miksi vanheneminen tekee sairaaksi ja kolottaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.06.2008 - 12:11

Elimet, niin tuki-ja liikuntaelimistö kuin muutkin, kuluvat. Mietipä vaikka vanhaa autoa. Kyllä siinäkin rupeaa paikat reistailemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.06.2008 - 15:07

solut heikkenevät

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.06.2008 - 18:02

Taitaa ihmisen elämänkaari olla Gaussin kellokäyrän muotoinen. Huippupiste on jossain vuosien 20-25 välillä ja siitä sitten käyrä rupeaa laskemaan kuin lehmän häntä. Hidas solujen vanheneminen ja rappeutuminen alkaa ja se tuo mukanaan erilaisia vanhenemisen oireita ja kolotuksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2008 - 18:37

Syitä ja vaivoja on monia, eikä ne suinkaan ole samanlaisia kaikilla. Selvästi ikään liittyviä (ja ihan luonollisiakin) ovat kulumavaivat. Muun muassa nivelet ja luusto muualtakin yksinkertaisesti kuluu käytössä. Eräs läärituttavani sanoi että ihmisen rakennesuunnittelu, lujuus- ja kulumalaskelmat on tehty vain noin neljänkymmenen vuoden käyttöikä oletuksella. Tosin nykypäivänä olemme oppineet keventämään elämäämme niin ettei nyt viisikymppiset ja vähän vanhemmatkaa mitää romutavaraa ole, mutta kieltämättä aika tekee väistämätöntä työtään.

Lähteet:
kokemusta on