Mitä eroa on rypsillä ja rapsilla?

Avainsanat: rypsi rapsi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.07.2009 - 09:52

Rypsi on nauriin alalaji ja sen tieteellinen nimi on Brassica rapa subsp. oleifera. Rapsi puolestaan on lantun alalaji, Brassica napus var. oleifera. Molemmat ovat kaalin sukulaisia.
www.kolumbus.fi/rahola/sanas....html#ryps

Kysyjän kommentti

Aina sitä jotakin oppii,kun kyselee,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.07.2009 - 09:25

toisessa on vokaali a ja toisessa vokaali y

  Ilmoita asiaton vastaus
X
Vastattu: 22.07.2009 - 09:27

Mikä esiintyy kaksi kertaa minuutissa, mutta vain kerran vuodessa?
- Hyvä ystäväni U

Hehe.. Olen pahoillani, mutta en osaa sanoa mitä eroa nuilla on saatika mitä ne sitten on. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 09:48

Tätä minäkin olen miettinyt toivottavasti joku antaa vastauksen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.07.2009 - 09:55

RYPSI JA RAPSI
Ristikukkaisten heimoon kuuluvat rypsi ja rapsi ovat
toistaiseksi ainoat Suomessa laajalti viljeltävät öljykasvit.
Rypsi on nauriin, rapsi lantun sukulainen. Molempien
siemenissä on öljyä 35-45 %, ja niistä saatava öljy on
rasvahappokoostumukseltaan samanlaista. Siksi Suomessa
puhutaan yleisesti rypsiöljystä. Rapsi vaatii pitemmän
kasvuajan kuin rypsi, ja sen vuoksi sitä viljelläänkin vain
aivan eteläisimmässä Suomessa. Rypsi sen sijaan menes-
tyy aina Keski-Suomen korkeudelle saakka.
Rypsi on tärkein margariinin raaka-aine maassamme ja
eniten käytetty ruokaöljy sekä koti- että suurtalouksissa.

Tämä on kopioitu margariinitiedotuksen sivulta.

Lähteet:
Googletin

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.07.2009 - 10:10

En muuta eroa tiedä kuin että toista käytetään margariineihin ja öljyihin - sitä rypsiä.
Lanttuja ja nauriita kasvatettiin kotona ja molempia tuli syötyä sellaisenaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 12:34

Käytännössä erot ovat hyvin pienet. Molemmat ovat erinomaisia ruuanlaitossa, esim. paistettaessa pannulla ruokaa. Ravintopitoisia ja sydänystävällisiä terveellisiä kasvisrasvoja molemmat. Itse käytän molempia. Rypsiöljyn erikoisuus on se, että sitä käytetään myös traktoreiden hydrauliikkaöljynä, sekä moottorisahojen teräketjuöljynä. Silloin ei tule isoja öljyvahinkoja, jos esimerkiksi hydrauliikkaletku repeää ja öljyt valuvat maahan, niin kuin joskus aina sattuu. Huonopuoli rypsiöljyn käytössä on se, että se ei kestä korkeita lämpötiloja ja öljyn lämpötilan kohoaminen aiheuttaa koneiston ylikuumenemista ja vaatii kuumana kesäpäivänä hyvää raitisilmankiertoa traktorin ilmanvaihtojärjestelmässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 12:47

Sukulais kasvit joista saadaan oljyjä:
www.agronet.fi/rypsi2000/yle...tietoa.htm
Ero on esitetty linkki sivulla.
Rypsin ja rapsin voi tunnistaa parhaiten kukinnosta. Rypsin kukinnossa aukeamattomat nuput ovat alempana kuin juuri auenneet kukat. Rapsin kukinnossa nuput ovat ylempänä kuin juuri auenneet kukat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 13:32

Onpas hyviä ja hienoja vastauksia. Tähän voisi vielä lisätä, että rapsin satotaso on noin 20 % rypsiä korkeampi. Molemmat ovat margariinin raaka-aineita.

Rypsi on meillä päin kukkimisen loppupuolella, rapsit odottavat vielä aikaansa.
Keltainen rypsi- ja rapsipelto on todellinen silmän kaunistus - eikö olekin!? Ja sitten vielä sen voimakasarominen tuoksu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 13:53

Ja vaikka niiden öljyt ovat todella terveellisiä, minähän en oliiviöljystä luovu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.07.2009 - 14:20

Eri kirjaimethan niissä näyttävät olevan, eli y ja a