Mitä ovat " Hippulat" ? Olen usein kuullut jonkun sanovan: " Läks niin, että hippulat vinkui "

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 16:12

Yhden selityksen mukaan hippulat olivat pieniä koriste- tai muita esineitä reessä tai hevoskärryissä jotka sitten kovaa ajettaessa vinkuivat. Tosin muissakin yhteyksissä sanaa hippulat on käytetty. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen Kieli-ikkuna -sarjassa julkaistun kirjoituksen Mistä kaneetti (alun perin HS 16.3.2004) mukaan varmaa vastausta hippula-kysymykseen ei ole.

kansatieteilijandesktopilta....-hippulat/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 16:23

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen www.kotus.fi mukaan hippulat olivat pieniä koriste- tai muita esineitä reessä tai hevoskärryissä.
Kovaa ajettaessa sitten hippulat vinkuivat.
igs.kirjastot.fi/iGS/kysymyk...word=Jalat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 16:40

Mietaa tais sanoa niitä notta -kilkerit?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 19:00

Pääasia , että vinkuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 22:37

Pienillä pojilla on hippulat !!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 23:16

Nuoret pojat kun ovat omppo varkaissa,lähtevät hippulat vinkuen karkkun..Huusin pojille,että kyllä saate omenia,kun tulette kysymään luvan.Pojat tulivat kysymään luvan viime kesänä,että voiko omenia ottaa. Sanoin että ottakaa puun-alta,mutta ei kelvannu,kuin puusta.. olivat maahan-muutajia tummia poikia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 01:58

Hippulat viittaavat tässä sanonnassa ilmeisesti vanhan aijan ”hippularattaisiin”, sellaisiin ajelurattaisiin, jotka kovaa ajettaessa ilmeisesti jotenkin ”vinkuivat”. Hippulat olivat niissä rattaissa siis jonkilaisia koristeita.

Toisaalta hippulat tarkoittavat murteellisena ilmauksena myös miesten sukuelimiä, joten voihan olla, että ”hippuloiden vinkumista” on leikillisenä ilmauksena käytetty myös tässä yhteydessä. Pohjanmaalta on ainakin peräisin sanonta, että ”saunasta juostihin, että hippulit vinkuu”.

”Olla hippulassa” tarkoittaa jopa humalatilaakin, mutta tämä merkitys ei ilmeisesti liity hippuloiden vinkumiseen, vaikka kunnon kännissä saattaa joskus korvissa vinkuakin.