin vanha olla.
Kirjojen keski-ikä on kuitenkin n. 50v, jos näin voi sanoa. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 05:42

ensimmäinen mikä käteen osui :

Suomalainen koraali-wirsikirja evankelis-luterilaisille seurakunnille
Suomen suuriruhtinaanmaassa
Suomen toisen yleisen kirkolliskokouksen w. 1886
asettaman koraalikomitean toimittama
Helsingissä 1900
Osakeyhtiö Weilin & Göös Aktibolag

tuo teksti oli etulehdellä, ja niillä vanhoilla kirjaimilla painettuna,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 06:20

Minulla on sodan jälkeen kirjoitettuja kirjoja. Tilaan niitä antikvariaateista.
Niistä näkyy paremmin, millaista sota on oikeasti ollut, kun sen loppumisesta ei ole monta vuotta. Ihanuudesta en sotakirjoissa oikein puhuisi.
Nämä esim. Ylikankaan kirjoittamat ovat silkkaa politiikkaa ja jopa arvausta, että noin sen on täytynyt mennä.
Romaaneja on vanhempiakin, mutta ei kovin paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 08:43

Äitini muuttaesa huhtikuussa palveluasuntoon,perin äitini kirjat ja nyt minulla on luettuna
Martta Haatasen Kirkastettu sydän vuodelta 1943
Joel Lehtosen Putkinotko vuodelta 1943
Martta Salmela-Järvisen Kun se parasta on ollut vuodelta 1965,rakastan vanhoja kirjoja,minusta niitä on kiva lukea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 10:57

Aleksi Kiven kirja löytyy hyllystä, en muista minkä ikäinen, mutta muutaman kymmenen vuoden kuitenkin. Rakastan vanhojen kirjojen tuoksua!!!! :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 11:32

vanhin on tuolta 1800 luvun lopulta ja 1900 kuvun alun kirjoja on jo paljonkin:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 14:03

Raamattu on kyllä vanhin, mikä multa löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 17:41

Vanhin kirja on vuodelta 1894, Saarnoja - kirkkovuoden Sunnuntai-, Pyhä- ja Juhlapäiville... =)) En aio lukea. On vain muistona hyllyssä. Mulla on mummun peruja kirja vuodelta 1927, Kotiliesi lehdet nivottuna kirjaksi. Hienoja mainoksia.. Esim. auto mainos "Astukaa tähän hienoon vaunuun, Ford Kupee. On Nestor saippuajauhetta..Sitten on 1903 vuodelta Johanneksen Ilmestys - vanhan testamentin profetiian ynnä maailman- ja kirkkohistorian johdolla selitettynä" Tätä en ole lukenu, enkä ole edes ajatellutkaan lukea, =D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 19:46

Kyllä löytyy paljon vanhoja kirjoja. 8kpl löytyy Eino Leinon kootut teokset painettu 1926.Ensimmäine teon on MAALISKUUN LAULUJA (1896)..
Isäni tehnyt isoja leikekirjoja..30 kpl.viimeinen kirja tehty 1986..Alkoi nuorena harratamaan näitä,ja oli itse syntynyt 1905..Tosi ihania..nyt meillä perillisillä on 10 kpl..jokaisella...isän kokoamaa tietoa..

Lisätty: 23.07.2009 - 23:39

Minulla nämä nuorimmat leike-kirjat vuosilta 1970 ja 1986,kun olin kuopus.Veljilläni ovat vanhemmat aloitettu ennen minun sytymää...Isällänii rakas harrastus oli,ja tosi suuria kirjoja..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2009 - 08:01

Minulla on muutama kirja 1800-luvulta, sen puolivälistä, perinnöksi saatuja. Suvun raamattu on yksi sellainen, nahkakantinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2009 - 10:47

on yksi ikivanha virsikirja ihan sitä vanhanajan tekstiäkin jopa, sitä on kiva lukea aina vällillä, niin ja jostain 20l-30luvulta oleva keitokirjakin löytyy , se on aivan ihan esim. lisää dilliä joukkoon.. heh kivoja ruokasanoja on siinä kirjassa , on joitakin romaneitakin ikiaikaisia, mut en nyt muista miltähän vuodelta ne ovat...