mitä tarkoittaa kihlautua?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.07.2009 - 13:12

Ennen kihlaus tarkoitti käytännössä naimisiin menoa. Kosintaa suunnittelevan miehen tuli etukäteen pyytää naimalupaa tulevan vaimon isältä. Kihlaus oli myös oikeudellinen sitoumus, ja sen purkautuessa piti palauttaa muun muassa kihlakumppanilta saadut lahjat. Sopimusta ei solminut nuoripari keskenään, vaan heidän sukunsa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.07.2009 - 12:55

Kihlaus on sopimus ja lupaus vastaisesta avioliiton solmimisesta. Sopimuksen syntymiselle ja kihlauksen pätevyydelle ei ole merkitystä onko kihlaus julkistettu vai onko sopimus vain kahdenkeskeinen. Kihlaparin miestä sanotaan sulhaseksi, naista morsiameksi ja heidän sanotaan olevan kihloissa. Samaa sukupuolta olevien rekisteröityjen parisuhteiden mahdollistuttua on kihlaus-sanaa toisinaan käytetty myös lupautumisesta rekisteröidyn parisuhteen solmimiseen.

wiki

Lisätty: 22.07.2009 - 20:47

Kun kihlattu karkaa, luetaanko kirkossa etsintäkuulutukset?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 12:58

Pääsee koeajolle?
keskustelu.suomi24.fi/node/2912785

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 12:59

jotta avioliiton lupaus... vaikka onhan noita nykyisin paljon kihlapareja jotka eivät ole avioituneet laisinkaan.. ei se ol paha synti sekään...minusta ainakaan..:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.07.2009 - 14:19

Mennä kihloihin, lupautua avioliittoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 14:23

Kihlaus on kahden ihmisen keskenään tekemä sopimus avioitumisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.07.2009 - 14:28

Tuossa edellähän se olennainen tulikin jo esiin. Ennen kuin nämä avoliitot tulivat kuvioihin, katsoivat vanhemmat ihmiset hieman karsastaen ns. susipareja. Sitten kun oltiin menty kihloihin, eli annettiin suvun ymmärtää että avioliittoaikeet ovat mielessä, niin ääni muuttui kellossa. Seuraava vaihe olikin sitten häiden patistelu ja sopivan ajan kuluttua lastenlasten odottelu - ja hoputtelu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.07.2009 - 16:37

Molemminpuolinen lupaus avioliitosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 20:00

Lupaus avioliitosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 20:16

Joo perinteisesti lupaus avioliitosta,
mutta tänä päivänä voi 18v ihminen olla ollut
"kihloissa" jo kuusi kertaa...
Eli ei meinaa enää yhtään mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 22:14

Ei sormus ketään pitele... se on vaan symboli...joita saattaa olla hyllyt täynnä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 00:50

Antaa avioliittolupaus;en tiedä onko nykyään suosittu tapa.