Miksi joillakin on tapana tehdä kärpäsestä härkänen?

Taas iski puutteen tunne sopivasta kategoriasta!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 10:59

itsekorostus se perimmäinen syy useastikin on, tarve päästä esille konstilla millä hyvänsä

Kysyjän kommentti

Kiitos, näin minäkin arvelen. Näyttää että minä tiedän enemmän ja osaan paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 10:28

Juu, jos joku pistää liian paksua ja pipo kiristää!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 10:36

Kärpäsestä mutaatiolla härkänen?

Tosiaankin ihmiset saattavat joskus keksiä aivan mahdottomia asioita aivan pienestä asiasta.
Ei kait tapahdu kovin usein mitään sellaisen henkilön elämässä, täytyy siitä vähäisestäkin asiasta ottaa kaikki irti. Tai sitten muuten vaan on sen sorttinen ihminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 10:46

Jos takin asiasta osaavat tärkeillä, hämäävät sillä sen, että muista asioista eivät tiedä ja ymmärrä yhtään mitään. Toimittajat ovat siinä melko hyviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 10:54

Kysymyksen voisi esittää vaikka seitsemän päivää ynm roskalehdet toimittajille. Saavat varmaan nimensä esille vaikka otsikko olisi kaukana todellisuudesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 10:58

Ei ole mitään kummempaakaan puhumista Ja jonkun on aina saatava jostakin puhua enemmän kuin joku toinen.

Ida, sulla on ihana uusi kuva profiilissa...Onnea uuden kuvan johdosta :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 11:20

Silloin kun on aiheet vähissä tai halutaan saada paljon huomiota....kärpäsestä pitää tehdä härkänen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:10

joskus myöskin ihan pieni juoru, mitätön sanominen , tulee toisen korville.. niin se onkin jo nii n isoksi paisunut juoru, et mahdu enään kunnolla edes suusta ulos...kävi nimittäin niin , kun kuulin yhdestä kaverista, et hän oli käymässä lääkärillä, kun sitä asiaa MIEHET vatvoivat aikansa, olikin tämä kaveri sitten jo viikonpäästä miesten puheista kuollut.... meinas mennä meikältä lirit housuun , kun tähän kuolleeseen törmäsin ja hän oli parhaassa terräs kuin koskaan, ihka elävänä ja hyvän tuulisena.. jot se siit lekurireissust..ja ukkojen juoruiluista...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:49

Joskus vain täytyy saada tärkeillä,onse vaan niin mukavaa välillä,mut en sorru siihen,kuin kotonani ja omalle ukolle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:57

Toimittajat tekevät usein ns. "kärpäsestä härkäsen". Täytyyhän niitä juttuja jostain saada, vaikka sitten vähän keksimällä. Välillä mennään vaikka rikoksen rajoille jutun perässä. Välillä tuntuu, onko toimittajilla enää lainkaan ammattiylpeyttä ja etiikantajua talella?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 21.07.2009 - 13:40

Voi kuule sen kun tietäisi, itsekkin sorrun aina silloin tällöin tuohon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 18:33

Liekkö jonkunlainen pätemisen tarve. Saada aikaan eripuraa.
Huono keino purkaa omaa pahaa oloaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 19:07

ehkä narsismia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 23:39

Jotkut tekevät jossittelemalla ison ongelman asiasta, joka sujuu hyvin, eikä ole ainakaan ongelma.
Se voi olla todella rasittavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 05:27

Omassa elämässä ei tapahdu mitään haastavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.07.2009 - 09:52

Omaa egoaan korostaakseen siihen monet syyllistyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2024 - 12:58

Vaikka vanhassa sanonnassa on varmasti viisauttakin, on useasti tilanteita, joissa pieni asia ilmentää tai indikoi jotain vakavampaa olevan vialla. Eli se pieni ongelma saattaa olla vain niin sanotusti jäävuoren huippu. Näin on useasti, kun jokin prosessi on aiheuttanut kyseisen asian. On järkevää ajatella, että prosessi olisi aiheuttanut myös muita samantyylisiä ongelmia, jotka eivät vielä tässä seulannassa ole ilmenneet.

Tällaisia tilanteita esiintyy useasti luonnossa, koska luonnonprosessit ovat nimensä mukaisesti prosesseja, jotka aiheutuvat seurauksena eliöiden toiminnasta, mikä lopulta johtuu luonnonlaeista.

Eli vastauksena kysymykseen: Todennäköisesti se johtuu ihmisen luonnollisesta kyvystä mallintaa ympäristöään ja näin ollen taipumuksesta havaintoihin tehokkaasti reagoida.

Kun näet hedelmässä pienen pisteen hometta niin huoli ei ole pelkästään pisteessä vaan koko hedelmässä ja mahdollisesti ympäröivissä hedelmissä. Vastaavasti, kun havaitset ympäristössä jotain pientä olevan vialla on mahdollisesti ollut selviytymisen kannalta edullista reagoida siihen voimakkaammalla tavalla eikä vain odottaa, että havainnot kartoittavat ympäristöä täysin kattavasti.

On varmasti ärsyttävää, kun joku ylireagoi näennäisesti pieneen asiaan, varsinkin silloin, kun kyseessä on oikeasti hyvin epätodennäköinen tapahtuma, joka nyt vain sattui toteutumaan. Tietysti jos näitä tulee jatkuvasti itselle vastaan, niin kannattaisi ehkä miettiä noudattaako toimintani jotain säännönmukaisuutta, joka sitten jatkuvasti aiheuttaa näitä tapahtumia. Erityisesti isommissa organisaatioissa mieluummin ylireagoidaan kuin alireagoidaan, koska reagoimatta jättämisellä voi olla lopulta iso hintalappu.

Olen myös eri mieltä siitä, että tämä ylireagointi ilmiö rajoittuisi pieneen osaan väestöä. Jos tämä ilmiö ei olisi yleinen, niin ei meillä olisi asiasta sanontaakaan.